לתרומות לחץ כאן

שאל שעון והפסיק לפעול, שומת הנזק

א. ראובן השאיל לשמעון שעון ששוה 1000 דולר לשלושה ימים השעון הפסיק לפעול. כיצד ינהג עפ"י הדין שמעון.
ב. ומה הדין אם השעון נשבר או אבד לשמעון ובינתיים השעון עלה מחיר לאלפיים דולר, כאשר השעון נקנה ע"י ראובן שנה אחת קודם. כיצד ינהג שמעון מול ראובן והאם שייך למקרה הראשון "מאת מחמת מלאכה".

תשובה:

שלום רב,

על פי הלכה, שואל חייב בכל המקרים, בין אם הפסיק לפעול או נשבר או אבד. המקרים ששואל פטור הם אם המשאיל עבד בשבילו בשעה שהוא קיבל את השעון מדין 'בעליו עמו', או אם השעון נקרע בשעת ענידתו בצורה רגילה מדין 'מתה מחמת מלאכה'. במקרים המתוארים אינני רואה כיצד לקשר את הנזק עם 'מתה מחמת מלאכה'.

אם ניתן לתקן את השעון על השואל לשלם עלות התיקון. אם לא, השואל חייב לשלם מחיר השעון כפי שהוא היה שווה בשעה שנשבר, בניכוי שווי השעון המקולקל. אבל, כיון שמדובר בשעון משומש במשך שנה עליו לשלם מחיר של שעון משומש. כפשרה מציע לחשב כמה שנים השנים מחזיק מעמד בדרך כלל ולכנות ממחירו כחדש יחס של שנה מול השנים שהוא היה מחזיק מעמד וכן לנכות עוד 20% משום שההנאה מחדש היא יותר מאשר ממשומש.

אם הייתה קיימת בעיה נסתרת בשעון בשעת השאילה ובגלל בעיה זו השעון הפסיק לפעול לאחר שלושה ימים, השואל פטור.

מקורות:

דין 'מתה מחמת מלאכה' הוא בשו"ע חו"מ סי' שמ סעיפים א-ג. דין 'בעליו עמו' שם סי' שמו. דין שומת הנזק שם סי' שדמ סעיף ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל