לתרומות לחץ כאן

הגשת מאכל לחילוני שאינו מברך / דברים הבאים מחמת הסעודה כשעיקר כוונתי אינה לפת

שלום וברכה :)

מה הדין אם אחד ההורים שלי מבקשים ממני להכין להם קפה? הם לא שומרי תורה ומצוות, וכמדמוני אסור להביא להם לאכול/לשתות, אם לא יברכו.

האם כשאני מברך על לחם בשביל ארוחת בורקסים, אני יכול לנגוס כזית, אך שהמנה הלחמית העיקרית תהיה בורקסים? זאת אומרת שאברך, ורק אנגוס כזית בשביל לצאת ידי חובת הברכה על הלחם המקורי, ואז אעבור לבורקים שעליהם מתבססת הסעודה.
או שבמקרה כזה, לא יצאתי ידי חובה?

דבר נוסף הוא, אני אוהב להתאמן, זה נותן לי הרגשה טובה, הרגשת ביטחון עצמי
אך אני חושש מגאווה, כי בסופו של עולם, זהו הבל הבלים, וזה לא יעזור לי בכלום בעולם הבא. אך מצד שני… כשאני מפסיק להתאמן, הניסיון מראה שזה מוריד לי את המצב רוח, ואת המוטיבציה בהרבה דברים, מרגיש נעלם. (שזה לא בהכרח רע, רק שאני לא מצליח לקבל את זה כדבר טוב ברגש כרגע)
יש לציין שסבלתי במשך הרבה שנים מחרדה חברתית. יש לך עצה בשבילי?

תשובה:

שלום רב

א. בענין הגשת מזון לאדם שאינו שומר תורה ומצוות, הכלל הוא כך, בכל מקרה בו על פי כללי הנימוס עליך להגיש לו את המאכלים אין בכך איסור, כגון פועל הנמצא בבית, או אורח, כיון שבמניעתך מהגשת המאכל אתם עלולים לבוא חלילה לידי איבה. בודאי כלל זה תקף במקרה שלך בו אתה מחוייב לכבד את הוריך משום מצות כיבוד הורים שחיובה מהתורה.

ב. בענין זה אתה נוגע בספק שהסתפקו בו הפוסקים, ונבאר את הדברים, בעצם, הסיבה לכך שברכת הפת פוטרת את שאר המאכלים הנאכלים בסעודה, היא משום שהפת היא העיקר וכל שאר המאכלים טפלים לה. במקרה שלך המצב הוא הפוך, אתה מעוניין באכילת בורקס, אלא שכדי שלא להכנס לחשש קביעות סעודה ובעיות נוספות אתה מבכר לאוכלם בסעודת פת. להלכה, אם אתה אוכל כזית מהפת היא פוטרת את שאר המאכלים.

ג. אין כל בעיה בעיסוק בספורט, כמובן כשזה לא בא על חשבון לימוד התורה ושמירת המצוות, להיפך, גוף בריא הוא חלק מעבודת ה' כידוע מדברי הרמב"ם בהל' דעות. חשוב עוד יותר להיות במצב רוח טוב, לא הכרתי בן אדם שפעל גדולות בעולם הזה כשהוא סובל מדכאון. מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, כך אמרו חכמים. ואין חשש מגאווה.

מקורות:

א. ראה כאן.

ב. ראה סי' קעז משנה ברורה  ס"ק ג שהסתפקו בזה אחרונים, ועל ההכרעה האמורה ראה שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' מט ושו"ת אגרות משה ח"ד סי' מא.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ככל הידוע לי הרב אוירבך דיבר באופן שהדבר יגרום לו שנאה לבני תורה ולא סתם שתהיה איבה בין האורח למארח זאת ועוד מה פשר טענת כיבוד הורים ????? והרי הוריו ישרפו בגיהנם על חטאיהם ולמה שייסיע בכך?.??? ועוד דברי הרב ודברי התלמיד הרי שאמר לו אביו חלל שבת

  2. אשמח אם בכל אופן תבארו את כוונת הרב הנ"ל באריכותו "במי שבא אליו אורח,,,אבל עדיין יש לו אהבה לבני תורה וגם תומך במוסדות תורה,,,ויתכן שבגלל זה יתרחק מהתורה,,וגם יבוא לידי כעס,,," מה יותר פשוט מלכתוב "פועל בא לתקן אצלו או הוריו אינם מברכים"?

  3. צריך להבין ששו"ת מנחת שלמה זה לא משנה שעושים בה דיוקים… זה היה המעשה שלפניו, הנקודה היא מה הסברא שהוא כותב! הסברא היא שאדם כזה יכול להגיע לאיבה לתורה וליהדות בגלל זה, וזה לא משנה אם זה אבאב שלו או לא ואם הוא תורם לבית מדרש או לא, אם זה לא דבר פשוט, איני יודע דבר פשוט מה הוא…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל