לתרומות לחץ כאן

יחוד עם אשת הבן ועם הנכדה

שלום,

אני יהודי "מסורתי", אך בעוונותי לא יותר מזה. בני חזר בתשובה, התחתן עם חוזרת בתשובה ונולדה להם בת. הם חיים כשומרי-מצוות חרדים, המקפידים בקלה כבחמורה, ואינני רוצה לגרום להם עוגמת-נפש, הכרוכה בעצם הצורך להעיר לי על איסור כלשהו. שאלותי הן שתיים:

1. האם שהייתי בבית הבן עם אשתו ובתם התינוקת, בשעות היום או הערב (אך לא בלילה), כאשר הבן עצמו נעדר מהבית מסיבה כלשהי (לימוד תורה, תפילה או פרנסה), מהווה פגיעה באיסור יחוד?.

2. האם שהייתי עם נכדתי התינוקת וטיפולי בה כשמרטף, לרבות רחיצתה, החלפת חיתולים וכיוצא באלה, פוגעת באיסור כלשהו?. כמובן, כסב אוהב אני מחבקה ומנשקה. האם יש שינויים בתחומים הללו החלים עם שינוי הגיל של הילדה (מובן מאליו שהחלפת חיתולים ורחיצה תרדנה מעל הפרק כאשר היא תגדל)?.

בכבוד רב,

תשובה:

שלום רב

ראשית אני רוצה לאחל לך רוב נחת יהודי אמיתי מילדיך ונכדיך.

לעצם השאלה:

1. אם בנך נמצא בעיר ודלת הבית אינה נעולה אין בכך איסור יחוד, כיון שבאופן תיאורטי הוא עלול לבוא הביתה בזמן לא צפוי ולא חששו חכמים באופן כזה שמא יבואו המתיחדים לידי איסור.

2. אין כל בעיה לטפל בנכדה התינוקת, זה חלק מהנחת שנתן לך הקב"ה, מה שנשאר לך זה רק להודות לו כל יום ולהתפלל על הלאה… בנוגע לזמן שתגדל, מעיקר הדין אין איסור לסב לנשק את נכדתו גם כשהיא גדולה, אבל המנהג להמנע מכך החל מגיל בת מצוה, ואני מניח משום כך שאם נכדתך מתחנכת בחינוך חרדי גם לה יהיה נוח יותר בהגיע לבגרות שהקשר ביניכם לא יבוא לידי ביטוי של קירבה מסוג זה.

עם הנכדה אגב אין איסור יחוד גם לאחר שתגדל. בענין יחוד יש דינים רבים ולא נוכל כאם לפרטם, למשל, אם יש בבית ילד מעל גיל חמש הוא מונע איסור יחוד גם אם בנך אינו בעיר וכו', אנחנו כאן בכל סיטואציה לענות על שאלותיך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל