לתרומות לחץ כאן

האם מותר לערוך צוואה שמופיע שם שישרפו את הגופה?

שלום וברכה אני עורכת דין בחו"ל והמומחיות שלי היא בעריכת צוואות לפעמים אני נתקלת ביהודי שרוצה שאכתוב בצוואה שלו שישרפו את גופתו לאחרי המות שלו האם מותר לי לערוך צוואה כזאת או שאני חייבת לוותר על הקליינט הזו
וכן לפעמים גם מבקשים להכניס סעיף בצוואה שכשהם במצב סופני ינתקו להם המכשירים האם זה מותר או שאני נקראת שותפה לרצח
תודה רבה על זמנכם היקר

תשובה:

שלום רב,

אינך צריכה לוותר על לקוחות אלו, ואת יכולה לערוך להם צוואה כרצונם.

מקורות:

מאחר שהגופה לא תשרף לאחר מותם ללא חתימה מתאימה אצל עו"ד, כמו כן לא יבוצע ניתוק מכשירים ללא חתימה מתאימה, הרי שהעו"ד הוא מסייע לדבר. וניתן לדון בענין הן מצד איסור לפני עיוור, והן מצד איסור מסייע לדבר עבירה. אבל אנו פטורים מלדון בזה, משום שאת האיסור עצמו, שריפת הגופה, או ניתוק המכשירים עושה גוי, א"כ ודאי שאין איסור מסייע.

אמנם איסור לפני עיוור יש נידון אם הוא שייך גם בהכשלת גוי כמבואר ברמ"א באו"ח סי' קנו. אבל אין לבן נח איסור לשרוף גופה.

אלא שלגבי ניתוק המכשירים, שזה איסור רציחה, בן נח הרי מוזהר בזה. אבל מאחר שהלקוח יכול בנקל למצוא עו"ד אחר שיערוך לו את הצוואה, א"כ לכאורה אין איסור לפני עיוור. ואפילו לפי דעת המשנה למלך בשם הפני משה (מלוה ולוה פ"ד ה"ב), שגם במקרה שאם הוא לא יסייע לחוטא לעבור על איסור, הוא ימצא מישהו אחר שיסייע לו, יש איסור אם גם השני יעבור על איסור לפני עיוור. אבל זה רק ביהודי, שאם הראשון לא יסייע, היהודי השני יסייע ויעבור על איסור לפני עיוור, לכן יש איסור גם על הראשון. אבל במקרה זה, גם אם העו"ד הראשון לא יסייע, השני – הגוי, יעשה זאת ועליו גם אם יש איסור רציחה, אבל איסור לפני עיוור אין לגוי. לכן מותר לערוך צוואה כזו, ולא להפסיד את הלקוחות.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. רציתי להוסיף ב’ נקודות. א’ ברוב מדינת בארה"ב כשעושים advance directive לצוות על מצב חולי סופני מתי רוצים לנתק מכשירים, לא צריכים עורך דין בשביל זה כלל, רק חתימת עד וחתימת נוטריון )notary) ב' יש לצדד להתיר דמי יימר שיבא למצב בו יהיו חייו תלויים במכשירים והוא עצמו מורדם? רובא דאינשי נפטרים לעולמם בלא מכשירים, ואם יבוא למצב כזה מי יימר שיהא באופן שאסור לנתק מכשירים אולי יהי באופן שמותר לנתק (כדעת המשנה הלכות, ודעת הרב מפאפא זצ"ל וכו’)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל