לתרומות לחץ כאן

מתי אסור להתפלל כשצריך להתפנות

בס״ד
היום באמצע תפילת שחרית הייתי צריכה להתפנות דחוף (אני לא יודעת אם יכולתי להתאפק 72 דקות) אבל לא הלכתי כי אם הייתי הולכת היה עובר זמן התפילה.
אחרי שסיימתי את התפילה הלכתי להתפנות ואז חזרתי שוב על תפילת 18, אבל על שאר חלקי התפילה לא חזרתי כי זה היה לוקח לי מלא זמן…
עשיתי נכון? הייתי צריכה להשלים את כל התפילה?

תשובה:

שלום רב,

א. לכתחילה צריך להתפנות לפני התפילה, אפילו אם את יכולה להמתין 72 דקות (כך עולה מדברי השו"ע סי' צב סעי' א').

ב. בדיבעד עם התפלל ללא שיצא להתפנות (ולא יכל להמתין שיעור זמן הנ"ל), תפילתו תועבה וצריך חזור ולהתפלל תפילת שמו"ע. (שם).

ג. לכן, אם אם נהגת כשורה שחזרת והתפללת שוב. לכתחילה, היית צריכה להתפנות לפני כן, אפילו אם היה חשש שיעבור זמן תפילה. אמנם כתב שם המשנה ברורה (ס"ק ה') בשם המגן אברהם, כי אם הוא רואה שיעבור זמן תפילה, עדיף שיתפלל קודם. זה רק אם הוא רואה שהוא יכול להמתין שיעור זמן הנ"ל. שלכתחילה ראוי להתפנות קודם. במקרה כזה אם הוא רואה שעובר הזמן עדיף שיתפלל. אבל אם אינו יכול להמתין שיעור זמן הנ"ל, ודאי שלא יתפלל שהרי תפילתו תועבה.

ד. בכל מקרה על שאר חלקי התפילה לא צריכים לחזור.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. שלום.

    אם יש צרכים גדולים צריך להמתין שיעור שעה ו12 דק גם לאחר שאני מסיים את התפילה או שאפשר ישר ללכת להתפנות אחרי התפילה כשלא עברו עוד ה72 דק?

    אשמח לתשובה מפורטת

  2. אפשר וצריך ללכת מיד! הסברתי שכדי שיצא ידי חובת תפילה בדיעבד, צריכה להיות אפשרות תיאורטית שיוכל להתאפק 72 דקות, לא להתאפק בפועל.

  3. ראשית אני ממש מצטער שאני כל רגע שואל ושואל ומטריח את כבוד הרב ואפילו מטריד את מנוחתו ומעצבן אותו אבל אני חייב להבין את זה

    1. אז מותר ללכת להתפנות כשאני עם צרכים גדולים לאחר שאני מסיים את התפילה כשעוד לא עברו 72 דק? וזה נחשב שהתאפקתי?

    2. אולי לא הבנתי את הנושא הזה של ה72 דק?
    אני משער שלהתאפק 72 דק זה כשאתה מתפלל עם צרכים כאלו ואתה צריך גם לאחר התפילה להתאפק שעה ושנים עשר דק כדי לצאת ידי חובה ולא להתפנות ישר. אני משער נכון או הכוונה להחזיק עצמך שיעור 72 דק זה שאם באמצע תפילתך אתה מצליח להחזיק את עצמך ואתה מתפלל ללא שום בעיה אתה יוצא בדיעבד ואחרי התפילה כשאתה מסיים אותה אתה הולך להתפנות?

    אני משער נכון או שזה האפשרות השניה?

  4. בסדר. ובכל זאת אני מבקש סליחה על כמות השאלות ותודה רבה על הסבלנות זה באמת לא מובן מאליו כל שניה שאלה חדשה וכל שניה אני מטריח את הרב ומטריד את מנוחתו זה ממש לא מובן מאליו וכל שניה חפירה אחרת וזה כבר נהיה מעצבן
    תודה רבה לרב שענה לי!!!!!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל