מי שפספס שבוע א' שמו"ת, כתוב בהלכה שבדיעבד יכול לגמור עד הושענא רבה, האם ז.א. שאין חיוב לקרוא כל הפרשיות על הסדר?
תשובה:
שבוע טוב.
הדברים מפורשים בשו"ע סי' רפה סעי' ד': "מצוה מן המובחר שישלים אותה קודם שיאכל בשבת, ואם לא השלים קודם אכילה ישלים אחר אכילה עד המנחה; וי"א עד רביעי בשבת; וי"א עד שמיני עצרת". כלומר רק לפי דעה אחת הוא יכול להשלים בדיעבד עד שמחת תורה. ובמשנה ברורה שם ס"ק יב הדגיש, כי לכתחילה לכו"ע צריך לסיים בשבת.
ביאור הענין כך הוא, הפוסקים נחלקו האם מה שאמרו בגמרא "לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הציבור", כוונת הדברים בדיעבד היא שבכל שבוע ושבוע ישלים עם הציבור שנים מקרא ואחד תרגום, או שבמסלול השנתי ישלים עמהם. ההשלכה הברורה ממחלוקת זו היא השאלה שלך, ולהלכה חוששים לדעה הראשונה אלא שלחומרא שלא השלים חוששים לדעה השניה. וראה כאן מאמר ארוך בענין זה.