לתרומות לחץ כאן

קידש והקיא את היין / הקיא את סעודתו האם מברך ברכת המזון?

שלום כבוד הרב.
1) אדם שערך קידוש שבת, והקיא את יין הקידוש- יקדש שוב?
2) אדם שלגם מיין הקידוש שקידש בעל הבית, והקיא את היין, יצא ידי חובה בכל זאת?
3) אדם שהקיא ארוחתו בשבת טרם אמר ברכת המזון- מה עליו לעשות?
4) אדם שקידש, הוציא לחם, סעד, ברך ברכת המזון, ואז הקיא את כל הסעודה- מה עליו לעשות?

תודה רבה וכל טוב.

תשובה:

שלום רב

1. כיון ששתה את היין אין בכך כל בעיה.

2. כלל אין חיוב לשתות מיין הקידוש ששומע מאחר.

3. אם הקיא כל מה שאכל אינו יכול לברך ברכת המזון, כך כתב בס' נזירות שמשון סי' קפד. אולם נראה שיצא ידי חובת סעודת שבת.

4. אין בכך כלום שהרי כבר קיים מצותו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב.
    2) מה זאת אומרת אין חובה? אם אב המשפחה מקדש, כל שאר בני המשפחה צריכים ללגום- אין זה חיוב ללגום מהיין? אם לא חייב, האם יציאת ידי חובה היא ע"י אמירת אמן והכוונה של המוציא והיוצאים? תודה וכל טוב.

  2. כדי לצאת ידי חובת הקידוש לא צריך ללגום מהיין אלא רק לשמוע את הברכה ולכוין לצאת ידי חובת קידוש. ידוע שהרב מבריסק החמיר בזה בקידוש של הבוקר ומשום שסבר שהוא ברכת הנהנין ולא ברכת המצוות, אולם המנהג הרווח הוא שגם בבוקר לא חייבים לשתות. אגב, גם ענית אמן אינה נצרכת כדי לצאת ידי חובה, אלא שהלכה אחרת יש כאן שכל ברכה שאדם שומע הוא מחוייב לענות עליה אמן. כמו כן, הברכה מהודרת יותר על ידי עניית האמן וכמו שאמרו גדול העונה אמן יותר מהמברך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל