לתרומות לחץ כאן

רחיצת כלים שיש בהם שיירי פירות שביעית בשמיטה / הדלקת נרות חנוכה בשמיטה

בס"ד

שלום,

רציתי לשאול 2 שאלות בנוגע לשנת שמיטה:

*אם אכלתי מאכל עם רוטב מירקות שיש בהם קדושת שביעית ונשאר מעט רוטב בצלחת- האם אסור לי לשטוף את הצלחת מכיוון שאסור להפסיד את הרוטב וצריך לחכות שהוא יתקלקל? מה עושים במקרה כזה?

*הבנתי שבשנת שמיטה אסור להדליק נרות חנוכה בשמן זית. איך כן מותר להדליק נרות חנוכה? האם בשעווה בלבד ולא בשמן או שיש שמן מותר?

תודה רבה!

תשובה:

א. מותר לרחוץ את הכלים כרגיל ולהשליך את השאריות לפח. הגדר באיסור הפסד פירות שביעית, הוא שכל שבני אדם חסים עליו אסור להפסידו, אבל דבר שאנשים לא רגילים לטרוח עליו ולקבצו, מותר להשליכו לפח. וכ"כ בדרך אמונה פ"ה ציון אות כד, שהחזון איש התיר לרחוץ את הפומפיה כרגיל לאחר ריסוק גזר. וכ"כ שם אות כט בשם הגרי"ש אלישיב. אולם אם השיירים כבר נאספו אסור להשליכם.

משום כך גם הורה החזון איש סי' יד ס"ק י שקליפות שלא רגילים להשתמש בהם אין בהם קדושת שביעית, וראה משנת יוסף ח"א סי' ל. ואין להחמיר בכך אלא בדבר הראוי לבהמה, ואלו שיש להם בהמות רגילים להשתמש בו.

ב. אמנם אסור להשתמש בשמן של שביעית לנר חנוכה כיון שאסור להנות לאורו [בשונה מנר שבת], כ"כ בשו"ת אמרי יושר ח"א סי' ק, אני מניח שיש שמנים רבים תוצרת חוץ שאין בהם קדושת שביעית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל