לתרומות לחץ כאן

ביטול תורה לצורך ביקור חולים

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול שאלה יש לי סבא בבית חולים שחשוב לי לבקר אותו פשוט אני מרגיש שכמעט כל המשפחה היו אצלו ואני מהיחידים שלא הייתי ,אני בחור כולל שלומד 2 סדרים ובערבים יש לי שיעורי תורה שקשה לוותר עליהם רציתי לשאול אם מותר לי ללכת אליו על חשבון אחד הסדרים (יותר מתאים סדר א) כדי לבקר אותו ולהראות נוכחות שגם אני בא פשוט לא נעים לי ממנו האם זה בעיה של ביטול תורה קשה לי למצוא זמן לזה פשוט אשמח לקבל תשובה תודה.
2. .ושאלה נוספת: דודים שלי כולל אבא שלי עושים משמרות מי ישאר לילה שלם עם סבא שלי וסבא רצה בעבר שאני אהיה איזה לילה ולא הרגשתי מסוגלות מכמה סיבות ממש לא מרגיש כרגע שאני יכול לעמוד בזה מצאנו לו תירוץ למה אני לא בא מפני השלום, השאלה האם יצאתי בסדר שלא הלכתי , ואם אבא שלי הולך ואני לא מציע לו להחליף אותו עברתי עבירה בכיבוד הורים או בלצער מישהו( הם לא אומרים לי כבר כלום כרגע) פשוט לא מרגיש מסוגלות בכלל לזה. אשמח לקבל תשובה תודה.

תשובה:

שלום רב

באופן כללי, מצוה שניתן לעשותה על ידי אחרים, כלומר, אם הסבא אינו זקוק לך באופן מיוחד והעיקר שיהיה אצלו מישהו, אין צורך ואף לא ראוי לבטל מתורה לצורך קיומה. אולם, כאן אינני בטוח שכך הם פני הדברים, שכן בני המשפחה כולם עסוקים, ובודאי לא יתכן שכל הנטל יפול רק על חלק מהם, גם אם כרגע מעלימים עין מכך שאתה אינך מגיע, יעבור שבוע או שבועיים ותרעומתם תהיה ניכרת יותר. אם אני צודק, אז אכן ודאי ראוי מאוד להצטרף לחלוקה המשפחתית ולשאת עם כולם בנטל. כמו כן, אם הסבא מעוניין לראות גם אותך באופן מיוחד בודאי לא ניתן לעשות זאת על ידי אחרים, ומוטלת ליך החובה לקיים את רצונו מדין כיבוד אב, וכמו שאמרו חכמים שחייב אדם בכבוד אבי אביו.

בנוגע לתורנות בלילות לא הבנתי מדוע אינך מסוגל להשתתף, אך אם אכן זו ההגדרה המדויקת אני מניח שאביך יסלח לך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *