לכבוד הרב אני מעוניין להבין, מקרה של קדושין יכול להתרחש רק כאשר יש מעבר של חפץ בין שני הצדדים וגם אמירה באותו זמן? (באם כן, החפץ חייב להנתן בפירוש לשם קידושין?)
תשובה:
שלום רב,
באופן עקרוני אכן האיש חייב לתת שווה פרוטה לאישה, ולומר לה הרי את מקודשת לי בזה. אם הוא לא אמר ממש באותו הזמן בפשטות אין בכך קידושין, אבל במקרה זה צריך לדעת שיש פרטים נוספים. ניתן לעיין בשולחן ערוך אבן העזר סימן כז. אולם אם לא ניתן כלום, לעולם לא יתכן קידושין. [ישנם מקרים ששייך קידושין גם במקרה שהוא לא נתן, אבל הוא נתן לה הנאה מסויימת, תוך כדי שהוא אמר לה שהיא מקודשת לו בהנאה זו. גם זה מבואר בשו"ע שם].