מה דין מנורת לד הפועלת על סוללה ומופעלת מערב שבת לצורך טלטולה?
איזה איסור עובר מי שמדליק מי שמכבה מי שמטלטל?.
תשובה:
שלום רב
מצד הסברא אכן נראה שאין איסור לטלטל כזה פנס בשבת, שכן אף אם הוא נחשב כלי שמלאכתו לאיסור נתיר את טלטולו לצורך גופו, ואפשר שהוא בכלל נחשב כלי שמלאכתו להיתר. אולם הוראת הגרי"ש אלישיב היתה שכל נורה פלורוסנטית היא בכלל מוקצה של שלהבת ובטעם הדבר ראה מה שכתבנו כאן.
יישר כח על התשובה המהירה. אשמח לקבל תשובה על הסייפא לגבי סוג האיסור בהדלקה ובכיבוי
בתודה מראש
בהדלקה וכיבוי לדעת החזון איש יש איסור דאורייתא של בונה, אולם יש שחלקו עליו בזה, ולדעתם האיסור אינו אלא מדרבנן, ראה חזון איש סי' נ' סק"ט, והגרש"ז בספרו מאורי אש, וכן באגרות משה חלק ד' סי' פ"ד.
האם יש הבדל בין שבת לבין יום טוב, לדין טלטול מנורת לד שעובדת על סוללות?
ואם יש לי מנורה בסוכה שזה האור היחיד, האם יהיה מותר לטלטל אותה ולהוציא אותה מהסוכה (במקום שיש עירוב או בסוכה שנמצאית ברשות היחיד) בכדי שיהיה אפשר לישון בסוכה?
תודה רבה
1. אין הבדל בין שבת ליום טוב.
2. עניתי שלמיטב הבנתי סבר הגרי"ש אלישיב שיש לאסור זאת, אף שיש מקום להתיר. כדאי למצוא פתרון אחר.
תודה רבה.
קראתי בשמירת שבת כהלכתה, שהסיבה שטלטול מנורה כשהאור מפריע, לא נחשב גם כגרף של רעי, הוא משום שיש לאדם אפשרות ללכת לחדר או מקום אחר (אם הבנתי שם את הסיבה נכון).
לעומת זאת בסוכה אין לאדם ממש אפשרות ללכת למקום אחר, מפני שהוא מחוייב לישון בסוכה, ולא יכול לכתחילה לעבור לבית לישון שם במקום. אז אולי במקרה של אור מנורה שמפריע בסוכה, כן יש לו דין של גרף של רעי?
אגב אין לי שום אפשרות להשתמש בחשמל בסוכה, הסוכה נמצאית בבית הורי והם מתנגדים לזה בתוקף.
פתרון אחר לשינה בסוכה המוארת על ידי מנורות לד…
ישנן בשוק מנורות לד בצורת נורת אגס רגילה עם הברגה לבית המנורה.
נורות אלו חוץ מהיותן חסכוניות כמעט שלא מתחממות כך שבשבת או יום טוב נחתן להשתמש בקרטון שהנורה נקנית איתו כדי לכסות את הנורה בלילה מכל עבריה ולשלוף את הכיסוי בבוקר…
זול ויעיל
המקור שהתכוונתי אליו בספר שמירת שבת כהלכתה, הוא שם בפרק כב סימן מב- בהערה (קח).
בנוסף אני מתקשה קצת להבין את הסיבה מדוע יש צורך להחמיר בעניין ביום טוב כמו בשבת, שהיו מי שאף התירו להדליק ולכבות חשמל ביום טוב לכתחילה. ואולי יש כאלה שאף נוהגים כך גם היום בחו"ל. למרות שזה כמובן לא המנהג המקובל כיום ובטח שלא כאן בארץ. אבל בכל זאת אם היו רבנים רציניים שהתירו להדליק חשמל ביום טוב, אז מדוע צריך כל כך להחמיר בטלטול מנורת לד ביום טוב, ועוד שהאור מאד מפריע לקיים מצווה של לישון בסוכה וגרם לצער?
שוב תודה רבה
לא מצאתי מה שציינת, אבל למיטב ידיעתי גרף של רעי זה היתר רק כשיש דבר מאוס. תציין לי את המקור.
ראיתי, הוא מדבר שם על מי שזה ממש מזיק לו, אני לא יודע לענות
אלו שהתירו חשמל ביום טוב לא הבינו כיוצד החשמל פועל, זה היה בזמן שהעסק הזה היה בחיתוליו, כמו שהאריך להוכיח הגר"ע יוסף ביביע אומר, ואין כל יסוד לדבריהם בהלכה.
אז לפי דעתכם המנורת לד הזו- אור-לי, שארגון צומת משווק ככשר לטלטול בשבת, הוא לא כשר בכלל ואין להם על מי לסמוך?
http://www.zomet.org.il/?CategoryID=250&ArticleID=111
זה מה שהם כותבים שם:
"מנורת 'אור-לי' פשוטה לתפעול ובטוחה לשימוש. הנורה היא לד LED למניעת חום, לחיסכון בחשמל, וכן מסיבות הלכתיות – מנורה כזו אינה נחשבת 'אש' לעניין מוקצה ודינה ככל מכשירי החשמל שאינם 'אש' (כגון מאוורר) שמותר לטלטלם לצורך גופו ומקומו. ולכן כיסוי המנורה בשרוול המיועד אינו מהווה בעיה של טלטול מוקצה."
יש גם מנורה אחרת שמוכרים אותה שהיא כביכול כשרה לשימוש בשבת שנקראית KOSHER LAMP
האן אין למשתמשים במנורות כאלה וטלטולם על מי לסמוך בכלל הלכתית, למרות מה שצומת טוענים?
חג שמח! ושוב רב תודות
תודה רבה גם למציע הפתרון כאן למעלה, זה באמת רעיון שיכול להיות טוב. במידה שלא ניתן בשום אופן לטלטל את הפנס שיש לי, אולי פשוט אכסה אותו עם קופסת קרטון או משהו כזה.
המנורת לד שלי לא מתחממת אז אולי אני מקווה שזו לא בעיה לכסות אותה עם משהו.
בכל מקרה ובנוסף אשמח מאד לדעת על מה ארגון צומת סומכים הלכתית, שהם טוענים בפירוש שאין שום בעיה הלכתית לטלטל מנורת לד בשבת?
לא אמרתי. הסברא כמו שכתבו, שמותר לצורך גופו ומקומו, אמרתי רק שיש שמועה בשם הגרי"ש אלישיב שהחמיר.
תודה רבה אני מבין.
הבעיה שהקישור שניתן בתשובה כאן למעלה מאד מבלבל, והתשובות לשאלות שנשאלו מתחתיו היו מאד נחרצות, שאין לזה היתר גם לצורך גופו ומקומו.
http://din.org.il/2013/12/08/%D7%98%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%9C-%D7%A4%D7%A0%D7%A1-%D7%9C%D7%93-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA/
אז אני מקווה שהבנתי עכשיו את העניין נכון. שבהחלט יש היתר לטלטל פנס לד לצורך גופו או מקומו, אך שיש שמועה בשם הרב אלישיב זצוק"ל שהחמיר בעניין.
שוב תודה רבה וחג שמח!
נכון.
האם מותר לשים על דלת כניסה של הבית קישוט ובו מנורות לד ויהיה מותר לפתוח את הדלת
השאלה אם זה משמש את הדלת או להיפך, הדלת משמשת את המנורה שאז יש בעיה של בסיס לדבר האסור…
מה זה נקרא הדלת משמשת לנעילת הבית וחוץ מזה מונח עליה הקישוט עם המנורות
אין כוונתי להגדיר מה הייעוד של הדלת או של המנורות באופן כללי, אלא מה יחסי הגומלין בין הדלת למנורות, כאשר דבר ההיתר משמש את המוקצה ההיתר נעשה בסיס, וכאשר המוקצה משמש את ההיתר ההיתר אינו נעשה בסיס.
השאר תגובה