לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שלום בית – ויכוח על טבעונות

אני ובעלי נשואים חמש שנים ויש לנו 4 ילדים קטנים. לאחרונה הפכתי טבעונית (מסיבות מוסריות ובריאותיות) ובעלי יודע שאין בכוונתי לכפות עליו ועל ילדינו את דרך החיים הזאת ואני מתכוונת מכל הלב להמשיך ולבשל להם את הבשר והדגים ללא כל שינוי. למרות זאת בעלי מתקשה לקבל זאת ואנחנו מתווכחים על זה: בעלי טוען שאני מגזימה ומושפעת והוא מרגיש לא בנוח לאכול לידי את האוכל הזה. לי נראה שקשה לו לקבל את העובדה שאני עושה משהו בלי אישורו וגם לי קשה לעשות משהו ללא אישורו רק הבעיה שאני לא מסוגלת לחזור לאכול בשר וכו׳. הרי אחרי הכל כל אדם קובע על גופו ומבחינתי לא לאכול בשר זה ושמרתם לנפשותכם ממש.
השאלה שלי האם בעלי יכול להניח לי לבחור את סוג המזון שאני אוכלת(כמובן כשר)?

תשובה:

שלום רב,

אני חושב שהשאלה לא מנוסחת כראוי… את מניחה כעובדה שאת לא מסוגלת לאכול בשר. ועכשיו השאלה היא האם הבעל צודק שהוא יכול לכפות עלייך אוכל שאינך רוצה או לא. אם כך, התשובה היא ברורה: לא! בעלך לא יכול להכריח אותך לאכול משהו שאינך רוצה.

אבל אני חושב שהשאלה האמיתית היא בדיוק מה שבעלך שואל: האם את לא מגזימה?? אני לא מתווכח עם העובדה שהחלטת להתנזר מבשר, אבל אני מבין שזה נעשה בצורה קיצונית, אחרת לבעל בודאי לא היה איכפת. כלומר, לעולם את לא מכניסה לפיך בשר או דגים, מה שלא בהרכח בריאותי, זה לא נכון, אני לא מאמין שלאכול דגים בו בשר מידי פעם זה נוגד את חוקי הביריאות!

את צריכה להבין מה מפריע לבעלך, העובדה שאינך אוכלת בשר ממש לא היה מפריע לו, אם לא היית אוהבת לאכול בשר, כשם שאני לדוגמא איני אוכל דגים, ממש לא היה מפריע לו. העובדה שאת עושה זאת בהתרסה כלפי מי שאוכל, זה מה שמפריע לו. והוא צודק! את לא שמה לב שבעצם התנזרותך בצורה כזו תוך כדי הסבר שזה יותר הומני וכו' זה קריאת תיגר על כל העולם. את שמה את עצמך בקבוצה מסויימת, וזה מה שמפריע לו.

הכתרת את השאלה בכותרת: "שלום בית", יש לך שאלה בשלום בית האם הוא צודק או לא. כלומר, כל כך את עיקשת עם ההחלטה שלא להכניס בשר לפיך, עד כדי עירעור השלום בית, או לפחות יש לך כבר שאלות בנושא… וזה עוד יותר מעצים את ההתנגדות שלו.. כי הוא רואה עד כמה את מוכנה ללכת רחוק עם הדבר הזה.

שבי עם עצמך, חשבי על הדברים, האם לא הגזמת מעט, והאם זה שווה לך להמשיך בצורה כזו..

שיהיה לך הרבה בריאות והצלחה ורוב נחת מהילדים.

שבת שלום

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. איזו תשובה מאכזבת, וחבל שלא כותבים מיהו הרב המשיב. ברור שהרב משיב מהעולם הפרטי שלו, בלא לנסות להיכנס לנשמתה של השואלת, הסולדת מהרעיון של אכילת מוצרים מן החי, מבחינה בריאותית ומוסרית כאחד. ביטול הערכים והאמונות שלה, רק משום שהרב אינו שותף להם, הוא מעשה שלא יעשה בעיניי. אני מניחה שרב טבעוני היה משיב תשובה שונה, והיה פונה לבן הזוג בקריאה להפסיק להיכנס לאשתו לצלחת, למען שלום בית.

  2. תודה יעל
    ברוך השם אני ובעלי כבר חיים בשלום בית… טבעוני! בעלי נתן לי את מלוא הגיבוי ולמעט דג בשבת שנורא חשוב לו + סלט ביצים מביצי חופש שהוא מביא מתרנגולות של חבר שלו ממושב, הבית שלנו טבעוני לחלוטין. ברוך השם!

  3. יפה מאד. העיקר שתשימי לב, ששלום בית חשוב יותר מטבעונות…

    אגב יעל, אין רב טבעוני הנובע מאידיאלים של צער בעלי חיים וכד'!! אכן היו רבנים שהתנזרו מבשר כמו "הרב הנזיר" תלמידו של הריא"ה קוק זצ"ל אולם זה נבע אצלו מטעמי פרישות, ולא מטעמי צער בעלי חיים וכד' מהסיבה הכתובה לעיל.

  4. אני שותף לדיעה של יעל שהתשובה הראשונה אכן מאכזבת..

    קשה לי להבין למה גם כיום, כשברור לכולם שבעלי החיים בתעשיה עוברים זוועות שהשם לא ברא ושהטבע לא יצר, עדיין אין מספיק רבנים שמסוגלים ללכת עם האמת, קשה ככל שתהיה, ולהתייצב לצידה.

    זה נראה כאילו חוששים מקביעת הלכות שהציבור לא יוכל לעמוד בהן. אחרת מזמן היה נפסק שיש איסור לצרוך ביצים, חלב ובשר מתועש.

    אבל מה שקורה בפועל זה דבר הפוך. העם מתעורר. יוצא שבימינו, כשגם טבעונים ותיקים וגם בני נוער דתיים נחשפים לאמת הזוועתית של כלובי סוללה ומגרסות אפרוחים, ורבים מהם מקבלים החלטות, הם אלה שמשנים את אמות המוסר, בעוד רוב המנהיגים הרוחניים הזהירים מידי נשארים מאחור כאחרוני העם.

  5. גם אם אתה צודק, אין ספק שלא כל מה שמותר לאדם פרטי לנהוג בביתו מנהיג ציבור צריך להורות ברבים… מה שמותר, מותר! ומי שרוצה לרחם על בעלי החיים רשאי לעשות זאת. בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל