לתרומות לחץ כאן

חיוב חזרת הש"ץ גם כשכל הציבור יודע להתפלל

שלום כבוד הרב
אני משמש כש"צ בבית כנסת ובבוקר המניין מצומצם בין 10-13 איש האם יש חובה או הלכה פסוקה וברורה לקיים תפילת חזרה?
היות שאני יודע שתפילת החזרה נועדה לאנשים שאינם יודעים קרוא בסידור ,או לאנשים שהגיעו באיחור לבית הכנסת
אודה על קבלת תשובה ברורה ומנומקתת
בברכה

תשובה:

שלום רב

אמת, שהתקנה נתקנה מתחילה עבור אלו שאינם בקיאים ואינם יודעים להתפלל בעצמם, אולם כלל יש בידינו שתקנה שנתקנה 'אף שבטל הטעם לא בטלה התקנה', ודוקא כאן נוכל להבין את זה היטב, שכן כידוע ליודעי ח"ן, על פי חכמת הקבלה התיקון הנעשה על ידי חזרת הש"ץ גבוה מזה הנעשה על ידי תפילת היחידים, שכן שמונה עשרה שבלחש מתקן בספירת הבינה, ואילו חזרת הש"ץ מתקנת בספירת החכמה, וסדר שלם יש של כוונות ויחודים המיועדים לחזרת הש"ץ בדוקא עד להשלמתה בנפילת אפיים. ומכאן יש ללמוד שהטעמים הנגלים לנו בענין תקנות חז"ל בפרט ומצוות התורה בכלל, רב בהם הגנוז על הנסתר, ואף שהטעם הנגלה לנו בטל, טעמים נוספים שי הנסתרים מאיתנו, ולכן התקנה שרירה וקיימת. וראה עוד מה שכתבנו בזה כאן.

[ומכל מקום ההלכה בזה ודאי ברורה, כמבואר בשו"ע בסי' קכד סעיף ג, עיי"ש].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל