לתרומות לחץ כאן

האם מותר לכפול מילים בתפילה?

שלום רב,
א. אם אני עומד בפסוקי דזמרה, ואני שומע ש"ץ שהגיע למודים בחזרתו, האם אני צריך לענות מודים דרבנן, או שמספיק שאני שוחה מעט ביחד עם הציבור.
ב. אני בעל תפילה, ומתפלל בהרבה מקומות ברחבי הארץ, בדרך כלל אני משתדל שלא לחזור על מילים בתפילה, אך לפעמים הציבור רוצה לשמוע איזה קטע חזנות כזה או אחר שאין מנוס בו אלא לחזור על מילים, אשמח לקבל תשובה מפורטת של מי המתיר ומי האוסר או האם יש מקומות שבהם יותר עדיף שלא לחזור על מילים או שכל התפילה שווה, וכו', בקיצור אני רוצה לדעת את כל מה שקשור לנושא הזה, על כל צדדיו והביטיו
יישר כח מראש

תשובה:

שלום רב

1. עונים מודים דרבנן באמצע פסוקי דזמרא כמבואר בקיצור שו"ע סי' יח.

2. אין לכפול תיבות בתפילה ויש למחות במי שנוהגים לעשות זאת, אך בפיוטים [כמו בראש השנה שמרבים אצל האשכנזים באמירת פיוטים – ונתנה תוקף וכל מאמינים וכיוצא בזה]במקום שאין שם ה' אפשר לכפול.

מקורות:

2. כן כתבו הרבה אחרונים, ראה שו"ת מהר"ם שיק או"ח סי' לא, ברכי יוסף או"ח סי' סא סעי' ג', אגרות משה או"ח ח"ב סי' כב, וראה בערוך השולחן הלכות שבת סי' שלח שרצה מעט ללמד על הכופלים המילים זכות, אבל ודאי שאין לעשות כן כפי שכתב שם. וראה וערוך השולחן הל' שבת סי' שלח סעיף ח' שכתב ללמד זכות על הנוהגים להקל בזה וכתב שמוטב יהיו שוגגים. וע"ע באבני ישפה חלק ג' או"ח סי' כג כתב שהיכן שיש שם ה' אין לכפול אף בפיוטים, וראה עוד בענין זה בחוברת האיגוד כרך ג' עמוד 65 בשאלה זו.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. במקומות שאסור לחזן לכפול מילים, האם מותר לציבור לשיר עם כפול מילים כשהחזן שותק? האם מותר לחזן להתחיל לשיר קטע שך התפילה שיש כפול מילים במטרה שהציבור ימשיך והוא בעצמו יגיד את המילים רק פעם אחת?

  2. בקטע של "אוחילה", יש כפול מילים, אך חוזרים על פסוקים שלמים (לאדם מערכי לב, ה שפתי תפתח) ולא חזרה על מילים בתוך הפסוק. האם מותר לחזן לכפול מילים כאן כמו שאר הפיוטים? אם לא, האם לציבור מותר לשיר עם שם ה'?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל