לתרומות לחץ כאן

התפטרות מהעבודה ללא הודעה מראש לצורך סידור דחוף

אני עובד במקום עבודה מסוים. זוהי עבודה זמנית. לא חתמתי על איזשוהי התחייבות לזמן מסוים. העבודה הינה 12 שעות.
כרגע יש לי איזשהו עניין המצריך את טיפולי ואין לי פנאי לעסוק בו היות ואני בעבודה כל היום וכשאני חוזר המוקדים איתם אני צריך לערוך ברורים וכן כל מיני דברים הכל סגור, וגם אני לא מספיק בכמה שעות בודדות הללו, זה נושא שמצריך ישיבה של הרבה זמן ויש לו השלכות ממש גדולות לגביי. דיברתי עם האחראי עליי על כך והוא אמר נערוך שימוע. הוא אמר עד יום שני. האחראי יצא לחופש והוא לא עונה לי לטלפון. האם מותר לי על דעת עצמי לא להגיע לעבודה יותר? לא אכפת לי שיפטרו אותי, פשוט מצד זה שאולי יש בזה כמה עברות לקום וללכת בלי להודיע ובצורה מסודרת (אולי בעל הבית יפסיד מכך שלא אגיע כי אין מי שיחליף אותי ואז זה גזל ועוד כמה חששות). ואם הוא יגיד לי לא עכשיו תחכה עוד שבועיים למשל? העניין שיש לי עוד שבוע וקצת לטפל בעניין הזה וכל יום שעובר זה ממש קריטי ובעייתי בשבילי זה נושא ממש חשוב לגביי.
איך עלי לנהוג במקרה זה? אני ממש בבעיה.
אם אפשר לענות לי עוד היום בבקשה.

תשובה:

שלום רב,

תלוי באיזה עבודה מדובר ותוך כמה זמן ניתן להשיג עובד אחר, והאם יש הפסד למעסיק אם לא ימצא עובד אחר במקומך.

לפי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, עליך להודיע כמה ימים מראש לפי חישוב של יום לכל חודש שהנך עובד במקום זה (אם לא עבדת עדיין במשך חצי שנה). אם הנך מודיע בפרק זמן זה, אין בעיה בהתפטרות, גם אם המעסיק לא יצליח למצוא עובד אחר וייגרם לו הפסד כספי מכך.

מקורות:

לפי הלכה תלוי בין עבודה דחופה שאי ביצועה יגרום הפסד – 'דבר האבד', שאסור להתפטר ללא הודעה מראש, לבין עבודה שאינה דחופה שמותר לעובד לפי שעה להתפטר בכל עת שירצה. עיין שו"ע חו"מ סי' שלג סעיף ג וסעיף ה.

גם במקרה שמותר לפי הלכה להתפטר, המעסיק רשאי להוריד מהשכר המגיע ליום עבודה תמורת כל יום שהעובד היה צריך להודיע ולא הודיע, כפי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות סעיף 7. ואף אם לפי הלכה מותר להתפטר ואין החוק יכול למנוע מהעובד זכות זו הנלמדת מהפסוק 'כי לי בני ישראל עבדים', מכל מקום מדין 'מנהג המדינה' גובה השכר תלוי כפי החוק ואין בכך מניעה הלכתית כלשהי.

מאידך, אם מוסרים הודעה בזמן הקבוע בחוק, לא יכולה להיות למעסיק טענה שיש לו הפסד, משום שעל דעת כן קיבל העובד על עצמו את העבודה, שיהיה רשאי להתפטר לאחר מתן הודעה כחוק.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. נניח אני עובד חמישה חודשים, האם גם שישי שבת נחשב במספר הימים וכן היום בו הודעתי על רצוני לעזוב? לדוגמא הודעתי בחמישי, אז חמישי, שישי, שבת, ראשון ושני?
    והאם ביום החמישי בדוגמה הזו (ביום האחרון מהימים שצריך לחכות) מותר לי לצאת באמצע היום ולא לחכות לסוף העבודה?

  2. לא ידוע לי על פרשנות מיוחדת להגדרה של יום בחוק הודעה מוקדמת.
    לפי חוק הפרשנות 'יום' הוא מחצות הלילה עד לחצות שלמחרת. ואם כן יום חמישי אינו נחשב, אלא שישי, שבת, ראשון, שני ושלישי. וביום רביעי אינך חייב להופיע לעבודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל