לתרומות לחץ כאן

ברכה על לחמניות שנילושו במי פירות משוחזרים

האם בלישה במי פירות משוחזרים דהיינו שהוציאו את המים מהפרי ולאחר מכן הוסיפו את אותה הכמות בחזרה ולכן נכתב על האריזה 100% פרי KONZENTRAT יש את ההלכה של נילוש במי פירות?

תשובה:

שלום רב

לא הבנתי בדיוק את המציאות אותה תיארת אולם אפרט את הדין. כאשר מחזירים לבצק רק את היוצא מהפרי, אין מה לדבר שאלו הן מי פירות וברכתו מזונות, אולם יש בשוק מזה שנים מוצר הנקרא מיץ ענבים משוחזר, בו עושית ממי הפירות תמצית מאוד מרוכזת על ידי אידוי וכיוצא בזה, ולאחר מכן מוסיפים לו מים והוא חוזר למצבו הרגיל ומתיקותו הקודמת, ובענין זה נחלקו הדעות, יש נוהגים, שהואיל ורמת המתיקות שווה לזו שהיתה בו קודם לכן דינו כמי פירות ואם לשו איתו לחמניות ברכתן מזונות, וכמדומה שכך נוהגים בחלק מהמאפיות שתחת הכשר הבד"ץ של העדה החרדית, אולם הגר"ש ווזנר שליט"א יצא חוצץ כנגד זה וכפי שבא הדבר לידי ביטוי בהרחבה בספר מיוחד שהוציא בענין תלמידו הגרמ"ש קליין שליט"א, ולדעתו, הואיל ועתה רוב הנוזלים כאן הם מים, למנהג האשכנזים אף שהמתיקות מורגשת בבצק ברכתן של הלחמניות המוציא. וצריך להזהר בזה בשמחות בהן מגישים לחמניות שכתוב עליהן שברכתן מזונות, והדבר הזה לא מדוייק תמיד לדעה זו.

ובאמת מחלוקת גדולה היא בין פוסקי אשכנז, אם הולכים לפי רמת המתיקות או לפי רוב הנוזלים בעיסה, שכן מבוכה רבה יש בפוסקים לגבי ביצים למשל שדינם כמי פירות וטעמם קלוש מאוד לעומת סוכר למשל שמתיקותו רבה אף בכמות מועטת, ויש שהלכו זבה אחר הרוב בכל מקרה, וכן נראה מדברי המשנה ברורה בסי' קסח סעי' ז. וע"ע שו"ע הרב שם סעי' יא, ס' החיים סי' קסח, ודעת תורה שם, תשורת ש"י מהדו"ת סי' קיד ועוד. ולעומתם בערוך השולחן שם סעי' כד והט"ז שם מהם נראה שאין הדבר תלוי ברוב ומיעוט אלא במתיקות בפועל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל