בסי’ רמ"ד סעי’ ו’ מבואר לגבי יהודי שקנה מכס משר שיכול לקחת גוי בקבלנות, והרמ»א מביא לגבי יהודי שלקח לטבוע את מטבע, והמ"ב מביא לגבי יהודי שיש לו בית המשקה – משמע באופנים שציירו השו"ע והרמ"א – כלומר דווקא בקבלנות מותר.
היום יש הרבה יהודים בחו"ל שחזרו בתשובה ויש להם עסק שעובד בשבת – חנות בגדים וכדומה (למעט מכירת דברים האסורים באכילה מן תורה). השאלה היא:
1) האם אני יכול לכתחילה להורות להם את היתר הזה?
2) אם כן – מה כוונת בפמ"ג שמביא מ"ב בס"ק ל"ג «דהיינו שאין מזכיר לו יום השבת כלל» – הרי השו"ע מדבר ביהודי שעובד לבד כל השבוע ולשבת לוקח גוי שיעבוד בקבלנות – איך להסביר לגוי שאני צריך אותו בקבלנות לשבת, בלי להזכיר שבת?
תשובה:
שלום רב
אין ספק שתוכל להורות היתר כזה המפורש בכל הפוסקים, אלא שצריך שידעו ברור את גדריו. כוונת המשנה ברורה, היא שכאשר אני ממנה גוי ביום שישי לפני השקיעה, שיש עוד פנאי עד הלילה, וכמו כן יוכל לעבוד במוצאי שבת בלחץ גדול אם ירצה, אף שברור לכל שיעבוד בשבת בזמנים המקובלים לעבודה ובנחת כנהוג, ונחשב הדבר מחמת כן כמלאכת ישראל בפרהסיא, מכל מקום כיון שאילו רצה יכול היה לעשות מלאכתו בזמן אחר בדוחק, ועל דעת עצמו ולצרכיו הוא בוחר לעשות זאת בשבת, במקום הפסד התירו זאת חכמים. ולכן גם לשומעי ליקחך תוכל להתיר זאת רק באופן שמדובר בקבלנות ולא בעבודה לפי שעות או עבודה בחנות, ובאופן שיכול היה לעשות זאת בשעות אחרו לא בשבת בלבד, והעיקר, שלולי זאת יגרם לבעל הבית הפסד ודאי.
בהצלחה