לתרומות לחץ כאן

חיוב גניזה בחלקי פסוקים מכתבי הקודש / גדר שני כיסויים בהכנסת כתבי קודש לבית הכסא

מאמתי צריכים גניזה האם אפי' חצי פסוק או משנה ואם לא נכתב לשם קדושה או בהדפסה וכדו'
(ב. ומ"ש בב' כיסויים(גבי ביהכ"ס) האם סג' בכיסוי כירכת הספר ועוד א' וכד' .וכיצד הדין בכיסוי קצת שקוף

תשובה:

שלום רב

שלום רב

חלק מפסוק שאין בו כל משמעות אינו חייב גניזה, אולם אם יש בו משמעות של הלכה או דין או אפילו סיפור בעלמא, הוא חייב גניזה. בדרך כלל בשתי מילים אין משמעות ובשלוש כבר יש.

לענין שני כיסויים כריכת הספר אינה נחשבת כיסוי. כיסוי שקוף מועיל כאחד משני הכיסויים, השני חייב להיות לא שקוף. פרטי הדינים הללו נתבארו בהרחבה במשנה ברורה סי' מ ס"ק ח.

כמו כן התבאר שם, שאם הכיסוי מיוחד לאותו דבר כמו כיסוי של מזוזה, אפילו הם כמה אינם נחשבים אלא ככיסוי אחד.

אולם, בס' ברכי יוסף שיורי ברכה סי' קנד חולק על המשנה ברורה לענין כריכת ספר ולדעתו הוא נחשב ככיסוי אחד, והביא שכן דעת ר"י בן הרא"ש. ויש שהקילו בזה בספרים הנדפסים שבלאו הכי יש סוברים שאין בהם קדושה כדלהלן.

לגבי ספרים הנדפסים כאלו המצויים בזמנינו כתב המשנה ברורה שם ס"ק ד שאין להקל, אולם, בכף החיים שם ס"ק יד הביא שיש בכך מחלוקת בין הפוסקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל