לתרומות לחץ כאן

מעשר כספים ממכירת דירה / להודיע לבעל החנות כי המחיר עדיין נקוב לפי מחירי המבצע

א. מכרתי דירתי על מנת להחזיר חובות ובנותר לקנות דירה, האם יש חובה להפריש מעשר כספים, לפי ערך ההפרש שבין מחיר הקניה לפני כמה שנים למחיר המכירה היום.
ב. בעל חנות ערך מבצעים והדביק תוית של מחיר המבצע על כל קופסת שימורים. משנסתיים המבצע מצאתי קופסה עם תוית המבצע ולפי החוק מוצר שיש עליו תוית אף שהודבקה בעבר כשהיה מבצע אסור לבעל החנות לגבות מחיר מלא ולכן הקופאית גבתה לפי המחיר הנמוך הכתוב על התוית. האם יש חובה ליידע את בעל החנות מדיני השבת אבידה, או שמא מסתמא מחיל, או שאפילו לא מחיל הולכים בזה לפי מנהג המדינה.
אודה לכ' הרב אם יואיל לציין מקורות.

תשובה:

שלום רב,

1. אם קנית את הדירה במחיר מסויים, ומכרת במחיר גבוה יותר, שיש בו גם כדי לרכוש דירה אחרת, ונשאר עדיין כסף, ריווח זה חייב במעשר. אולם אתה יכול לנכות מהריווח את עליית מדד מחירי הדירות מאז ועד היום.

2. לכאורה היה מקום לומר שתהיה מחוייב להודיע לו, שהרי גם לך ברור שיש כאן טעות, והוא מעוניין למכור רק לפי המחיר הרגיל ולא לפי מחיר המבצע. אלא שהחוק כופה אותו למכור במחיר המבצע רק בגלל המדבקה. אולם לא ברור שאכן יש חובה כזו, שהרי השבת אבידה זה להודיע לבעלים על הפסד ממון צפוי. כאן אין כאן הפסד ממון. הממון נשאר בעל אותו ערך לפני שהודעת לו וגם לאחר מכן.

מקורות:

1. ראה שו"ת אגרות משה (יו"ד ח"ב סי' קיד).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל