לתרומות לחץ כאן

דירה שאולה שנפגעה מטיל אויב

השואל מחברו דירה ותכולתה, והיא נפגעה מטיל האויב, האם חייב באונסיה?

תשובה:

שלום רב,

השואל פטור על הדירה. לגבי תכולת הדירה, לכאורה תלוי במחלוקת הפוסקים.

מקורות:

עיין רמ"א חו"מ סי' צה סעיף א וסי' שמ סעיף א שני טעמים למה שואל בית פטור. ועיין ש"ך שם סי' צה סק"ח ונתיבות שם סי' שמ סק"א. לגבי תכולת הדירה לכאורה תלוי במחלוקת הפוסקים בשו"ע חו"מ סי' רצא סעיף ה אם צריך קנין משיכה להתחייב בחיובי שמירה, ועיין בקצות סי' צה סק"ד ובנתיבות שם סק"א שאי אפשר להתחייב בשמירה על המיטלטלים אם אין מתחייבים על הקרקע.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. האם אין כאן פטור של מתה מחמת מלאכה שהלא השימוש בדירה וביכולתה היה מיועד להתבצע במקום אירע הפיצוץ ולשם כך החפצים הושאלו?
    האם בשואל אין פטור של אונס גמור כמו שיש לחלק הראשונים באדם המזיק?

  2. הנזק לא קרה מחמת מלאכה, אלא גם ללא השאלה וללא המלאכה הנזק היה קורה. אם השואל היה מביא את המיטלטלים לדירה לצורך מלאכה, היה מקום לדון (אולי תלוי במחלוקת הרמ"ה והרא"ש בלסטים בדרך, עיין טור חו"מ סי' שמ). אבל כאשר המיטלטלים כבר היו בדירה לפני השאלה ואף אחד לא חשב להוציא אותם, נראה שאין סברת מתה מחמת מלאכה.

    שואל חייב גם באונס גמור של 'מתה כדרכה'.

  3. לעניין חיוב השואל באונס גמור אני מסכים עם התשובה. אך אני לא מסכים עם החלק הראשון של התשובה. הראשונים נאמרו שני טעמים לפטור של מתה מחמת מלאכה ששניהם שייכים במקרה שלפנינו. או משום שהבעלים מודע לאפשרות גרימת הנזק והוא מחל מלכתחילה על האפשרות שייגרם נזק או מטעם פשיעת הבעלים. במקרה שלפנינו הבעלים ידע שהחפצים יישארו בטווח הטילים ולכן הוא פשע או שמים.

  4. ולי נראה להיפך שכל הטעמים לא שייכים.
    טעם הרמב"ן משום פשיעת המשאיל, אינו רק כאשר המשאיל אמור לדעת מהבעיה יותר מאשר השואל ולא כאשר גם השואל יודע את טווח הטילים בדיוק כמו המשאיל, שאז שניהם שווים והשואל חייב משום שכל הנאה שלו.
    דרך הרא"ש שהפטור הוא משום שהנזק מחמת מלאכה, במקרה זה גם ללא השימוש החפצים היו ניזוקים. ועוד נראה לי שאפילו הרמ"ה שפטר בלסטים בדרך, היינו משום שהמלאכה היא בדרך ושם מצויים לסטים יותר מאשר בעיר, ולא כאשר המלאכה לא גרמה כלל לנזק, שהרי גם ללא המלאכה, אף אחד לא חשב להוציא את הרהיטים מחוץ לטווח הטילים.
    סברת הנמוקי יוסף היא שהמשאיל מוחל אינה רק על נזק הנובע מחמת השימוש שבכלל המחילה על עצם השימוש יש גם מחילה על הבלאי או על המיתה הנובעים מהשימוש. אבל לא כאשר אין שום קשר בין המצאות החפצים בטווח הטילים לבין השימוש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל