לתרומות לחץ כאן

ממתי אסור לזרוע ולנטוע בשמיטה? / קדושת שביעית בפרחים ופירות

שלום לרבנים רציתי לדעת ממתי מתחיל שנת השמיטה והאם משנה מתי גודל הפרח והאם זה משנה עם עץ סרק או פרי? תודה מראש!

תשובה:

שלום רב

שאלתך מתחלקת לשני נושאים שונים: ראשית, כל עבודות הקרקע אסורות מראש השנה של שנת השמיטה – א' בתשרי, ה25 בספטמבר 2014, עד ראש השנה של השנה השמינית. לגבי הנטיעה והזריעה לפני שנת השמיטה – עצים חשופי שורש ללא גוש אדמה סביבם מותר לנטוע עד ט"ו באב בשנה השישית, ואילו עצים בעלי גוש אדמה סביבם מותר לנוטעם עד כ"ט באב בשנה זו. דין זה אמור בעצי פרי. עצי סרק מותר לנוטעם עד ראש השנה, כמבואר בחזון איש סימן יז.

הלכה נוספת נאמרה בענין זה, שתבואה קטניות וירקות שצמחו בשביעית, אף שצמחו בהיתר – שלא על ידי מעשה אדם, אסור לאוכלם. דין זה אמור גם לגבי פרחים חד שנתיים העומדים לריח, או צמחי תבלין למיניהם. פרחי נוי שאין בהם ריח, נחלקו הדעות אם נוהג בהם איסור זה, להלכה המיקל בזה יש לו על מה לסמוך, כמבואר בס' מנחת שלמה סי' נא, ודרך אמונה פרק ד ציון ההלכה אות כח, אום בס' אז נדברו ח"ד סי' ד כתב להחמיר.

פרחים שנעבדו בשביעית בודאי אסורים בשימוש.

השלב הקובע את השתייכותו של הפרי לשנת השמיטה משתנה מאילן לאילן, בזיתים ענבים תבואה וקטניות הקובע הוא שליש הגידול מתי היה, ברוב הפירות הקובע הוא החנטה, זמן החנטה ניחלקו בו הדעות, יש אומרים שהוא שלב הסמוך לשליש הגידול הנקרא עונת המעשרות, ויש אומרים שהוא בעת נפילת הפרח ותחילת היווצרות הפרי, לכן קשה לתת בזה הלכה ברורה ויש להחמיר בכל מקרה של ספק לנהוג בפירות קדושת שביעית [כלומר לא לסחור בהם או להפסידם]. בירקות הקובע הוא זמן הלקיטה, ויש שמחמירים כאשר גמר הפרי היה בשביעית אף שבפועל הירק נלקט בשמינית.

למדנו מכל ריבוי השיטות הנ"ל, שקשה לתת הגדרה ברורה ומוסכמת בכל דבר ויש לרכוש פירות וירקות מכשרות מוסמכת הדואגת לוודא שהפירות אינם קדושים בקדושת שביעית, או שנוהגים איתם לפי כללי הקדושה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לרבנים, אני אלנה האמתי חדש לי כל עיניין של השמיטה אף פעם לא שמרתי היום אני חוזרת בתשובה, מנסה להקפיד, עשיתי עברה ללא מודעות, קניתי פירות וירקות מהסופר, כבר מאוחר מידי, איך אני מתקנת את העברה?

  2. תמיד לומדים מטעויות, תעשי לך הרגל, כל מאכל שאת קונה תמיד לבדוק שיש עליו כשרות טובה, ואז אפשר להיות רגועים. בהצלחה רבה מאוד בדרכך החדשה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל