לתרומות לחץ כאן

סתימה בצינור משותף שלא ידוע מי גרם לה, השתתפות מכספי מעשר

אצל השכן הגר ד' קומות מתחתי התגלתה סתימה בחור ביוב של המרפסת ויש להסתפק אם זה מחמת הליכלוך של מרפסת קומה ד' או ליכלוך של מרפסת קומה ג' או ב' או שזה ליכלוך של השכן שאצלו התגלתה הסתימה. וכן יש להסתפק שאולי כל מרפסת תרמה קצת ליכלוך וביחד זה נסתם.
ברצוני לשאול האם יש כאן טענה שאוכל לטעון המוציא מחברו עליו הראיה ועד שלא יוכח שיש לי חלק בזה איני משלם. עוד ברצוני לשאול באם טענתי נכונה האם מותר לי לשלם ולהשתתף בהוצאות התיקון מפני דרכי שלום בכספי מעשר.

תשובה:

שלום רב,

כפי שהבנתי מדובר בצינור המשמש כמה דיירים. כל הדיירים שהם שותפים בצינור חייבים להשתתף בפתיחת הנזילה. אם מדובר בצינור חיצוני, רק הדיירים המשתמשים בו חייב להשתתף. ואם מדובר בצינור הנמצא בתוך קיר חיצוני או עמוד, כל הדייירים חייבים להשתתף, כל עוד שלא נהוג בבניין אחרת.

כיון שהחיוב להשתתף הוא מן הדין, אין מקום לשלם מכספי מעשר. במקרה אחר שאין חיוב מן הדין, אם השכנים עניים (שאין להם כסף לפרנסה לשנה או הכנסה חודשית המכסה את כל צרכיהם) ודאי מותר לשלם מכספי מעשר. ואם הם עשירים, מותר רק למי שנוהג לשלם מכספי מעשר גם עבור שאר מצוות שאינם צדקה לעניים.

מקורות:

לעניין הבעלות על הצינור עיין כאן.

לעניין מי מוגדר כעני לעניין צדקה עיין עלון המשפט גליון 25 עמוד ב. לעניין תשלום חוב או שאר מצוות מכספי מעשר עיין שם גליון 30 עמודים א-ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל