לתרומות לחץ כאן

תפילה, קידוש, הבדלה, דאורייתא או דרבנן?

לכבוד הרב שלום וברכה,
1) תפילת שחרית, מנחה וערבית, היא דאורייתה או דרבנן?
2) קידוש של ליל שבת דאורייתה או דרבנן? ושל הבוקר? וכן ההבדלה?

תשובה:

שלום רב,

1. הראשונים נחלקו האם תפילה זה דאורייתא או דרבנן. דעת הרמב"ן כי תפילה היא דרבנן. ודעת הרמב"ם שתפילה היא מדאורייתא. אולם סדר התפילות כפי שאנו מכירים היום שחרית, מנחה, ערבית, ונוסח התפילות הם ודאי דרבנן. כלומר, לדעת הרמב"ם שתפילה היא מדאורייתא, די באיזה תפילה שיאמר אדם פעם אחת ביום.

2. קידוש של ליל שבת הוא מדאורייתא. אולם מן התורה די בקידוש בדברים, כלומר שהוא אומר בתפילה "מקדש השבת" הוא יוצא ידי חובת קידוש דאורייתא. ומדרבנן צריכים לקדש על הכוס – על יין. לכן כדאי לכוון לצאת ידי חובה בקידוש על הכוס. קידוש של הבוקר הוא מדרבנן.

3. הבדלה, גם היא מחלוקת ראשונים אם היא מדאורייתא או מדרבנן. דעת הרמב"ם כי מצוות הבדלה היא מדאורייתא, כשם שמצווה לזכור את השבת בכניסתה, כך יש מצווה לזכור את השבת ביציאתה. אולם דעת עוד ראשונים כי הבדלה היא מדרבנן. וגם לדעת הרמב"ם אם הוא כבר הבדיל בתפילה – אמר אתה חוננתנו, ההבדלה על הכוס – על היין היא ודאי דרבנן.

מקורות:

לגבי קידוש ראה במשנה ברורה סי' רעא סק"ב ובביאור הלכה בהרחבה. וכן במשנה ברורה שם ס"ק ח'. לגבי הבדלה ראה משנה ברורה סי' תצו סק"א.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. מחילה. תיקון קל.

    לגבי המקורות:

    לגבי קידוש ראה במשנה ברורה סי' רעא סק"ב ובביאור הלכה בהרחבה. וכן במשנה ברורה שם ס"ק ח'. לגבי הבדלה ראה משנה ברורה סי' תצו סק"א.

    לגבי הבדלה זה סימן רצו (ולא תצו) סק"א.

    הבנתי נכון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל