לתרומות לחץ כאן

קניית כלים מיד שניה

ישנו חנות של כלים חשמליים במכסיקו הנמכרים בזול
סיבת המכירה בזול היא שאותם כלים נוצרו בפגם וכדו', או שנמכרו מכבר והקונים החזירום, ולא רוצים למכור אותם כחדשים עם שאר הכלים, אלא מוכרים אותם בחנות מיוחד בתור סוג ב'.
השאלה היא, אם מותר לקנות אותם כלים, יען וכמובן בחו"ל רוב האנשים הם גויים, ויש אפשרות שהכלי שאני קונה נשתמש עם נבלות וטרפות ושאר איסורים
יש מקום להקל ע"פ המבואר בסי' קכ"ב דמי שהשאיר כלים בידי אומן עכו"ם, ולא עשה בו סימן (לוודות שהגוי לא השתמש בו), ממתין מעל"ע ומותר להשתמש בו בלי הכשר
אלא דזה לא ברור דשם נאמר דלכתחילה אסור לתת כלי לגוי בלי חותם ע"ד להמתין אח"כ מעל"ע.
והנה זה ברור שאם הוא כלי שאפשר להכשירו, אפשר לקנותו ולהכשירו, מה דמבעי' לן זה באותם כלים שא"א להכשירם, כגון טוסטר (שמכניסים בהם סנדויצ'ים, עם מילוי, ואפשר שהמילוי הוא בשר או גבינה טרף) שהכשרם הוא לבון חמור, וא"א לעשותו.
והנה ידוע דעת המנחת יצחק שבאותם מכשירים אפשר לחממם בחום הגבוה שלהם ואמרי' כבלעו כך פלטו, אלא דלא סומך ע"ז כ"א במקום הפס"מ וכדו'.
ועכשיו מגיעים לפסגת השאלה, האם אפשר לקנותם ולהפעילם בחום הגבוה ביותר, כיון שאין כאן אלא ספק איסור.
וזה ברור שאם המציאות היא שרוב הכלים לא נשתמשו בהם באיסור, שרי מחמת ביטול בכלים, אבל אם גם זה לא ברור יל"ע מה הדין
שאלה זו נוגעת לשואלים אותנו למעשה
בתודה מראש
שנזכה לראות בנחמת ציון

תשובה:

שלום רב.

חנות שנמכרים בה כלים "יד שניה", אין לקנות שם אלא כלים שניתן להכשירם על ידי הגעלה, אולם, תנורים חשמליים וכדומה שצריכים "ליבון חמור" אין לקנותם שם. אך, אם נמכרים שם כלים שמקורם מן היצרן [וכגון שיש בהם פגם ביצור וכדומה], מותר לקנותם שם ואין צריך לחשוש שמא השתמשו בהם באיסור.

מקורות:

כלים שתשמישם על ידי האש, כגון תנורים חשמליים, שיפוד ברזל וכיוצא באלו, לא ניתן להגעילם במים רותחים ויש ללבנם באש. לענין אופן ליבונם באש, חילקו הפוסקים בין כלים שבלעו דבר המותר באכילה, וכגון כלי בשרי להכשירו להשתמש בו בחלבי, שלענין זה די ב"ליבון קל" – דהיינו, שמחממם אותו עד כדי כך שאם יניחו עליו קש הוא ישרף, לבין אם נבלע בו דבר איסור, שבאופן זה יש ללבנו "ליבון חמור – דהיינו, שיחממו עד שיעלה ניצוצות.

הפעלת תנור לחומו המירבי [כ-250 מעלות צלזיוס] נחשבת ליבון קל בלבד. ליבון חמור יש שיערוהו פוסקי זמנינו בין 350 ל-480 מעלות צלזיוס.

ולכן, כאשר קיים חשש סביר שהשתמשו בתנור זה למאכלים אסורים, אין לסמוך ולהכשירו על ידי הפעלתו לחומו המירבי. ובפרט שבנידון האמור אין הפסד כלל אלא "מניעת רווח" בלבד. על מקורותיו של דין זה, ראה שו"ת מנחת יצחק (ח"ט סי' עח), שאף על פי שהעלה כמה צדדים להקל בענין זה לענין כלי של ישראל שנטרף, הכריע על פי דברי הש"ך (יו"ד סי' קכא ס"ק טו) שאסור לקנות כלי מגוי כאשר יש חשש שהשתמש בו באיסור, והוסיף שאף אם עבר וקנה אינו רשאי להשתמש בו בלא שילבנו ליבון חמור. ועיין עוד מש"כ בספר מעדני אשר (איסור והיתר סימנים קנט, קס).

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ישר כוח על התשובות הבהירות.
    בנוגע לתנורי אפיה, ישנם כיום תנורים בעלי ניקוי עצמי (פירוליטי) שבהם התנור מנקה את עצמו ע"י חימום ל- 500 מעלות צלסיוס. ובהם לכאורה נחשב ליבון חמור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל