לתרומות לחץ כאן

האם גם על העו"ד יש איסור הליכה לערכאות?

שלום כבוד הרב ושבוע טוב !
אני יהודי חרדי שפתחתי תיק גירושין בבית הדין הרבני ונתתי סמכות לבית הדין לדון בכל הענינים כולל מזונות .

אשתי שכרה עו"ד ופנתה לבית המשפט לתבוע מזונות. וגם מזונות זמניים.
האם זה מותר?
האם זה לא פניה לערכאות?
האם עו"ד חרדי יכול לייצג אותה בפניה לערכאות?
האם דינו של העו"ד כמרים יד בתורת משה ואפשר לכנותו רשע?
האם גם העו"ד וגם האישה צרכים לקבל היתר מבית הדין לצורך פניה לבית המשפט הנ"ל?

תודה רבה .

תשובה:

שלום רב,

ראשית כדאי לך לשכור את שירותיו של עו"ד או טוען רבני, משום שלפי מה שאתה כותב כאן, אין לאישה סמכות חוקית לתבוע מזונות בביהמ"ש. אם פתיחת התיק, כולל מזונות בבית הדין הרבני קדם לפתיחת התיק בבית המשפט, הסמכות היא בידי בית הדין הרבני.

לעם השאלה, בודאי שאסור לתבוע בביהמ"ש לא מזונות ולא מזונות זמניים, אין ספק שתביעה ודיון בביהמ"ש הוא כתביעה בערכאות שכתב על כך השו"ע (חו"מ סי' כו) שהוא כמרים יד בתורת משה.

לעו"ד בין אם הוא חרדי ובין אם לאו, אסור לייצג בביהמ"ש באופן האסור. כלומר, במקרה הנוכחי שככל הנראה תביעת האישה בביהמ"ש נעשית באיסור, אסור לעו"ד לסייע לה ולייצגה.

מקורות:

האיסור לעו"ד לפנות לערכאות הוא מצד איסור מסייע לדבר עבירה. ויתכן שגם מצד לפני עיוור, שהרי גם אם הוא לא יפנה לביהמ"ש ויסרב לקבל את התיק, סביר להניח שהיא תפנה לעו"ד אחר, וגם הוא יעבור על איסור. ובמקרה כזה כתב המשנה למלך שיש בזה איסור לפני עיוור, למרות שלכאורה היא יכולה להשתמש בשירותיו של עו"ד אחר.

יתרה מזו, יתכן שיש איסור על העו"ד מצד עצמו שהוא מייקר את הערכאות. ראה מה שכתב בשו"ת הריב"ש סי' קב: "אם ידכם תקפה עליה, ואין אימת השופט עליכם, תוכלו לנדותה ולהחרימה כפי מה שיראה בעיניכם, וכן לנדות ולהחרים כל המחזיק בידה ועוזר אותה". כלומר, לא רק התובע בעצמו שפנה לערכאות חייב בנידוי כפי שרואים ברבים מהפוסקים, אלא גם המסייעו. כן אנו רואים גם בשו"ת הרשב"ש (בנו של התשב"ץ תלמיד הריב"ש, סימן רעו): "ולעזור התובע ביד תקיפה של האומות, ולהעמיד מלפניו ומלאחריו זקפין, ארור הוא לה' אלהי ישראל, ובנדוי ובשמתא ליהוי, ויהיה על פני השדה לדומן, וכל עוזרי האמת ומועדדו יתברך באלהי ישראל אמן ואמן".

יש בידי פס"ד של הגר"ע יוסף זצ"ל שעומד להיות מודפס ביביע אומר כרך יא (עדיין לא יצא לאור) ובו מאריך הגר"ע באיסור החמור שיש על העו"ד בפניה לערכאות כמייצג. והוא דן שם אם האיש נפסל על ידי כך לעדות, ומניח את הדבר בספק.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על התשובה המהירה והמלומדת כיאה וכמכובד.
    אם אותו עו"ד מכונה גם רב ולא רק רב אלא הרה"ג ולא רק זאת אלא דורש לרבים, איך אפשר להחזירו בתשובה ולהוכיחו ?
    לשאלתי איך הוא מעיז לעשות זאת הוא טען כי הוא מסתמך השו"ע (חו"מ סי' כו).
    תודה מראש .

  2. אני לא יודע איך הוא מעיז לעשות זאת, אבל אולי יש לו היתר מבי"ד? אולי הוא רק רוצה לאיים? אני לא מכיר את נבכי הסיפור.

  3. גם אני שאלתי אותו איך הוא מעיז לעשות כך ובמיוחד שהוא תובע (בשם האם) מזונות בשם הקטינים הגדלים במוסדות חרדיים. טענתו שאני נכנס בגדר חו"מ סימן כו ולא מצאתי שום הגדרה שלי בתוכה .
    ואם הוא רוצה לאיים האם מותר לעשות זאת?
    אני עדין שואל מה הדרך להוכיחו ולהחזירו למוטב ועד היכן אני יכול לפעול כנגדו ברבים שיחזור מדרכו הרעה ?
    תודה מראש.

  4. אם אתה חש נפגע עקב תביעתה בביהמ"ש, כבר כתבתי לך איך עליך לפעול. אולם אם כל רצונך הוא רק להוכיח אותו שיסור מדרכו הרעה, דומני שכבר יצאת ידי חובתך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל