לתרומות לחץ כאן

האם היום סומכים על דין עד אחד נאמן באיסורין?

שלום רב,
מישהו אמר לי שכיום הכלל שעד אחד נאמן באיסורים לא תקף, האם זה נכון, ואם כן מדוע?

תשובה:

שלום רב.

ממש לא נכון, כל עולם המזון והכשרות נסמך על דין עד אחד נאמן באיסורין. דין עד אחד נאמן באיסורין מבואר ביו"ד סי' קכז סעי' ג'. והוא נצרך ביותר ומשתמשים בו ללא הרף, איך אתה אוכל אצל חברך וסומך עליו שהכל כשר? אני מבין שאלתך מכוונת, מדוע א"כ אנו נוהגים היום להשתמש במערכות הכשרויות השונות, ולא סומכים על עד אחד נאמן באיסורין.

אכן, יש מקרים שמעיקר הדין ניתן לסמוך על עד אחד בנושאים אלו. אבל גם זה מוגבל מאד היום. נפסל בשו"ע (יו"ד סי' קיט) שאדם החשוד על דבר מסוים אינו נאמן בו. כמו כן מחלל שבת אינו נאמן מדין עד אחד באיסורין. וא"כ בכדי להגיע למצב שמעיקר הדין ניתן לסמוך על המוכר שאומר שהכל כשר, צריכים להגיע שהמוכר וכן מי שמכר לו וכו' הם אנשים הנאמנים מעיקר הדין. ועדיין לא דיברנו על תעשיית המזון היום הרבה מזון חלקי מזון וכד' מגיעים ממפעלים בחו"ל שהנושא הזה כלל לא שייך. לכן במקרה שאתה סומך על המוכר, והוא עצמו יודע שהמזון הוא כשר אתה יכול לאכול, אולם יש להזהר כי לפעמים הפיתויים של המוכרים הוא גדול.

יתרה מזו, כל מערכות הכשרות עובדות על סמך דין עד אחד באיסורין, הרי בכל מקום יש משגיח כשרות אחד, אין שני עדים על כל דבר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה קורה במקרה שבן מתארח אצל הוריו שלא מקפידים על ירק מגידול מיוחד ויש להם כזה במקרר, אך אמא שלו אומרת לו שלבישולים שעשתה להם קנתה במיוחד…האם נאמנת?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל