לתרומות לחץ כאן

שינוי מקום בברכת הנהנין / הכשרת השיש וטעמה

שלום כבוד הרב,
ברצוני לשאול מספר שאלות לגבי אכילה וברכה אחרונה:
א. אם אדם ברך בכוונה לאכול בחדר מסויים ובאותו חדר לאחר מכן הוא לא יכול לאכול האם יכול להמשיך לאכול בחדר אחר?
ב. אם באותו מקרה כנ"ל הוא רוצה להפסיק לאכול ולהמשיך לאחר מכן , לכמה זמן הוא יכול להפסיק?
ג. כעת בביתנו אנחנו מתחילים בהכשרת המטבח,
אם בטעות אוכלים בכלי לא כשר, לברך ברכה אחרונה?
ד. מדוע יש להכשיר את השיש ?
והאם אפשר גם ללא הכשרתו?

תודה רבה , אתם עוזרים לי מאוד, השם יברך אתכם.

שבוע טוב!

תשובה:

שלום רב

א. בענין זה נחלקו הדעות. המנהג בזמנינו היום, שהואיל ורגילים לעבור מחדר לחדר בשעת האכילה, גם אם היתה הכוונה לאכול בחדר מסויים לא נחשב הדבר לשינוי מקום. כמובן אם היתה כוונה מפורשת שלא לאכול בשום מקום אחר מלבד כאן, אז זה בהחלט נכנס לספק ההוא שהזכרנו, ומספק ברכות יש להקל שלא לברך פעם נוספת אך יש להשתדל שזה לא יקרה, אבל בכל כוונה סתמית נהגו להקל.

ב. אם אינו משנה מקומו באופן שנחשב שינוי מקום [יציאה חוץ לבית] הפסק באכילה אינו בעיה עד שיעור עיכול, שהוא באכילה מועטת 72 דק' ובאכילה מרובה שאדם שבע מאוד, אפילו כמה שעות.

ג. יש לברך.

ד. הכשרת הכלים כולם ענינה שיש בליעת טעם בתוך הכלי המועברת למאכל הבא הענעשה בה. לכן גם בשיש בלוע טעם ממאכלים שנפלו עליו, ואם תניח עתה מאכל אחר חם עליו, או אפילו בכלי כשיש רטיבות תחתיו כפי שמצוי בשיש, הוא עלול להאסר באכילה מחמת אותו טעם הבלוע בו. הדרך להשתמש בשיש לא מוכשר הוא לא להניח עליו שום דבר חם אלא על ידי הפרדה של מבודד חום, ולא לאכול שום דבר חם שנפל עליו. קשה להקפיד על כך לאורך זמן בבית.

מקורות:

א. ראה ביאור הלכה בסי' קעח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל