לתרומות לחץ כאן

רטיבות בחדר שמתחת למרפסת ולא ידוע מקור הבעיה

יש לי מרפסת פתוחה שמתחתיה יש נזילות חזקה בימות החורף מחמת הגשמים, למרות כל מאמצי לסדר זאת עד עתה ללא הצלחה. כרגע אני עומד לפני הרמת הבלטות כדי לסדר את הבעיה. אני מאוד פוחד שגם אח"כ התקלה תחזור על עצמה. מה ההלכה לגבי התיקון עצמו כעת ומה ההלכה לגבי העתיד באם הרטיבות תחזור על עצמה למרות התיקון הגדול?
יש לציין שכאשר אני עושה טסט של מילוי המרפסת ב-15 ס"מ של מים אין רטיבות חזקה כלל אלא רטיבות קלה על הגג לעומת ימות הגשמים שבהם ממש כל החדר נוזל.

לתשובתכם אודה!

תשובה:

שלום רב,

לפי האמור יש סבירות גדולה שמקור הנזילה אינו מליקוי באיטום, אלא מבעיה אחרת. שהרי לא סביר שבגשם שהמים במרפסת לא מגיעים למעל 5 ס"מ יהיו יותר נזילות מאשר במילוי המרפסת ב-15 ס"מ מים.

יתכן שמקור הנזילה הוא חור בצינור שמנקז מי גשמים מהגג או ממרפסת אחרת. יתכן גם שיש סדק גדול בקיר חיצוני ומשם נכנסים הגשמים.

במקרה של ספק נהוג שהוצאות הבדיקה חלים על שני הצדדים יחד עד שיתברר מי היה צריך לתקן את הבעיה ואז הוא יהיה חייב לשלם גם את הוצאות הבדיקה.

במקרה שלך, אני מציע שלא להרים את הרצפות עד שהשכן התחתון יתחייב לשלם לך את ההוצאות, במידה וזה ויתברר שזה לא פתר את הבעיה.

מקורות:

מקובל היום לפי התקנון המצוי סעיף 3 שהעליון חייב לתקן בעיות של נזילות המגיעות מהרכוש שלו. ועל דעת כן השתתפו, הן בדירות שנרכשו מהקבלן והן בהרחבות שנבנו לאחר מכן, כל עוד שלא סוכם אחרת. לגבי עיקר הדין כאשר אין מנהג עיין עלון המשפט גליון 17 עמוד ד.

במקרה של ספק מה המקור לבעיות הנזילה, יש דעות שונות בין הדיינים מי אמור לממן את הבדיקה עד לבירור. נהוג להטיל על שני הצדדים בשווה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לרבנים הגאונים שליט"א
    ברוב התשובות בעניין רטיבויות בדירות מגורים אתם מציינים "לפי סעיף התקנון המצוי סעיף 3".
    אודה לכם מאד באם תרחיבו בעניין התקנון המצוי, קרי: היכן נמצא התקנון הנ"ל והאם זה תקנון הלכתי או בחוק מסוים.

    בתודה מראש
    יאיר

  2. התקנון המצוי הוא תוספת לחוק המקרקעין. ברוב הדירות היה מצוין בחוזה הרכישה מהקבלן שהבית המשותף יתנהל לפי התקנון המצוי וממילא הרי זה תקף כדין תנאי שבממון. גם אם לא מצוין בחוזה, מכל מקום, לפי החוק, כאשר רושמים בית בפנקס בתים משותפים יש לרשום תקנון מוסכם או שהבית יתנהל על פי התקנון המצוי, ולכן יש לראות בכל חוזה שכתוב בו שהבית יירשם בפנקס בתים משותפים ולא מופיע שיהיה תקנון מוסכם מיוחד, וכן בכל בניין שהדיירים רשמו אותו בפנקס בתים משותפים כהסכם להתנהל לפי התקנון המצוי.
    בנוסף לכך, בשותפים קובע מנהג המדינה וכמבואר במשנה הראשונה ממסכת ב"ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל