לתרומות לחץ כאן

איסור בשולי עכו"ם ביהודי מחלל שבת בפרהסיא

שלום לכבוד הרב שליט"א. ההלכה אומרת שמחלל שבת בפרהסיא הרי הוא כגוי לכל דבר. אם בישל בישולו כבישול עכו"ם ואפילו אם האוכל היה הכי כשר המאכל נאסר. מה עושים בימינו החוזרים בתשובה שהוריהם חילונים והאמא מחללת שבת ומבשלת אוכל האם זה יהיה אסור באכילה ? תודה.

תשובה:

שלום רב

אף שלכתחילה אכן ראוי להחמיר שלא לתת למחלל שבת בפרהסיא להדליק את האש מחמת החשש האמור, בשעת הצורך והדחק ניתן להקל ולאכול מהמאכל.

מקורות:

 נחלקו האחרונים בדין בישול של מחלל שבת בפרהסיא האם הוא המאכל אסור באכילה כמו בבישול גוי, ויש להקדים שיש שני טעמים למה אסרו בישולי גויים או משום שחוששים שמא יערבו בתוך התבשיל מאכל אסור (גם אם האדם יודע שכל המוצרים כשרים המאכל אסור), או משום שלא רצו שיתחברו ביחד ויבואו להתחתן איתם, ולכן אסרו בישול גויים, ועכשיו יש לדון מה הדין בישראל מומר שמחלל שבת בפרהסיא האם הבישול שלו אוסר באכילה כגוי או לא, ועיין בפתחי תשובה יורה דעה סימן קי"ג ס"ק א שכתב בשם ספר תפארת למשה שהדבר תלוי בשני הטעמים הנ"ל שלפי הטעם שאסור משום שחוששים שמא יערב דבר שאסור באכילה, אם כן אסור לאכול גם ממאכל שבישל אותו ישראל שמחלל שבת בפרהסיא אבל לפי הטעם השני המאכל מותר, ועיין בפרי מגדים או"ח סימן שכ"ח שדעתו שבישול ישראל מומר אסור וכ"ד ר' שלמה קלוגר בספר טוב טעם ודעת וכ"ד המהר"ם שיק ביו"ד סימן רפ"א אמנם החת"ס בהגהות על השו"ע מיקל בישראל מומר ולענין הלכה כתב בספר כף החיים בסק"א שבדיעבד יש להקל, ועיין באג"מ יו"ד סימן ח"א סימן מ"ו שנוטה קצת כדעת המקילים.

ולכן נתבאר שלכתחילה צריך להחמיר ולא לאכול מאכל שבישל ישראל מומר אבל בשעת הדחק יש להקל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל