לתרומות לחץ כאן

כשרות מכונת גילוח

שלום

קניתי מכונת גילוח עם הכשר של מכון צומת. האם אפשר לסמוך על זה או שצריך לשבור משהו במכונה בכדי שיהיה כשר? אם המכונה לא כשרה, האם הדין משתנה אם זה רק לגלח מתחת לסנטר?

תשובה:

ראש המכון הטכנולוגי להלכה, הגאון רבי לוי יצחק הלפרין שליט"א, כתב שכדי לצאת מספק של איסור השחתת פאות הזקן, צריכה מכונת הגילוח למלא שתי דרישות:

1. שצורת החיתוך תהיה כשל מספריים ולא כשל תער, מדהיינו שהשער לא ייחתך על ידי להב סכין, אלא כתוצאה מלכידתו בין שתי זרועות.
2. שלאחר הגילוח יישארו זיפי זקן באורך כזה, שכאשר מעבירים ציפורן על הלחי היא תוכל להיאחז בהם.

נסווג את מכונות הגילוח על פי העקרונות הנ"ל:
ראשית, מכונות הגילוח בעלות רשת דקה וגמישה, כגון BRAUN ודומיהן; וכן מכונות גילוח שקיים בהן מנגנון Double Action – פעולה כפולה, או Lift and Cut; הרי קיים חשש חמור שלאחר הגילוח לא יישארו זיפי זקן באורך הדרוש. ובכל מכונה מחמת הסיבה שלה: במכונות בעלות רשת דקה וגמישה, משום שהמרווח שבין הסכינים לעור הוא קטן 1;ובמכונות שקיים בהן מנגנוןDouble Action או Lift and Cut – משום שבעטיו של מנגנון זה השער נמשך ומתקרב לסכין לפני החיתוך.

ובאשר למכונות אחרות בעלות רשת עבה, כגון PHILLIPS או NORELCO (ללא מנגנון Lift and Cut ), בהן אמנם קיימת סבירות שיישארו לאחר הגילוח זיפי זקן בעלי האורך הדרוש, אולם עדיין לא יצאנו מידי ספק, כיוון שעדיין קיים החשש, שאי אלו שערות תיחתכנה באופן שלא יישארו זיפי זקן באורך הדרוש, כגון, כאשר המגלח מפעיל לחץ ואז העור נדחק בין חרכי הרשת, דבר שבעטיו עלול השער להיחתך קרוב יותר לשורש.
על כן לדעתנו במכונות מהסוג הראשון, החשש בהן חמור יותר, ואילו המכונות מהסוג השני החשש בהן קל יותר, אולם עדיין קיימת בהן בעיה רצינית שהמגלח בהן את זקנו, הרי הוא בספק איסור תורה, של השחתת פאת הזקן. (וכי אפשר להבדיל לגבי מלאכה בערב שבת בזמן בין השמשות – בין תחילת בין השמשות לסופו?).

ניתן לברר במכון על כשרות מכונות גילוח מסוג אחר (מספר הטלפון של המכון: 02-6424880)

מי שיש לו מכונה מסוג אחר, יכול לפנות לחנויות מסוימות למוצרי חשמל בשכונות החרדיות בבני ברק ובירושלים, אשר שם יודעים כיצד להוריד מהמכונה את הדיסקית הגורמת לגילוח אסור. ואז יוכל להמשיך להשתמש במכונה זו באופן המותר.
המלצת המכון המדעי טכנולוגי להלכה "הרינו להמליץ על מכונת "מפרו" שהותאמה במיוחד למטרות גילוח הזקן' ואושרה על ידי הגאון רבי לוי יצחק הלפרין שליט"א ככשרה ללא פקפוק.
ניתן גם להשתמש בכל "מכונת תספורת", המשאירה לאחר הגילוח שערות שניתן להרגיש בהם כאשר עוברים על העור בציפורן, וכן במכונה "לסידור זקן", אבל לפי ניסיוננו מתקבלות התוצאות הטובות ביותר, שהן בגדר התחום המותר בהלכה, באמצעות המכונה הנ"ל".

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מה אם הנידון ששמעתי בשם הרב אקרמן להתיר חלק מהמכונות מדין "לא פסיק רישא דלא ניחא ליה" שלא ברור שהסכין נוגעת בעור וגם אם כן נוגע יש היתר שזה לא נוח לו אפי" שזה דאו" כמו בשבת

  2. ראשית, פסיק רישא דלא ניחא ליה להלכה אסור, אלא שאינו מדאורייתא [לפחות בשבת] שנית, דעת הרא"ש הרשב"א והר"ן בשבת קי ב שהערוך שהתיר פסיק רישא דלא ניחא ליה, אמר זאת רק לענין שבת, אבל בשאר איסורים כמו לגבי השותה כוס של עיקרים, לא נאמרה שיטתו, ומשום שבשבת יש הלכה מיוחדת של מלאכת מחשבת.

    אמנם בברכת הזבח זבחים צא ב תמה על דבריהם בשם המהר"ל מפראג, שאדרבה בערוך עצמו מוכח שם שסבר כך גם בשאר איסורי תורה והוא מוכיח מסוגית הגמרא בזבחים שם לענין זה. וביד דוד זיצנהיים שם האריך במקורות בענין זה. וראה בענין זה מגן אברהם סי' שכ ס"ק כ ומחצית השקל שם. האריך בסוגיא זו גם בלבושי מרדכי או"ח סי' קכא, דברי מלכיאל ח"ב סי' מד, ועוד רבים מהפוסקים

  3. מה שאסור בדאורייתא זה פסיק רישא אבל אם זה לא פסיק רישא מותר גם בדאו'.
    ומה אם ניחא ליה זה באמת ניקרא לא ניחא ליה?

  4. כל האסור בדאורייתא הוא פסיק רישא – מה שבוודאי יקרה.
    אבל אם לא פסק רישא – מה שלא בטוח שיקרה, אבל יכול לקרות, הרי מותר גם בדאורייתא.
    ועל זה מדבר הרב אקרמן
    ולגבי שאין זה נוח לו, לפיכך אפשר גם בדאורייתא, יהיה מותר.
    או יקרא נוח לו ומכל מקום יהיה אסור
    (מקווה שעכשיו זה ברור)

  5. אינני יודע אם זה נקרא ניחא ליה, אבל בכל מקרה גם פסיק רישא דלא ניחא ליה אסור וכאמור.
    באופן אישי אני לא בטוח שזה בכלל שאלה של כן פסיק רישא או לא, כיון שהמכונה כך עובדת זה נחשב שמתכוין לכך ממש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל