לתרומות לחץ כאן

האם מותר להדביק מדבקות בצורת כוכבים?

נסתפקתי אם מותר להשתמש במדבקות של כוכבים היינו שיש להם ה' קצוות ושאלתי נחלקת לב' חלקים א' אם מותר להשתמש בהם לשם כוכבים היינו אם רוצה לצייר תמונה של הלילה ולשים את המדבקות האלו במקום הכוכבים האם מותר כיון שאין נראים כך בשמים, או כיון שזה סימנם של הכוכבים בשמים, אסור. והרי מצינו שאסור לצייר מלאכים ושרפים אע"פ שאין לנו שום מושג איך הם נראים וע"כ כיון שזה כוונתו ונראית לאנשים שכוונתו לזה אסור. ועוד יש להביא ראי' שהרי מזל טלה ושור וכיו"ב שדנו בהם האחרונים הרי פשוט לכל שאין צורת טלה ולא צורת שור בשמים אלא קבוצת כוכבים בשמים שנתנו בהם סימן שהוא שור אבל ודאי השוורים מצויים אין להם כל דמיון להם כלל ואפי' הכי אסור וע"כ כיון שזה סימנם אסור וא"כ ה"ה כאן.
ב. אם אין כוונתו לזה כלל רק שרוצה להדביק מדבקה כזאת לילד שעשה מצוה וכדומה האם מותר שהרי אינו נראה ככוכב וגם אין כוונתו לזה. והאם יש לדמות את זה למה שכתב הט"ז ס"ס קמ"א שמותר לצייר שור אם אין כוונתו לשור שהוא מזל. ומ"מ אסר לצייר השור אם בולט אף אם אין כוונתו לזה (וצ"ע בחילוקו) והכא האם יש לומר שזה מקרי בולט כיון שיש לזה ממשות, או אינו אלא ציור בעלמא.
אשמח לשמוע חות דעתכם בענין
תודה רבה

תשובה:

שלום רב

בשו"ת אבני ישפה יו"ד סי' קנא תמה הרבה על מנהג בתי כנסת וכדומה שעושים צורת כוכבים על הפרוכת, וכתב ללמד זכות, שאולי כיון שאין זו צורתם האמיתית וזה רק מסמל אותם אין בכך איסור, אולם לדינא אסר זאת ממש מהטעמים שהזכרת. לכן, באמת אינני יודע על מה שי לסמוך כשמדביקים כוכבים על דף כדי שישמשו שם ככוכבים.

במקרה השני שהזכרת ברור שכיון שאין כוונה לכוכבי השמים אלא לסמל של הצלחה במצוה אין בכך איסור, בפרט מחמת הטעם הנ"ל שהרי אלו אינם בצורת כוכבי שמים. אינני יודע אם דבר כזה נקרא כציור בולט, אולם גם אם כן נראה שיש חילוק רב בין זה לבין שור, שכן השור מסמל את המזל שבשמים גם מבחינה סגולית ותוכנית, לא לחינם המזל נקרא שור אלא יש באמת ענינים בשור המסמלים את המזל. ידוע שמצרים הם במזל טלה ולכן הצאן היה אצלם דבר קדוש, ושחיטת הפסח מסמלת את הנצחון עליהם וכו' וכו'. כל זה לא ניתן להאמר על כוכבים כאלו שאינם בצורת כוכבי השמים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. עדיין אינני ברור בזה כיון שהמדבקות האלו הרי נעשו להשתמש ככוכבי שמים שהרי זה סמל הכוכבים המוכר לכוכבי שמים אף שאינם נראים כן בשמיםד מ"מ אסור דומיא דטלה ושור, ומה שכתבתם לדחות שהרי יש כאן ענין של טלה ושור אינו מספיק לע"ד שהרי לא אסרו אלא בשביל שזה מה שרואים ואין איסור לצייר גן עדן ושאר דברים רוחניים, ואם אני איני משתמש לסיבה זו רק לסמל הצלחה מ"מ הריני מדביק "כוכב" בשביל זה ומהיכי תיתי להתיר

  2. כוונתי, שהצירוף שזו לא הצורה, והשימוש בה אינו ממש כדי לסמל כוכבי שמים, אם נשאל ילד הוא לא יזכור בדיוק את הרעיון של "כוכבי השמים לרוב" לעומת כ"חול הים"… ובצירוף זה שאין ענין מיוחד בכוכבים כאלו כמו בשור, נראה לי שאין בעיה.

  3. בס"ד , שלום. יש לי עכשיו אותה התלבטות. הבן שלי מקבל מהגן פרסים של נייר כסוף בצורת כוכב. אני לא רואה היתר לזה מכיון שמרן אסר ביו"ד בגרמי השמים גם ציורים לא בולטים. רק בדיעבד ועברו ועשו יהיה אולי ניתן להתיר מאחר ולא נראה לעבודה זרה. מה דעת כבודו בנושא?
    תודה. ערן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל