לתרומות לחץ כאן

שרצים ורמשים שנפלו למים חמים או לתבשיל האם אוסרים אותו באכילה?

שלום,
בשבת לקחתי מים בבוקר מהמיחם, לתוך הכוס נפל עכביש…(כנראה היה בתוך החור של יציאת המים!) – עד שהגיע לכוס הוא כמובן כבר לא היה חי.

מה הדין במקרה .
1. בישול.
2. הכוס שאליו נפל העכביש
3. האם היה בסדר להשתמש במים של המיחם אחרי שיצא משם העכביש?

תודה רבה ושבוע טוב

תשובה:

לענין שרצים ורמשים הנופלים למאכל רותח ונותנים בו מטעמם [או לתוך דבש לאוסרו מדין כבוש כמבושל מחמת ששהו בו 24 שעות], דעת השולחן ערוך שטעם זה נחשב טעם פגום שאינו אוסר לא את המאכל ולא את הכלים, וכן פסקו רוב האחרונים. אולם, יש שחולקים וסוברים שלענין שרצים שכך הוא טעמם מטבע ברייתם החמירה התורה לאסור גם טעם פגום, ולהלכה הכריעו חלק מהאחרונים שלא כדעת השו"ע, ולדעתם אין להתיר את המאכל אלא באופן של הפסד מרובה. לדינא כתב הפרי מגדים שהמאכל מותר והמחמיר תבוא עליו הברכה. הכוס אינה טעונה הכשרה.

לפיכך, לענין המים במיחם אין בעיה כיון שיש ודאי פי שישים כנגד העכביש, לענין המים בכוס, מן הסתם שיש גם פי שישים וגם במקרה שאין, מעיקר הדין אין בכך חשש ומותר לשתות. לגבי בישול בשבת אין לזה משמעות כיון שאין בכך תועלת וגם לא נעשה הדבר בכוונה אלא במתעסק גמור.

מקורות:

על דעת השו"ע ראה יו"ד סי' קד סעי' ג וסי' קז סעי' ב, וראה רמ"א שם שכן המנהג להקל ואין לשנות, וכ"כ הט"ז שם סי' קד ס"ק ו, וכ"ה בפרי מגדים ערוך השולחן שם ועוד רבים מהאחרונים. הש"ך סי' קז ס"ק ז מציין לדברי רבים מהפוסקים ראשונים ואחרונים שסברו שלענין איסור אכילת שרצים טעם פגום ג"כ אוסר, ולפיכך מכריע שלא להקל בדבר אלא במקום הפסד מרובה, וכ"כ בחכמת אדם כלל נד סעי' יד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל