לתרומות לחץ כאן

חכם שאסר אין חכם אחר רשאי להתיר

שלום כבוד הרב, אם שאלתי שאלה רב או אברך ת"ח והוא אמר לי לא לעשות גם אם אין איסור בדבר כגון שמיעת שירי עכו"ם ולא שמעתי לו יש בזה עבירה ? נענשים על זה? ואם שאלתי רב אחר אפשר לסמוך עליו להקל?
אשמח לקבלת שתובה תודה.

תשובה:

שלום רב.

אסור לשאול שאלה אחת שני רבנים, אך אם אומר לרב השני שהראשון פסק לאיסור מותר, ודבר זה תלוי בשאלה הנשאלת, אם השאלה היא על דבר מסויים, כגון על תרנגול אם הוא כשר או טרף או על מראה של נדה וכדו' והרב הראשון פסק לאיסור אסור לרב השני להורות להיתר כיון שעצם הוראתו הופכת את הדבר לאסור, אך אם השאלה אינה על דבר מסויים, כמו במקרה שלך, מותר.

כמובן, דין זה אמור באופן שבאת לרב על מנת לקבל את דעתו ולא באופן שרק ענין אותך לשמוע דעות שונות באותו ענין.

אין בתשובתי זו הבעת דעה על עצם השאלה ששאלת את אותו רב…

מקורות:

ר' בשולחן ערוך יו"ד סי' רמ"ב סעיף ל"א ובאריכות דברי הפוסקים שם, ובדבר זה יש פרטים רבים ולעיון במקורות רבים בענין זה כדאי לעיין כאן.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שלו' לכבוד הרב,
    "אך אם השאלה לא על דבר מסוים" ואז מותר לשאול רב שני שיוכל להתיר את שאסר הראשון, איני זוכה להבין, הרי כל שאלה ששואלים רב היא על דבר מסוים ואם אסר הראשון מתי אם כן נמצא שהשני מתיר?

  2. דהיינו : א. שבת ראשונה שאל רב ואסר לו פתיחת פקק פלסטיק בשבת ולאחר שבועיי'ם שאל רב אחר והתיר.

    ב. שאל רב ואסר לו לצאת לנופש בחוץ לארץ ולאחר שבועיי'ם שאל רב אחר והתיר.

    ג. שאל רב ואסר לו לאכול כשרות מסוימת ולאחר שבועיי'ם שאל רב אחר והתיר לו.

    תשובת הרב כוללת גם את מקרים אלו?

  3. נכון. בדברים אלו לא שייך הדין של חכם שאסר, אלא שאם הוא קיבל על עצמו אחד מהם להיות רבו, אין טעם לבטל דבריו בגלל שמצא רב אחר שמתיר לו כמובן… כמובן שבדוגמא הראשונה שלך למשל לגבי פקק פלסטיק אין קשר לרב מתיר או רב אוסר כיון שהנושא כבר ידוע ונכתב מפי גדלי הדור, ומה משמעות יש לרב כזה או אחר, השאלה אם אתה חושש לדברי האוסרים או לא, הרב שתשאל לא יוסיף לך בזה דבר…

  4. תודה הרב. אם כך פני הדברים אבקש להבין מכבוד הרב משהו חשוב סביב הנושא ההלכתי הזה(ויכול להיות שבעבר שאלתי משהו שקשור ודומה לזה): מה יעשו אלו שהשם הטוב חמל עליהם ועזר להם להתקדם בתורה והמצוות בעוד שבעברם הרבה מאוד חוסר היה להם בידיעת ההלכה ובידיעת חבל הפוסקים האוסרים והמתירים בכל הלכה, מה גם שבנוסף נוסף לאותם אלו בד"כ הנטיי'ה להחמיר והם גם בד"כ שאלו/שואלים פעם מורה
    זה ופעם מורה הוראה זה וקבלו תשובה לאסור או להחמיר, ועם השנים למדו יותר והבינו שיש כאלו פוסקים או גדולי דור שמורים להיתר או להקל והבינו בדיעבד שהרבה פעמים מסיבות שונות היה ראוי או יותר נכון לסמוך על המתירים והמקילים, והם פונים עכשיו לרב אחר ומסבירים את שאלתם שוב לפניו והוא מתיר ומיקל להם, יש בעיה בדבר זה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל