לתרומות לחץ כאן

גיזום ענפים מעץ הגדל בחצר מוצמדת ונכנסים לחלונות השכן

לרב שלום וברכה!
יש לי שאלה הלכתית שאשמח לקבל תשובה בכתב עליה בהקדם האפשרי.
אני גרה בבניין משותף קומה 3 מתוך 4. השכן בקומת ק. עם החצר שמתחתיי נטע עצים בחצרו לפני מס׳ שנים ואחד העצים מגיע כיום לתוך חלונות ביתי. דבר הגורם לי מטרד קבוע – מכיוון שהעץ הזה מביא לי הביתה יתושים חרגולים לטאות ועוד חרקים ומעופפים למיניהם… פניתי לאותו דייר (בעל החצר) ובעל העץ בטענה שהענפים של העץ נכנסים לי וגורמים לי סבל רב בבית בתקופה האחרונה וביקשתי שידאג לגיזום העץ, אך לטענתו, עץ זה שלו ונעים לו איתו בחצרו, ומצל לו באחד החדרים ואין לו בעיה שישאר כך, אך מוכן לתת לי רשות שאגזום את העץ על חשבוני. שאלתי היא מבחינה הלכתית: מי אמור לממן הוצאה זו? מיותר לציין שאפילו הצעתי לו להשתתף חצי חצי בסכום אף הוא עדיין מסרב. לתשובתך אודה.

תשובה:

שלום רב,

בעל החצר חייב לגזום את העץ על חשבונו.

מקורות:

מצד הדין, יתכן שבעל החצר אינו חייב לגזום, אלא בעל הדירה העליונה רשאי לגזום על חשבונו. עיין עלון המשפט גליון 64 עמוד 5. אבל היות ונוהגים היום בבתים משותפים על פי התקנון המצוי וברוב הדירות הקבלן מכר את הדירות על דעת כן, ולפי התקנון המצוי סעיף 3 חייב בעל דירה לסלק כל נזק המגיע מדירתו לדירה אחרת (ואף חצר מוצמדת מוגדרת בחוק המקרקעין סעיף 55 (ג) כדירה עצמה), ממילא חייב בעל החצר לגזום את העץ. אינני יודע אם החרקים והמעופפים מוגדרים כפגיעה בדירה, אבל הסתרת החלון היא בוודאי פגיעה בדירה.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. מתחת לתשובת הרב מופיע קישור לשאלה דומה באתר זה שם נפסק שאין על בעל הגינה לשאת בהוצאות. אשמח אם הרב יסביר מה ההבדל בין המקרים.
    עיין כאן.

  2. בתשובה כאן מדובר בהסתרת נוף שאינו נזק לדירה, אלא לכל היותר הורדת הערך. אבל בשאלה הנידונה כתב השואל שהענפים נכנסים לתוך החלונות וזו ודאי פגיעה ממשית בדירה, המחייבת את בעל החצר לתקן, לפי התקנון.

  3. שלום לרב,
    ראשית תודה רבה על התשובה ועל האתר המוצלח המאפשר לכל אדם לדעת ולקיים דין תורה.
    אני השכן המדובר המתגורר בקומת הקרקע.
    ברצוני להרחיב מעט את היריעה כדי שהרב יפסוק לאחר שידע עוד כמה פרטים רלוונטיים שלא הופיעו בשאלה המקורית.
    א. החלון המדובר נבנה בחדר שנוסף לדירה ע"י הדיירים.
    ב. הבנין המקורי היה בנוי על 'קו בנין' כחוק (מרווח של 4 מ' מקו מגרש). כדי לקבל היתר לבניה מעבר לקו בנין הדיירים היו צריכים לעבור תהליך שנקרא "בקשת הקלה" (השכנים רשאים להתנגד להקלה). מכל מקום ההקלה המקסימלית שניתן לבקש ע"פ חוק מהוועדה לתו"ב מחייבת להשאיר מרווח של 2.70 מ' וגם היא יכולה להינתן אך ורק לבניית קיר אטום ללא פתחים! (עד 10% ניתן לבקש עם פתחים ומעל 10% עד 2.70 מ' קיר ללא פתחים בלבד) וכך אכן הם פרסמו את ההקלה במודעות בעיתונות ובמכתבים כנדרש בחוק. (אני אדריכל העוסק בעניינים אלו, וגם כשהרחבתי לפניהם את דירתי נזקקתי להליך זה)
    ג. בפועל, הדיירים בנו את החדר שלא כמופיע בהיתר א. הקיר החיצוני נבנה במרחק של כמטר וחצי מעבר להיתר, כלומר התקרבו מאוד לקצה המגרש שם נטעתי את העצים כגדר חיה, ובנוסף הם פתחו חלון בקיר זה בניגוד להיתר ובניגוד למתאפשר בחוק, כך שבאמת החלון נמצא קרוב מאוד לאחד העצים.
    האם גם במקרה זה אני מחויב לקצוץ את העץ, ואף לשאת בתשלום?
    בנוסף, יצויין שהשכנים בקומה ב' (הקומה שביני ובין השואלים) מאוד הופתעו והצטערו שהעץ ירד בין השאר משום שכעת הם חשופים לבית כנסת הממוקם במגרש ממול.

  4. הנתונים שהוספת אכן משנים את התשובה. במקרה זה, אין חובה עליך (בעל החצר) לגזום את הענפים. הן משום שהשכן העליון התקרב לגבול בניגוד לתכנית והן משום שפתח חלון בניגוד לתכנית, וכפי שכתבנו עיקר הנזק הוא בסתימת החלון.
    יש לציין שהתשובות באתר אינן מחייבות את הצדדים. אלא שבהרבה מקרים הצדדים רואים את השאלה והתשובה ומסכימים ברצונם לקבל את התשובה ובכך אנו חוסכים מריבה מיותרת.

  5. חשוב לציין שהענפים נכנסו לשני חלונות שאחד מהם נבנה בהייתר בניה מלא ואישור מהשכן והחלון השני היה מלכתחילה. בנוסף, בעבר השכן כן הסכים לגזום את הענפים. רק הפעם משום מה התנגד לגזום אותם בעצמו.

  6. הגיזום של ענפים הנכנסים לתוך חלון שהיה מלכתחילה, בעל החצר חייב לשלם. הגיזום של ענפים הנכנסים לתוך חלון שנפתח ללא הסכמה מפורשת, בעל החלון חייב לשלם, אם ברצונו לגזום.
    לגבי חלון שנבנה בהסכמה, יש צורך לקיים דיון כדי לעמוד על אומדן דעת הצדדים במתן ההסכמה, או להתפשר.

  7. שוב תודה לרב על התשובות.
    כעת הויכוח הוא על עובדות, אינני יודע עד כמה יוכל הרב לעזור אבל לפחות חלק מהעובדות ניתן לברר בקלות:
    א. הענפים לא נכנסו מעולם לתוך החלונות, גם לא לחלון החדש, אלא חסמו את שדה הראיה באופן חלקי (גם בשאלה המקורית התלונה היתה על חרקים וכו'. אם הבעיה היתה על הענפים הנכנסים היא היתה נפתרת בקלות ע"י גיזום אותם ענפים, לא צריך לגדוע את העץ כולו עד גובה מטר מפני הקרקע כפי שנעשה בפועל)
    ב. החלון בחדר הישן (המקורי) נמצא במרחק כ6 מ' מגבול המגרש (קו הבנין באלכסון ובחדר הזה הוא מרוחק עוד כ-2 מ') כך שלא נראה לי שאפילו חרקים הגיעו לחלון מהעץ.
    ג. ככל שעץ עולה הוא נהיה צר יותר, כיצד א"כ אני והשכנים מעלי הסתדרנו איתו היטב ואף היינו מעוניינים בו אם הוא נכנס לנו לתוך החלון? החלון המקורי הרי נמצא בכל הקומות. בכל זאת בזמנו קצצתי את העצים שמול חלון זה לפנים משורת הדין כי חשבתי שייתכן שהחרקים מגיעים דוקא באזור צמרת העץ. עד עתה אני מקפיד לגזום אותו מעת לעת כדי שלא יגיע לקומתם.
    ד. לגבי ההיתר, ניתן בקלות לבדוק האם מופיע בו חלון והאם הקיר נבנה במרחק המצוין. אני מציע שהשואלת תראה את ההיתר לאדם היודע לקרוא תכניות בניה או שתשאל את האדריכלית שלה.

  8. קשה לקבוע גבול מדויק. הסתרת נוף איננה פגיעה בדירה, אלא, לכל היותר פגיעה בערכה, ולכן איננה טענה לחייב את בעל החצר לגזום. אבל סתימת חלון היא פגיעה ממשית. במצב ביניים ראוי להתפשר.

  9. כרגע הגיע מצב שאנו לא רואים כלום מהחלונות אלא רק עלים וזבובים
    האם זה בין אדם לחברו ? להשאיר ככה שכנים שמתחננים ליחסי אנוש מינימלים? האויר נחסם לנו . הראות נחסמה לנו. נשארנו רק עם עלים בחלונות. לא ביקשנו להוריד את כל העץ. ביקשנו להוריד רק את מה שסותם לנו את האויר ואת הראות.

  10. בידך האפשרות לחתוך את העץ בגובה הקומה שלך. ולא ניתן לחייב את בעל האילן לכרות את העץ, אלא אתה צריך לעשות זאת.
    בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל