לתרומות לחץ כאן

סופר שלא קידש את האזכרות בכתיבת המזוזה האם היא כשרה?

ב"ה
שלום כבוד הרב שליט"א
סופר כתב מזוזות בתוכם מזוזה שלא קידש אזכרות
מה די מזוזה זו האם למכור אותה
תודה

תשובה:

שלום רב

אם בתחילת הכתיבה אמר לכל הפחות שהוא כותב לשם קדושת מזוזה, אף שלא קידש אחר כך את השמות בדיבור ממש אלא במחשבה המזוזה כשרה. אבל אם לא אמר בתחילה לשם קדושת מזוזה או לחילופין לא חשב אחר כך לשם קדושת ה' אלא כתב בסתמא [אף שידע שזה שם השם] המזוזה פסולה. בכל מקרה אין למכור את המזוזה אלא אם ן מידעים את הקונה על אודות דרגת כשרותה, שכן אפשר שאילו ידע זאת לא ירצה לקנותה ויש כאן חשש של מקח טעות.

מקורות:

ברא"ש הל' ספר תורה כתב שיש לקדש את האזכרות בדיבור ממש, וכמו שמצינו בדיני הקרבנות לענין פיגול, כמבואר בזבחים דף כז. אולם, בבני יונה ובקרית ספר למאירי מאמר ב כתב שדי במחשבה לבד, וע"ע מקדש מעט סי' רעו ס"ק יב, וגידולי הקודש כלל ו אות ד. ואף שמסתימת הדברים נראה שלפי השיטה השניה די בכך שחשב לשם ה' ולא צריך אמירה כלל, מדברי הפוסקים נראה שלא הקילו בזה אלא באופן שאמר בתחילה לשם קדושת מזוזה, וכן פסק המשנה ברורה בסי' לב ס"ק צח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל