לתרומות לחץ כאן

נרשם לקורס מוהלים ולא לימדו שם מעשי רק ההלכות

שלום כבוד הרב,

אני אדם חרדי, בעל תשובה, בן 26. נשוי.
לפני זמן מה החלטנו שאצא להתפרנס בכבוד ובפרט ההורים שאינם דתיים לחצו בכך ואף נתנו ממון לשם לימודים והחלטנו שאני אלמד להיות מוהל. התקשרתי לבית ספר חרדי פלוני וחקרתי על הלימודים, והמנהל אמר לי שהמסלול הוא עיוני ומעשי ושאלתי אותו מספר פעמים אם אני ממש יחתוך ואמול בעצמי וענה לי בביטחון "בטח בטח" שיצאו מאיתנו מוהלים גדולים. הסכמתי, גם מצוה וגם פרנסה. עלות הלימודים 4000 ש"ח. ולפתע אני רואה שרק מלמדים עיוני ולא מעשי ולא עוד אלא שאמר המלמד (שהוא לא המנהל), שכאן אתם לא תמולו כלל ורק תראו בריתות (שגם בזה בקושי ראינו רק 5 וגם לא כך כך טוב) ובנוסף לא תקבלו תעודה שאתם מוהלים אלא רק תעודה שסיימתם בהצלחה הלכות מילה. ועתה אני צווח !!! הרי אני למדתי בישיבה ובכולל 7 שנים ומה אני צריך לשלם 4000 שקלים בשביל ללמוד שולחן ערוך ובאר היטב? אני חושב שעשקו אותי ושקרו עלי ואין לי מקצוע ולא עבודה כי אף אחד לא רוצה שאני ימול כי אין לי תעודה ולא נסיון כלל. וגם ההורים וגם עוד חבר איתי שלמד גם הוא עשוק. רציתי שכבוד הרב יאמר לי האם אני צודק? ומה עלי לעשות? כי אני רוצה להביא את הבית הספר לדין תורה.

תשובה:

שלום רב,

אם המנהל אמר שתוכל להיות מוהל, הרי הוא חייב להביא מלמד נוסף שילמד אותך כיצד למול בפועל עד שתוכל למול. ואם אינו עושה כן, אתה רשאי להשלים את הלימוד בקורס אחר על חשבונו.

הנך יכול להזמין אותו לבית דין. אם יש לך חשש שיכחיש את השיחה שהייתה לו איתך לפני הרישום, הנך יכול לבקש מאדם אחר להתקשר ולבקש להירשם, לשאול את השאלות ששאלת אז ולהקליט את השיחה.

מקורות:

לא מדובר בשאלה של מקח טעות, שהרי המנהל לא התחייב על מלמד מסוים והוא עדיין יכול לעמוד בהתחייבותו.

קבלן (להבדיל מפועל שעובד לפי שעה) שמתחיל בעבודתו ואינו מסיים אותו ניתן לשכור קבלן אחר להשלים את העבודה על חשבון הראשון עד כדי שכרו. אבל אם היה קנין עם הקבלן הראשון ניתן לשכור קבלן אחר במחיר סביר על חשבון הראשון, גם אם יצטרך לשלם מכיסו. עיין שו"ע חו"מ סי' שלג סעיף ד ובש"ך שם ס"ק כא ועיין בנתיבות שם סק"א שתשלום מראש מהוה קנין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב שלום.
    אני יודע שהם יטענו לי כשיהיה לך ילד למול כגון שיולד לך בן או שיתנו לך אנו נבוא ונראה לך איך מלין מצורה מעשית. האם זה טענה מוצדקת?

  2. לא. זו לא טענה בכלל. אדם משלם על הקורס כדי שבבוא הצורך הוא יהיה מוכן מראש. ואדם שמתחייב לעשות פעולה מסוימת חייב לבצע אותה כמקובל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל