לתרומות לחץ כאן

כף חלבית בתבשיל פרוה בסיר בשרי

עירבבתי אורז בסיר בשרי בכף חלבית
מה דין הסיר הכף והאורז
תודה על העזרה כל פעם מחדש
לפעמים אני שואל עבור חברים גם

תשובה:

שלום רב

במקרה שהכלים אינם בני יומם, כלומר, לא השתמשו בהם בתוך ה24 שעות האחרונות לחלב או לבשר, הכל כשר. במקרה הסיר הוא בן יומו והכף אינה בת יומה, הסיר והאורז כשרים, אולם הכף טעונה הגעלה. אלא שהאורז בחזקת בשרי ואין לאוכלו לכתחילה עם חלב. במקרה שהכף בת יומה והסיר אינו בן יומו, הדין להיפך, אלא שבמקרה זה אם יש הרבה אורז – פי שישים כנגד הכף, הכל כשר. במקרה שגם הסיר וגם הכף בני יומם, כל הכלים טעונים הגעלה והאורז אסור במאכל [אא"כ יש פי שישים כנגד הכף. בכל מקרה של ספק על הכליןם רשאים להניח שאינם בני יומם, לפי ש"סתם כלים אינם בני יומם".

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. סליחה אם הסיר בן יומו ונקי איך נעשה חזקת בשרי זה פרווה זה בדיוק נ"ט בר נ"ט. ונחלקו הפוסקים אם מותר לאכול עם חלב דעת הרמ"א שלא ואם נתערב מותר ודעת השו"ע שמותר (נחלקו האם מותר לבשל לכתחילה אבל ודאי שזה פרווה גמור)

  2. סליחה מכבוד הרב איננו דומה כלל למושג חזקת בשרי כמובא בשך ועוד שהרי חזקת בשרי אסור לאוכלו עם חלב אבל לא צריך לחכות 6 שעות.
    מצד שני כאן מדובר בנ"ט בר נ"ט ומותר לאוכלו עם חלב לספרדים (ולהבנת הגרע"י בבית יוסף מותר גם לגרום כך לכתחילה) ולרמ"א אסור לאכול עם חלב ואם נתערב מותר לאוכלו בחלב אחרי שנעשה ולא דמי לחזקת בשרי.
    לסיכום האורז ודאי נחשב לספרדים פרווה ואפשר לאוכלו עם חלב אחרי שכבר התבשל ולא בישלו לכתחילה על דעת לאוכלו עם חלב גם לדעת הבא"ח ורק לאשכנזים אסור ואם התערב האורז בחלב מותר לאוכלו לכולי עלמא. בברכה

  3. גם לספרדים כתבו רבים מהפוסקים, ראה יד יהודה וחוות דעת ועוד בדעת השו"ע שאין לעשות לכתחילה נ"ט בר נ"ט בן יומו לאוכלו עם חלב, וראה בס' אהל יעקב בתחילת סי' צה שאסף בזה השיטות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל