לתרומות לחץ כאן

דיירים המרחיבים מעל הרחבה קודמת

אני מתגורר בקומת קרקע בבית משותף ויש לי חצר מוצמד. הרחבתי את הדירה בחלק משטח החצר ולאחר ארבע או חמש שנים הרחיבו השכנים מעלי.
הם כמובן משתמשים ביסודות ובעמודים שאני שילמתי עליהם מכיסי. (נדרשתי ע"י הוועדה לבנות יסודות שיוכלו להחזיק הרחבה של כל הקומות מעלי, למרות שהיתה בכך הוצאה מרובה כיון שההרחבה נמצאת על אדמת מילוי, הסלע עמוק, ואין גישה נוחה לטרקטור). בקשתי מהם שישתתפו איתי בעלות לפני שהם מתחילים בבניה אך כיון שבקשו שלא להתעכב עם הבניה ולי לא היה פנאי לשאול דין תורה ולהעריך את ההוצאות (אני הרחבתי גם במקומות נוספים שהם לא בנו מעלי) הם שלמו את מה שהיה נראה להם נכון לשלם, סך 5000 ש"ח שזה כרבע מעלות היסודות, וכעת הייתי רוצה לשמוע דין תורה.

האם נכון שהם היו צריכים לשלם רק רבע מהיסודות ולא חצי? חשוב להוסיף גם שחלק מהחדר שהם בנו סגור בתקרה נפתחת לסוכה כך שהקומה מעליהם (ק"ד) לעולם לא תשתמש בחלק זה, ובנוסף ק"ד מן הסתם לא יבנו כלל בצד זה שלא ניתן לבנות בו ע"פ החוק רק שטח קטן וגם זה רק לאחר בקשת הקלה ומצד שני יש להם גג מוצמד בטאבו שהם יכולים לבנות בו כרצונם.
2. אם היו בונים לבדם היו צריכים לבנות עמודים נוספים מהיסודות עד לדירתם וכן קורות קשר בין העמודים, כעת משתמשים בעמודים שבקירות שלי ובקורות הקשר שברצפה ובתקרה שלי, האם גם בזה צריכים להשתתף?
מצטער אם הארכתי במקום שהיה לקצר, מיותר לציין שאעשה ככל שיפסוק הרב ושוב תודה לרב ולאתר.

תשובה:

שלום רב,

אם הבנתי נכון, שתי דיירים בנו מעל ההרחבה שלך.

כל אחד מדיירים אלו חייב לשלם שליש מהיסודות והעמודים וקורות הקשר שהיו צריכים לצורך הבניה שלהם.

בשיטת חישוב זו יוצא שהדיירים בקומות העליונות משלמים הרבה יותר מאשר הקומות התחתונות. כאשר שכנים מרחיבים על שטח הרכוש המשותף, יכולה להיות טענה שאם העליון משלם על הבניה יותר מאשר התחתון, יוצא שאין חלוקה שווה ברכוש המשותף, משום שאחד מקבל שטח עם הוצאות בניה נמוכות והשני עם גבוהות, ולא על דעת כן הסכימו להרחבה, אלא על דעת שכולם מקבלים בשווה. אבל במקרה זה שהתחתון הרחיב בחצרו הפרטית, אין טענה זו, ולכן על כל אחד להשתתף בחלקים מהבניה שהוא משתמש בהם.

מקורות:

עיין עלון המשפט גליון 27 עמוד ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל