לתרומות לחץ כאן

האם אפשר לקיים סעודת שבת על ידי מצה / מה מברכים על מצה?

בס"ד. שלום, האם אפשר לברך בשבתות (ב-3 הסעודות ובמלווה מלכה,) בתקופה שכבר אינה פסח, על מצה במקום על חלה/לחמניה/פיתה ? יש לי הרבה מצות ואשמח כלכלית אם אפשר לעשות זאת.תודה

תשובה:

שלום רב

בענין זה יש הבדל בין מנהג הספרדים למנהג האשכנזים. ספרדים מברכים במשך השנה על מצות בורא מיני מזונות, ורק בפסח שהוא עיקר הלחם הם מברכים על המצה המוציא לחם מן הארץ, וממילא לא ניתן לקיים בהם מצות סעודות שבת [אלא אם כן אוכלים מהמצה כמות מרובה של קביעות סעודה, וכמו לענין שאר מיני מזונות]. אולם, למנהג בני אשכנז המצה בכל השנה היא המוציא לחם מן הארץ, וניתן לקיים בה מצות סעודת שבת.

מקורות:

בשו"ע סי' קסח סעי' ז הובא, שמיני מאפה העשויים מחמשת מיני דגן, אם יש בהם את אחד מהתנאים הבאים ברכתם מזונות: 1. מאפה ממולא [שטרודל בקלוואה וכיוצא בזה]. 2. מאפה מתוק [ובענין זה נחלקו הדעות אם צריך שרוב המשקים המעורבים בהו יהיו מי פירות, או שדי בכך שיש בו מתיקות מורגשת, הספרדים נוהגים שאפילו חלה מתוקה ברכתה מזונות]. 3. דבר דק ונכסס [אובלטים וכיוצא בזה]. מחמת התנאי האחרון נהגו הספרדים שמצות ברכתן מזונות, מלבד חג הפסח שאז הוא עיקר הלחם ומקבל חשיבות יתירה. למנהג האשכנזים מברכים על מצה המוציא, משום שאין רילות לאכול אותה סתם לקינוח הוא כדי לנשנש, והיא תמיד באה כדי להשביע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל