לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מדוע החרדים לא אומרים הלל ביום העצמאות?

מדוע חרדים לא אומרים הלל או קובעים יום טוב ביום העצמאות אם ללא ספק היה פה נס שיהודים רבים ניצלו מידם של הערבים, כפי שמצינו בהרבה ניסים בקהילות שונות שקיבלו על עצמם אותו יום כיו"ט? תודה.

תשובה:

שלום רב

שאלתך חשובה מאוד וננסה להשיב עליה על קצה המזלג במסגרת מצומצמת זו.

ראשית יש לדעת שהשאלה אם לומר הלל או לא היא שאלה הלכתית, לחלוטין לא שאלה פוליטית השקפתית, ואינה נוגעת כלל לויכוח כל שהוא אודות הנושא הציוני. הניסים אותם ראינו כאן בארץ ישראל ב65 שנה האחרונות, דומה שלא ארעו לאבותינו מזה שנים רבות, כל מי שיש לו עיניים פקוחות עומד נפעם מול חסדי ה' עמנו, בנצחונות התכופים כנגד מאות מליוני הערבים שסביבותינו והדברים ידועים. בימים שטרם מלחמת ששת הימים הכשירה הרבנות הצבאית שטחי ענק לקבורה, הצפי היה שנאלץ להתמודד עם מאות אלפי הרוגים! על תוצאות המלחמה פחדו בכלל לחשוב. לבסוף בשישה ימים עם ישראל זכה לניצחון מפליא שאף הביא בעקבותיו גל עצום של חזרה בתשובה שספיחיו נמשכים עד היום הזה. עשרות מוסדות ומדרשות לבעלי תשובה נוסדו באותם ימים בעקבות הצימאון הרוחני הגדול.

אולם, צריך לדעת שהיחס שהיה בעם ישראל בכל השנים לגבי שינויים בפסיקה וקביעת מנהגים חדשים היה יחס זהיר עד למאוד, שכן התורה אינה פרי רוחו של הוגה דעות זה או אחר, אלא דברי אלוקים חיים שנמסרו לנו מדורי דורות מימי משה רבינו ושאר הנביאים והתנאים הקדושים, שאין לנו השגה מינימלית בעוצמת גדלותם התורנית.

לבטח ידוע לך מנהג ישראל שהחזן אומר את קבלת השבת בבימה שעליה קוראים בתורה ולא בעמוד התפילה הקבוע לחזן [אצל האשכנזים]. הסיבה לכך, היא משום שקבלת שבת יסודה מדברי האר"י לפני כ500 שנה, ולמרות שהיה לומד מפי אליהו הנביא, רצו חכמים לחלק בין תקנתו זו לשאר חלקי התפילה שמקורם באנשי כנסת הגדולה!

ממילא, לבוא ולתקן סדר תפילה חדש ביום מסויים כהודיה על הנס, סברו חכמי זמנינו שאין הדבר מסור לנו כלל, אלא כל אדם שעיניים לו יודה לה' יתברך על פי דרכו בלא לערוך שינויים בסדר התפילה. מה שציינת שבמקומות מסוימים היו נוהגים לחגוג ניסים שאירעו להם אינו דומה לענינינו כלל, שם דובר על משפחה פרטית או עיירה מסוימת, ולעולם לא על תקנה כללית

לאחר השואה הארורה היו מחכמי ישראל שהציעו להוסיף קינות בתשעה באב לזכר החורבן, כדרך שעשו לאחר פרעות ת"ח ות"ט ועוד, מרן החזון איש התנגד לכך חריפות מחמת הטעם האמור, אף שהקינות אינן חלק מסדר התפילה כלל!

אינני בא לטעון שאין ליהדות החרדית ביקורת על הדרך בה המדינה מתנהלת כיום, הביקורת נוקבת, היחס לדת וללימוד התורה בשפל המדרגה לצערנו, אבל לכך כל קשר לניסים שנעשו לנו כאן, וההודיה צריכה לבוא מלב המלא על גדותיו, אך לענין שינוי סדר התפילה כבר אמרנו.

לסיום, נציין לדעת הגאון רבי עובדיה יוסף כפי שכתב בספרו יביע אומר חלק ו וזה לשונו:

"רבים ועצומים מגדולי ישראל רואים בהקמת המדינה אתחלתא דגאולה, וכעין מה שכתוב בירושלמי (ריש ברכות), רבי חייא ורבי שמעון בן חלפתא הוו מהלכין וראו איילת השחר שהיה בוקע אורה. א"ל ר"ח לר"ש בן חלפתא ברבי כך היא גאולתן של ישראל בתחלה קימעא קימעא כל מה שהיא הולכת היא רבה והולכת, מ"ט, כי אשב בחשך ה` אור לי. …והגר"מ כשר שליט"א בספרו התקופה הגדולה (עמודים שעד – שעח) הביא כרוז בשם דעת תורה, שחתומים עליו כמעט כל גדולי הדור, וקוראים את הקמת מדינת ישראל בשם אתחלתא דגאולה".

"מכל מקום הואיל ועדיין רב הדרך לפנינו כדי להגיע אל המנוחה ואל הנחלה, הן מבחינה מדינית וצבאית, והן מבחינה מוסרית ורוחנית, לפיכך אין לחייב לגמור ההלל בברכה. הרי מנהיגי צבאות ערב, למרות התבוסות והמפלות שנחלו, עודם מאיימים השכם והערב לצאת למלחמה נגדנו. ומנפנפים בחרבותיהם ובקשתותיהם, חרבם תבוא בלבם וקשתותם תשברנה, אני שלום וכי אדבר המה למלחמה. וכמה מדינות נאורות שהיו נחשבות כידידותיות לישראל, פנו עורף ולא פנים במלחמות שעברו עלינו, מלחמת הקוממיות, מבצע קדש, מלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה, והאחרון הכביד מלחמת יום הכפורים, לא שלותי ולא שקטתי ולא נחתי ויבא רוגז. ועודנו תכלינה עינינו אל ישועת ישראל האמתית ע"י צור ישראל וגואלו השם נפשנו בחיים ולא נתן למוט רגלינו, לולא ה` שהיה לנו אזי חיים בלעונו".

"ומבחינה רוחנית, אשר ירוד ירדנו אלף מעלות אחורנית, ועדים אנו להתדרדרות מוסרית מדהימה, המתירנות גוברת וההתפרקות משתוללת בראש כל חוצות, חוסר צניעות, בגדי פריצות, ספרי פורנוגרפיה, וסרטי קולנוע מבישים, חילולי שבת בפרהסיא, פתיחת איטליזי טריפה בממדים מבהילים, ועוד כהנה וכהנה, ועל הכל שמאות אלפי ישראל, מתחנכים במוסדות חינוך לא – דתיים, ולומדים שם להתנכר לכל קדשי ישראל, ולפנות עורף לצור מחצבתם, ולהיות ככל הגוים בית ישראל, עזבו מקור מים חיים לחצוב להם בורות בורות נשברים אשר לא יכילו המים, ונתקיימה נבואת ישעיהו: ירהבו הנער בזקן והנקלה בנכבד, וכדרשת חז"ל בחגיגה (יד) ובעקבות משיחא חוצפא ישגא, ועמא דארעא אזלא ומדלדלא, נערים פני זקנים ילבינו וכו` (סוטה מט:)".

הלזה צפינו וקוינו במשך כאלפיים שנות גלותינו??? והרי כתב הרמב"ם (בפ"ט מה` תשובה ה"ב): לא נתאוו ישראל לימות המשיח אלא כדי שינוחו ממלכיות שאינן מניחות להם לעסוק בתורה ובמצות כראוי, ובימי המשיח תרבה האמונה והדעה והחכמה והאמת, שנאמר כי מלאה הארץ דעה את ה` כמים לים מכסים, כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם".

"ומסיבות אלה הרבה משלומי אמוני ישראל אשר רואים שעדיין שכינתא בגלותא, נוהגים שלא לומר הלל בכלל ביום העצמאות, וטעמם ונימוקם עמם לרוב יגונם וצערם על מצבינו הרוחני אשר אנו נתונים בו כיום, ואין לזה כל דמיון לנס חנוכה שכל העם הכירו וידעו בהשגחת השי"ת עליהם, וכולם היו עובדי ה` באמת ובתמים".

"כיוצא בזה ראיתי בשו"ת ישכיל עבדי ח"ו (או"ח סי` י אות ז) שג"כ העלה שאין לגמור ההלל בתוך תפלת יום העצמאות אפי` בלא ברכה, מפני שעדיין אויבינו קמים עלינו לכלותינו, ואין לך יום שאין קללתו מרובה מחבירו, ועונותינו הטו אלה, כי היצר הצורר בעוכרינו להסית את ישראל מדרכי ה` וכו`, ומכיון שאין כאן אלא אתחלתא דגאולה, ואינה גאולה שלמה לכל עם ישראל, לכן אין לתקן לומר הלל גמור בתוך התפלה אפי` בלי ברכה, ורק אפשר לומר מזמורי ההלל לאחר סיום התפלה, בלי ברכה, כי פשוט שאין לנו להכנס בספק ברכה לבטלה. עכ"ד".

"ולא אכחד, כי באמת עם כל הצללים הנ"ל, ישנם אורות גדולים שאין לנו להתעלם מהם, כי מדינת ישראל כיום היא מרכז התורה בעולם כולו, ורבבות בחורי חמד מטובי בנינו היקרים עוסקים בתורה יומם ולילה בישיבות הקדושות, והתורה מחזרת על אכסניא שלה, שאין לך תורה כתורת ארץ ישראל, ובירושלמי (פ"ו דנדרים סוף ה"ח), אמר הקב"ה, חביבה עלי כת קטנה שעוסקת בתורה בא"י, מסנהדרין גדולה שבחוץ לארץ. ורבבות משלומי אמוני ישראל מחנכים את בניהם ובנותיהם ע"פ תורתינו הקדושה, כל רואיהם יכירום כי הם זרע ברך ה`, וכאמור: כי לא תשכח מפי זרעו. ואף אצל המון העם אנו מוצאים אזן קשבת שוקקה וכמהה לשמוע תורה ודעת מפי גדולי ישראל, כחזונו הנפלא של עמוס: הנה ימים באים נאם ה` והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה`. (וע` שבת קלח:). ואנו תפלה שהשי"ת יערה עלינו רוח ממרום, וידעו תועי רוח ובינה, ונשוב כולנו בתשובה שלמה".

יהי רצון שנזכה לגאולה השלימה במהרה בימינו

ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים.

הצטרף לדיון

44 תגובות

  1. ברוך, לא עלינו אתה כופר בטובתו של מקום בדבריך אלו, אין מחלוקת גם לפי גדולינו (אני חרדי) שהיה נס שעם ישראל ניצלו בשנת תש"ח מכלייה גדולה שרצו הערבים לכלותינו. ואין לזה שום קשר לקום המדינה.

  2. ברוך, הלכה פסוקה שמי שמת אביו מברך דיין האמת וגם הטוב והמטיב. וא"כ ק"ו שגם המתאבלים ביום העצמאות אינו סותר שגם יאמרו הלל על הניסים הגדולים שהיו אז. (אא"כ חושש לחדש מנהגים חדשים, וא"כ גם ימי אבל אינו רשאי לחדש…)

  3. ראיתי את האימל רק עכשיו אחרי שכמעט לא הייתי בבית היום, ועני כבר כמעט נעצמות, ולכן אענה בקצרה:

    אני חושב, שעצם הכותרת היא טעות, ולכן גם התשובה היא טעות.

    השאלה שצריכה להישאל היא לא: מדוע החרדים לא אומרים הלל, אלא מדוע החרדים לא חוגגים את יום העצמאות.

    אם בכל הישיבות החרדיות היו עושים סעודת מצוה ובה מהללים ומשבחים על הנס הגדול שהיה, ולמחרת היו עוסקים בנושאים הקשורים למצוות ישוב א"י חובת הצבא וכד', הייתי מקבל את התשובה, שאכן יש דיון הלכתי על הלל, ואפשר להתפלפל עד מחר האם לומר הלל או לא, יש לנו כח לתקן או לא וכד'.

    לדעתי השאלה הקשה היא מדוע החרדים לא באמת חוגגים.

    נכון גם אנו יודעים שיש במדינה המון בעיות. עדיין זו לא ממש מדינת כסא כבוד ה' בעולם (הרב קוק שלמדנו בשבת), אך האם זה סיבה לא לחגוג.

    אנו חגגים את חנוכה למרות שכבר מזמן חרב הבית, ואין זכר לנס. וה"ה לגבי פורים.

    אפשר להביא מקורות רבים על קביעת יום חג על הצלה (מעט מהם הבאנו בשיעור בשבת).

    אני גם יכול לענות את התשובה מדוע לא חוגגים: היחס אל הציונות. החרדים תמיד התנגדו לציונות כיון שהיא היתה מנותקת מתורה.

    אנו מאמינים שהנסים שהיו לנו בתקומת מדינת ישראל ובמלחמות ישראל הם לא מעשה ידי הציונים אלא השגחת הבורא יתברך, ועל כך יש לנו חובה להודות ולהלל.

    אני מקווה שקצת עניתי על הדברים, ואפשר עוד להמשיך לדון.

    אך כפי שפתחתי אותם שאינם אומרים הלל שישאלו את עצמם האם זה רק דיון הילכתי בגדרי הלל ותקנות חדשות או שיש כאן משהו יותר עמוק.

    דרך אגב, יש כאן קצת סילוף של ההיסטוריה מצד החרדים כפי שהזכרני בשיעור בשבת

  4. רבותי אין אומרים הלל רק על גזירה ממות לחים עיין חת"ס או"ח קצא ועוד וכאן לא היה שום גזירה רק מלחמת הכופרים של כוחי ועוצם ידי וצריכים לומר קינות ותענית ןתשובה על עיכוב ביאת המשיח מחמת דחיקת הקץ.

  5. מאיר היקר ,
    אתה לא באמת מצפה שנחגוג בחוצות העיר בתערובת ובשירי עגבים שנהוגים בעיקר ביום הזה לא מובנת לי שאלתך -לא חוגגים-
    אנחנו שמחים ועצובים ביחד ועושים זאת בצורה שנכונה לנו ולא בריש גלי האם נכנסת אי פעם ללב של איש חרדי שאתה יכול לקבוע שאנחנו לא שמחים על הטוב שיש כאן? ברור שלא ולכן אתה שואל – אז לא כול מי שלא חוגג בחוצות העיר או לא אומר הלל בהכרח שהוא עצוב ולא מקבל את הטוב שכן יש במדינה שלנו ועל הרע שיש כאן צריך גם להתעצב מה גם שיום זה יוצא בימי ספירת העומר שאסורים בשמיעת שירים ואין בית דין דהיום יכול לפסוק נגד קדושי עליון של דורות הקודמים ה' ישמרנו ויביא רק טוב לישראל וקדושה אמן !

  6. שמחים על הניסים שנעשו לעם ישראל בארץ ישראל, אבל עצובים מאוד על הקרוי "מדינה".
    איך אפשר לשמוח כשמדי יום ביומו נלקחים המוני ילדים קטני קטנים שלא טעמו טעם חטא, ללימודים שבעקבות ה"ציונות" – אפשר ללמד שלהיות יהודי היינו להיות ישראלי. ולא מלמדים אותם אפילו פסוק שמע ישראל, ולא כל קשר לבוראם, ולהפך רח"ל רק משחיתים את נשמותיהם הטהורות.

    והרי כאן המסגרת הלימודית היא מאורגנת וזה ממש כפירה מאורגנת בבורא עולם.
    והרי למדנו גדול המחטיאו יותר מההורגו. ולפ"ז המרצחים בשנות הזעם וכו' היו פחות גרועים כי הללו רק לקחו את גופם ואילו השאירום לחיי נצח בעולם הבא תחת כנפי השכינה, ואילו הללו לא משאירים לאותם ילדים שאח"כ גדלים וכו' חלק לעולם הבא. אוי הבט נא רבון עולמים לדמעת העשוקים, שעושקים מהם הדבר הכי יקר בעולם, והם אפילו לא יודעים מכך…

    לכן לא שמחים כלל וכלל מהקמת המדינה, כי אמנם נכון שיש כאן תועלת באופן הפיזי והקיומי שיותר בטוחים מבחינה מסויימת במישור הבטחוני וגם חיים חיי רווחה ברוך השם, אבל אבוי – מה מה עומד מנגד, ומה התוצאות לתועלות הללו. עדיף שלא היה לא זה ולא זה, והיו אותם ילדים עשוקים יודעים לשם מה באו לעולם, ומתחנכים חינוך יהודי.

  7. הסיבה האמיתית שהחרדים לא חוגגים ולא אומרים הלל היא כי הם מפחדים מאד לעשות כל דבר שדומה לחילונים או לדתיים לאומיים שמא זה יגרום שהבחורים הצעירים יתקרבו אליהם וילמדו מהם.

    אם החילוניים והדתיים היו קובעים יום אבל ביום העצמאות החרדים היו עושים ממנו חג ואומרים הלל + יעלה ויבוא + על הניסים…

  8. המאמינים בהשגחה פרטית יודעים הוא הקב"ה בעל מלחמות ומצמיח ישועות והוא החליט על הקמת המדינה והוא החליט מי יהיו המנהיגים. ולב מלכים ביד ה'. ויש להודות לקב"ה על הקמת המדינה לאחר השואה האיומה ופריחת עולם התורה בימינו שאין כדוגמתו בכל הזמנים. ויש שלטון יהודי בארץ וחזרה מלכות לישראל כבימי חנוכה למשך 200 שנה ורק חמישים שנה ראשונות היתה מדינה דתית והשאר מדינה יהודית מתיוונת וללא ישיבות ועשרות אלפי לומדי תורה כבימינו. מדינה אי אפשר להחליף וממשלה אפשר להחליף. זה לא דור של כופרים זה דור של תינוקות שנישבו כהגדרת החזון אי"ש. ויש להתפלל עליהם שיחזרו בתשובה שלמה ונזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו אמן.

  9. למדתי את ההלכה בעניין אמירת הלל ביום העצמאות לעומק וביקשתי לראות את המקורות אותם הביא הרב עובדיה יוסף
    ולתדהמתי גילינו שנפלה טעות וכנראה הרב לא ראה את בה"ג אלא רק את החלק שציין הראש
    וכך כתב רבינו :כתב בהלכות גדולות (הל' לולב דף לה סע"א): הא דאמרינן (בערכין י) שמנה עשר יום בשנה יחיד גומר את ההלל לא יחיד ממש, אלא כל היכא דלא כניפין כלהו ישראל, יחיד קרי להון, והא דקא מפיק להון בלשון יחיד, משום דכד כניפין כולהון ישראל ובעי למימר הלל כל יומא על כל צרה שנגאלין ממנה אמרי. ע"כ
    • מכאן הסיק הרב שרוב הפוסקים הסכימו עם דעת בה"ג שאן אומרים הלל אלא על הצלה של כלל ישראל
    מכל הני אשלי רברבי ילפינן שלא קבעו חז"ל לומר הלל על גאולתם של ישראל אלא אם כן היו כל ישראל באותה צרה ונושעו ממנה, אבל צבור או אפילו מדינה שלמה של ישראל שנגאלו מצרתם, אינם רשאים לקבוע הלל בברכות, אבל נכון לומר הלל בלא ברכה
    אולם מעיון במקור דברי בה"ג נראה בבירור שלא לכך הייתה כוונתו שהרי כתב
    אלא לאו ש"מ אפילו מאה ואפילו כמה אלפי, כל אימת דלא כניפין כולהון ישראל יחיד קארי להו
    ספר הלכות גדולות סימן טו – הלכות לולב עמוד רט
    ויחיד דקאמרינן וגומר בהן את ההלל, לאו יחיד ממש קאמרינן, אלא כל היכא דלא כניפין כולהון ישראל יחיד קארי להון, והאי דקא מפיק להון בלשון יחיד, משום דכד כניפין כלהון ישראל ובעי למימר הלל כל יומא על כל צרה שנגאלין ממנה, אמרי, דאי ס"ד יחיד ממש אבל ציבור יש להם ימים שאומרים בהם, והא (תענית כח ב) כדאיקלע רב לבבל בריש ירחא ואשכח ציבורא דקארו הלילא, אמאי קפיד האי ציבורא הוא, אלא לאו ש"מ אפילו מאה ואפילו כמה אלפי, כל אימת דלא כניפין כולהון ישראל יחיד קארי להון. השתא דאמרת הכי, רב דקפיד דאמר הני יחיד נינהו, וכד שמעינון דקא מדלגין, שבקינון, ואמר מנהג אבותיהם בידיהם. [פסק] שמעת מינה, יחיד דמצלי לחודיה דלאו בי עשרה ביומא דקארו ביה ציבורא הלילא ולא גמרי כגון ראש חודש וחולו של מועד, קארי הלל ומברך תחילה וסוף כי בי עשרה, דהא לא קרינן ציבור אלא לכולהון ישראל

    אם כך מסתבר שזו הייתה כוונת הבני יונה שכתב שכיוון שהמקדש ניצל סביר להניח שכל ישראל יסכימו לאמר הלל בברכה היינו שהבני יונה רק בא להסביר שאן הכוונה שצריכים ממש להתכנס אלא די בגמירות דעת שמדובר בהצלה חשובה שבודאי כלל ישאל יסכים להודות. אם כך ברור מעל כל ספק שגם בהצלת 600 אלף יושבי ארץ ישראל ראשית צמיחת גאולתנו ודאי כל ישראל יסכימו שצריך להלל ולשבח לבורא עולם על ההצלה הגדולה במיוחד אחרי השואה הנוראה שפקדה את עמנו
    ונראה שזו גם דעת הראש שהגדיר שדי בהצלת מה שמוגדר כקהל ישראל וזה הכמות של המתכנסים בעליה לרגל בערב פסח שנאמר "כל קהל עדת ישראל יעשו אותו" ,שכן כתב הראש

    בילדותי הרשל"צ הרב עובדיה יוסף זצוק"ל אמר לנו בישיבה שהלוואי ואפשר היה להתיר לאמר הלל בברכה אלא שכללי הפסיקה לא מאפשרים זאת

  10. דבריך לכאורה משוללי הגיון… ולו מהסיבה הפשוטה ביותר: אתה יוצא מנקודת הנחה שיש מן הסתם הסכמה ברורה שיש לומר הלל על הקמת המדינה, כלומר אם היינו שואלים את כולם היו מסכימים, ושוכח לגמרי שרבים משלומי אמוני ישראל הביעו דעתם הנחרצת שלא לומר הלל, וראו בהקמת המדינה נס שאינו מושלם, שאין לחגוג אותו, ובודאי לא ביום בו החילונים חוגגים אותו. כלומר], אתה יוצא מנקודת הנחה שאם היינו שואלים היו רוצים, ושוכח ששאלו ולא רצו….

  11. אשמח אם תמצאו לנכון להקשיב למה שהעלתי
    https://www.youtube.com/watch?v=xRjMtTHS7Uw&list=PL-V05advrlDrADopt7RxjyAw3eYe7sZ3f הלל בברכה ביום העצמאות בקום המדינה רוב מוחץ של היהודים מלבד קומץ שולי אמר הלל. בימי החשמונאים רק מיעוט קטן ודי זניח ראה בניצחון גאולה רוב העם היה מתייוון ועבד ע"ז ורצה בכל מאודו להשתלב. בשבילם ניצחון המכבים היה אסון בכל שאלה בהלכה הולכים אחר הרוב וגם כאן הדין לא שונה וגם היום אני בטוח שאם תניח את המקורות בלא להביא רק חלקי מידע כמו שעשו לרב עובדיה יוסף שבפירוש הטעו אותו והראו לו רק את תחילת דברי בה"ג כפי שהם מצוטטים בראש ובעוד מספר מקומות בראשונים אני משוכנע שרוב עם ישראל יאמר שהוא רוצה להודות לבורא עולם על המתנה הגדולה הזו רק אסיים בדברי הרב קוק ששאל למה נאמר כל המתאבל על חורבנה של ירושלים זוכה ורואה בשמחתה ולא נאמר זוכה ורואה בבנינה ותשובתו שיהיו כאלה שיראו את בנינה אבל לא ישמחו שנזכה להיות מאלה שלא רק רואים בבנין אלא גם שמחים בבנין ירושלים נשמח

  12. בכל ההסטוריה היו מחלוקות ובכולם אחרי שהקב"ה הכריעה כולם ישרו קו
    גם כאן הקב"ה הכריעה מדינת ישראל קמה רוב עם ישראל בקרוב מאד ישב על אדמתו התורה חוזרת במלא הדרה
    אלא שבדרך קרה אסון נורא הייתה שואה
    בנים של וחסידים של אלו שהתנגדו לא מסוגלים להודות וזה מובן הודאה שלהם פירושו שרבותיהם היו שליחים של בורא עולם לאסון הנורא הזה ולא כל אחד מסוגל לעמוד בזה ואת זה אני מבין
    אבל אסור לתת יד לכאלה שמנסים להפוך את הנס הגדול לאסון
    קראתי את דברי הרבי מסאטמר שכותב שהשואה הייתה בגלל הציונות חשבתי שכיום אין אנשים שמחזיקים בשטות הזו אבל לצערי הסתובבתי בהרבה ישיבות ושוב ושוב אני שומע את הסברה המוזרה הזו ואני לא מבין אך תלמידי חכמים שאמונים על לימוד גמרא מסוגלים לקבל סברא כזו עקומה. אם הקב"ה באמת כעס על הציונים שעלו לארץ למה הוא הרג את מי שלא עלה

  13. בהתייחס למה שכתבת בענין החשמונאים זה הרי לא לענין… שם כל יראי ה' השתתפו בנס ושמחו בו ולדורות הוא אכן מסתדר לנו עם כל הכללים האמוניים, זה היה נס גדול רוחני וגשמי כאחד ואין כל ספק שהוא משמח באופן מוחלט. כאן יש נושא מורכב שנתון למחלוקת גדולה בין גדולי ישראל, כיצד להתייחס לנס כזה חלקי שיש בו הרבה צער כאב לב וחילול ה', מצד אחד נס נפלא וחסד ה' עצום של אפשרות כינון חיים יהודיים בארץ ישראל, ומאידך שלטון כפרני של יהודים העושים הכל כדי לחלל את שמו יתברך ולרמוס את מצוותיו, עם שלם שרק קומץ ממנו שומרי מצוות, כוחי ועוצם ידי נורא וכו', אינני מביע דעה, רק מסביר את המורכבות, כך שכל ההקבלה שלך פשוט מתעלמת מעצם הדיון… בנוגע לבה"ג אני שב ואומר שלא ראיתי בדריך כלום, כיון שגם בחלק שציטטת מפורש שזה מותנה בכך שיש אומדנא לפחות שחכמי ישראל כולם יסכימו, וכאן הם במפורש לא מסכימים…

  14. יש שתי נקודות בדבריך: ראשית מה שאמרת שזה שהקב"ה הקים את המדינה זה סימן שצריך לומר הלל, זה לוגיקה לא נכונה… ברור שיש כאן חסד ה' שאין כמותו, אבל כאשר הנס מעורב בכל כך הרבה צער, וכאשר עם ישראל דומים לעבד שקיבל כוס יין גדושה מרבו ושפכו לרבם את כוסו על פניו, יש רבים מגדולי ישראל שאמרו שעם כל השמחה שבדבר עדיין אין לקבוע על כך חג, ויש להמתין שהנס יהיה שלם ופחות מורכב.
    לגבי מה שהבאת מהרב מסאטמר, אינני מכיר אמירה זו, אבל רבים מגדולי ישראל דיברו על כך שהשואה היא תוצאה של ההשכלה וההתבוללות, והרצון להיות ככל העמים בית ישראל, אין ספק שכל יהודי מאמין יודע בבטחה שצרות כאלו באות לעם ישראל כעונש, וכשקוראים את התוכחה בתורה מבינים שהשואה בודאי לא באה בגלל המצוות שלנו אלא בגלל העבירות, ולכן ברור שאם לא ההשכלה והחילוניות שפשתה כפצע ממאיר בעם ישראל בדורות שלפני השואה, היא לא היתה מתרחשת.

  15. נתחיל מהסוף ציטות מויואל משה על סיבת השואה
    ועכשיו בדורנו זה אין אנו צריכים לחפש ולבקש במטמונים את העוון שהביא עלינו את
    הצרה הזאת, כי הוא גלוי ומפורש בדברי חז"ל שהגידו לנו זאת בפירוש שלמדו מקראי
    שע"י העברה על השבועות שלא לעלות בחומה ושלא ידחקו את הקץ, ח"ו אני מתיר את
    בשרכם כצבאות וכאילות השדה, ובעוה"ר כן היה, המינים והאפיקורסים עשו כל מיני
    השתדלות לעבור על השבועות הללו, לעלות בחומה וליקח מעצמם ממשלה וחירות קודם
    הזמן, שזהו דחיקת הקץ, והמשיכו לבות רוב בני ישראל לרעיון הטמא הזה.

    ובמקום אחר כאשר הגיעו הידיעות הראשונות על השואה הרבנות הכריזה על יום צום
    הרבי מסאטמר פרסם כרוז שגם אם יהיה ברור שבעיקבות הצום יבא המשיח אסור לצום כיוון שהציונים הם שהביאו עלינו את השואה

    לגבי מה שאמרתה שההשכלה הביאה את השואה אני יותר ממסכים אני חושב שההשכלה הביאה שואה רוחנית על עם ישראל לפני השואה של היטלר
    יהדות העולם ברובה נמחקה ותוך פחות מארבעים שנה ממציאות ש95% מעם ישראל היה מחויב למצוות הגענו למצב ש85% לא מרגיש מחוייבלמצוות. אולי אני אחדש לך שבניגוד למה שמספרים בן של תלמיד בישיבה בוולוזין סיפר לי שהסיבה האמיתית לסגירת הישיבה היתה שהרבה מתלמידי הישיבה נתפסו מעשנים בשבת תוך כדי לימוד גמרא
    וזו בדיוק הנקודה הישוב הישן שעלה לארץ לפני ההשכלה חשב שכל עם ישראל שומר מצוות וכאשר הם ראו את הציונים הם חשבו שהציונות היא אם כל חטא ולכן הם יצאו נגדה בכל כוחם אבל האמת שהציונות היתה התשובה הגדולה ביותר בהסטוריה צריך לזכור שלפני תחילת הציונות רבע מליון יהודים התנצרו מרצון והרצל אף חשב שזה יהיה הפיתרון לאנטישמיות אחר שהתחילה הציונות הרצל עצמו חזר בו (ואת זה לא זוכרים)וכתב שהציונות היא חזרה לא רק לארץ האבות אלא אף לתורת האבות
    אפשר לראות שכמעט כל יהודי המזרח שהגרו רובם לצרפת התבוללו וכבר אינם חלק מעמנו
    ואלו שעלו לארץ בר"ה כמעט כולם איתנו
    אני אסיים בסיפור רב אחד הגיעה משוויץ ושאל את הרב קוק אך אתה מסוגל לגור בארץ ישראל עם כל הציונים בועלי הנידות ואוכלי החזיר
    הרב קוק שאל את האיש מהיכן כבודו והרב ענה שהוא משוויץ הרב קוק שאל אותו האם אתה מכיר את העירה דאבוס? הרב ענה ודאי זו עיירת מרפא מדהימה
    הרב קוק שאל אך אתה אומר שזו עיירת מרפא הייתי שם פעם וכולם שם חולם? הרב מיהר להסביר שחולים מכל העולם האים לשם חולים כדי להרפא. אף כאן ענה הרב יהודים באים חולים מהגלות כדי להרפא בארץ. יהודים מגלות אחת הביאו את הזנות ומגלות אחרת את הסמים ומגלות אחרת את הפשיעהוכאן בארץ לאט לאט עם ישראל חוזר ומתרפא.

  16. לגבי החשמונאים הצדיקים האם שכחנו את המשפט משהרג ינאי את החכמים. האם שכחנו את מלחת האחים שבהם הרג יהודה אריסטובלוס את אחיו וכלא את אימו שתמות ברעב. שלא לדבר על כמעט מאה ואררבעים שנה של מלכות הורדוס ובניו שבנו מקדשים אליליים בכל פינה
    וכן גם עליהם אומרים הלל שכך הרי כתב הרמבם שאומרים הלל על שחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה והרי הרמב"ם ידע הסטוריה וידע שרוב רובו של הזמן הזה המלכות היתה של משפחת הורדוס
    לגבי חכמי ישראל כמו כל הלכה צריך רוב ואפשר בקלות לחפש בגוגל מי שמח בהקמת המדינה אני משוכנע שתתפלא לראות שזה כולל כמעט את כל חכמי ישראל
    אבל לצערנו קומץ רבנים שהתנגדו לציונות ואחרי השואה לא היו מסוגלים להתמודד (אם יצא לך ממליץ לקרא את אם הבנים שמחה של הרב טייכטל שהיה מגדולי מתנגדי הציונות וכהנאצים תפסו אותו הוא חזר בתשובה וכתב ספר שמסביר למה הקב"ה בחר להביא את הגאולה דווקא כך) ולכן עשו הכל להראות שמדינת ישראל בחטא יסודה
    לפעמים מדהים שאותם אנשים שמסבירים באמונה יוקדת שאפילו זבוב לא זז בלא רצון הקב"ה והם יכולים לטעון שאת מדינת ישראל הקים בן גריון נגד רצון ה
    אנשי סאטמר פנו לרב עובדי יוסף והראו לו את המקורות ועל פי זה הרב פסק
    וכמותו אפשר להראות הרבה רבנים שכותבים שברבי מסאטמר פתח את עניהם
    רק סיפור קצר
    ב1920 יצאו חסידות חבד כמעט כולה מרוסיה מדובר היה בעשרות אלפים רבים
    משלחת של עשרה מרגלים יצאה מארץ חישראל שליחים של הרבי מסאטמר והם שכנעו את הרבי שהבילוים יקלקלו אותם (היו בערך 31 בילויים בארץ) והרבי לקח את כל חסידיו לפולין ומתוך כל חסידות חבד הצליחו להציל את הרבי ועוד מספר קטן של חסידים והשאר נרצחו בשואה
    האם אחרי דבר כזה נראה לך אפשרי שהרבי מסאטמר יכול לחזור ולהגיד טעיתי ולהשאר שפוי
    זה הסיבה האמיתית שבגללה הרבי מליובביץ לא יכל לעלות לארץ כי עליה שלו פרושה שהוא קובע שהרבי הקדם טעה

  17. לגבי מה שאמרתם שצריך להמתין שהנס יהיה שלם
    רציתי רק לציין שאמרים הלל בחנוכה למרות שחנכת המקדש הייתה בתחילת הקרבות של החשמנאים אחר כך נהרגו כל החשמנאים במלחמות מלבד שמעון שמשל זמן קצר ובזמן שלו מדינת החשמנאים היתה על שטח זניח ואפילו בתוך ירושלים המתיונים שלטו בחלקים חשובים
    הבנים כבר לא היו צדיקים כפי שהיינו רוצים
    על הפסוק בישעיה כה אמר ה חינם נמכרתם ולא בכסף תגאלו אומר המהר"ל שגלות מצרים הייתה בחינם בלא שום חטא ונס קיבוץ גלויות יתרחש לא בכסף ללא מצוות

    על הפסוק מציץ מן החרכים הוא אומר שבגלות השכינה משגיחה כמו הבעל שנמצא בבית ומציץ דרך החרכים כך שלא תהיה השמדה של עם ישראל אבל כיוון שבין החרכים ישנם שטחים מתים יהיו פוגרומים רציחות וגרושים
    ואילו בארץ ישראל נאמר נודע בשערים בעלה ההשגחה שלמה כמו הבעל שעומד בשער ורואה הכל
    אבל ישנו שלב שבו החרכים נסגרים אבל השער לא הספיק להיפתח ואז החושך מוחלט כאשר הקב"ה מחליט שנגמרה הגלות חוזרים לארץ ישנו שלב מסוכן השכינה עזבת את הגלות אבל אין מספיק יהודים בארץ ולכן ההשגחה לא מתחילה וזה זמן מסכן לכן מתפללים את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח ובאמת בכל שלב של סיום הגלות רגע לפני הכניסה לארץ עם ישראל נמצא בסכנה. כשיעקב חוזר מלבן ויבא עשיו כשעם ישראל יוצא ממצרים ויבא עמלק כשעם ישראל חוזר מבבל ויבא המן וכשעם ישראל חוזר מגלות אדום ובא היטלר
    וזו הסיבה שכמה מגדולי האמוראים אמרו שיבא ולא נזכה לראותו הם לא פחדו מהצרות אלא הם פחדו שהם אלו שיגרמו לצרות כיוון שמתוך הידיעה שהם את המצב הרוחני הירוד של עם ישראל ומתוך שהם יודעים את כח הגלות לתקן הם ינסו לעכב את הגאולה כדי להרויח עוד כמה ימי גלות ובזה הם במו ידיהם יביאו אסון על עם ישראל
    נסיים במאמר הזהר שאומר שדור הגאולה הוא דור שבו חשך ואור מעורבים שנזכה לראות את האור בכל מקום

  18. אני רואה שיש לנו איזו טעות בשיח.. כבודו דוחף אותי בכח להצדיק את שיטת סאטמר שהיא אכן צ"ע קצת, והיא חריגה בגישה לגמרי, ואין לה שום קשר לגישה החרדית המקובלת על רוב חכמי ישראל, ולכן לא זה הנושא שלי. אני מדבר על הגישה הרווחת אצל חכמי ישראל, שכולנו שמחים באפשרות לקיים חיים יהודיים בארץ, כולנו משתאים מול הנס ופלא שעם ישראל אחרי אלפיים שנות גלות קשה יכול לעלות לארץ ולעשות בה את חיי הדת שלו, וזה דבר שיש לשמוח בו מאוד, וברי לכל בר דעת כדבריך, שמאת ה' היתה זאת, ואין שום דבר בעולם הזה שאינו מאיתו יתברך. גם הקנאים ביותר בציבור החרדי כמו הרב מבריסק, ידועה אמרתו שהקמת המדינה היתה חיוך משמים, אלא שעם ישראל החמיץ את הדמנות שניתנה בעצם לכונן בה חיי תורה. לכן, יחד עם כל זה, כאשר אתה בא לשאלה האם לקבוע חג ולומר הלל, סברו רבים מאוד מגדולי הזמן, שעדיין לא הגיעה העת [מהם גם שסברו להעדר סמכות וזה נושא נוסף], כיון שיחד עם כל השמחה, אין להתעלם מהמציאות הנוראה הזו, שדוקא בארץ הקודש ובעיר הקודש, כל חיי הפרהסיה הם בטומאה נוראית, של פריצות וכפירה, לומדי התורה מבוזים ומושמצים כל הזמן, עיקר תקציבי התרבות מופנים לתבות יון ולמופעי פריצות ותועבה, המתירנות חוגגת, וכל זה בהר הקודש ירושלים, אמירת הלל וחגיגת יום טוב לדעה זו, יש בה השתתפות של ממש והשלמה של ממש בכל הטומאה וראית שאופפת אותנו. אם נקרא את פסוקי התורה נווכח שבעצם מן הדין היה חלילה שתתקים בנו הקללה אז תקיא הארץ אתכם, ורק חסד ה' עלינו, שמאריך אפו איתנו והוא נותן ליבו רק לקומץ לומדי התורה ומקיימי המצוות, ולהתעוררות הנפלאה של השבים בתשובה שלמה. ואם יש להודות הרי שזה יותר על אורך אפו מאשר על עצם הגאולה. עבודתנו בתפילה היא להודיע לכל שלא די לנו בגאולה גשמית [שגם היא אינה שלמה כמובן], ועיקר תקוותנו וציפייתנו לגאולה הרוחנית.
    לכן, הנושא שלנו אינו סאטמר, כולנו שותפים להודייה, השאלה היא על הדעה המקובלת בציבור החרדי ועל כך היו דברי.
    יש לי הרבה להשיב גם על מה שכתבת מעשה קונספירטור [מחילה על הביטוי] בנוגע לכמי ישראל הנ"ל, אבל אני נמנע בכוונה תחילה כדי שלא להגרר לייצג כביכול את גישת סאטמר שהיא לדעתי לא הנושא בינינו.
    הנושא ששאלת מנס חנוכה היא הרי טענה ישנה ומוכרת, וכמובן אין בה ממש, שכן שים לב, כאשר אנחנו חוגגים את נס חנוכה הדגשה היא כל הזמן על חנוכת המקדש ונצחון החשמונאים, לעולם לא חגגנו את שלטון הורדוס, כאן, באםן נשתתף בחגיגות יום העצמאות זו חגיגת שלטון הורדוס.
    אומר לך יותר מכך: אני בביתי מקפיד מאוד בל"נ לשוחח עם ילדי על הזכות העצומה בשיבת ציון והמגורים בארץ, על דברי הרמב"ן הידועים בפרשת אחרי מות ועוד ועוד, אבל אני עושה זאת בט"ו בשבט, בסתם שבת, לא ביום העצמאות, משום שאין לנו חלק בכוחי ועוצם ידי, אין לנו חלק בעם ככל העמים, יש לנו הודיה לה' על מה שנתן לנו ותפילה לעתיד לגאולה השלמה.

  19. לא אני אלא הרמבם כתב שאנו חוגגים גם על שילטון הורדוס שהרי הוא כתב שחזרה מלכות יתר על מאתים שנה והרמבם ידע היטב שרובם המוחלט של שנים אלו הייתה של הורדוס
    ולגבי הטענה שבחנוכה אנו חוגגים רק את חנוכת המקדש והניצחון גם כאן הבה נודה על נס ההצלה של כל יושבי ארץ ישראל שכולם היו נרצחים עד האחרון שבהם
    אם הכל היה בדרך הטבע ישנם מסמכים שמגלים שהאמרקנים חשבו לנקות את מצפונם על ידי שישלחו ספינה אחת להציל כמה פליטים
    על זה לבד חייבים לאמר הלל לפי רוב הפוסקים מדאוריתא שהרי זה נלמד בק"ו מפסח אם מעבדות לחרות אומרים ק"ו ממות לחיים

  20. דומני שלא דקדקת בדברי כלל, לא אמרתי שלא חוגגים את זאת שחזרה מלכות לישראל יתר על 200 שנה, הרי על זה אמרתי שהיא טענה ישנה ומוכרת, אמרתי רק שיושם לב, שבכל החגיגה של חנוכה אין כל נתינת דגש על מלכות הורדוס, אלא על נצחון החשמונאים שהשיב את המלכות לישראל תהיה אשר תהיה, כלומר לא לא נהיה שותפים בחגיגה חילונית של כוחי ועוצם ידי ולא נהיה חלק ממנה, גם כאשר יש לשמוח על הצלת ישראל, זה לעולם לא יאפשר לנו להיות חלק מהחגיגה הצינונית, אם הורדוס היה קובע יום חגיגה להמתת חכמי ישראל ותחילת שלטונו, לא היינו שם… ולכן, אם לא יצוייר, גירוש הערבים מהארץ והקמת המדינה היתה על ידי אנשים חרדים, וזה היה מושיע אןתנו ומאפשר לנו לגור כאן, והיה נקבע על כך חג, לא היינו מפסיקים לחגוג אותו בגלל שבהמשך המלכות הרשיעה ואינה דתית, כיון שסוף סוף ההצלה שהובילה לשבתנו כאן ושלטוננו "יתר על מאתיים שנה" היתה על ידי יראי ה' מתוך כוונה ליראת שמים, אבל אם החגיגה נקבעה על ידי הגורם המרשיע, מתוך תחושת כוחי ועוצם ידי, ומתוך רצון לכונן כאן שלטון יווני, אזי אנחנו חייבים לעשות פסיעה אחורה, ולומר לילדנו, אנחנו מאוד שמחים על כך שאנחנו יכולים להיות כאן וכנ"ל, אבל לא נהיה חלק מחגיגה ספציפית זו. נדבר על כך בט"ו בשבט.

  21. חז"ל למדו אותנו שאפילו אם מת אביו ונפלה לו ירושה אומר דיין האמת על המוות והטוב והמטיב על הירושה
    אסור להפסיד הזדמנות להודות לבורא עולם

    הרב טייכטל זצוק"ל שהיה אחד מהמובילים את ההתנגדות לציונות כשהגיעו הנאצים להונגריה תוך כדי שהוא בורח הוא חזר בו וכתב את הספר אם הבנים שמחה. בדרל לא דרך הוא הצליח להגיעה לכנס של רבני ההתנגדות שהוא היה הנאם הראשי שם הוא פתח ואמר ברצוני לספר לכם סיפור. בעירה שלנו היה יהודי זקן שאחראי להעיר את הציבור לתפילה. בכל בקר הוא היה משכים קום ועובר מבית לבית דופק על הדלת ומעיר את יושביו לעבודת הבורא וכך הוא המשיך עד יומו האחרון.
    לאחר מותו התכנסה מועצת העיירה והחליטה לתת את התפקיד לאשתו הזקנה. וכך בקר בקר הייתה הזקנה משכימה קום עוברת מבית לבית ומעירה את יושבב ואז הגיעו ימי השלג והסבתא חלתה. הנכד שלה שלו היה שומר מצוות אמר סבתא את זקנה תני לי אני אלך להעיר את האנשים במקומך. הסבתא שמחה וכבר למחרת יצא הנער בשליחות סבתו להעיר את יושבי העירה אבל כאשר הוא דפק בדלת הראשונה והחלון נפתחה במקום לקבל ברכות ותודות הרעיפו עליו קללות וצעקות אך הכופר של העיירה מעז להעיר את תושבי העיירה הצדיקים לעבודת הבורא
    ומאז אמר הרב אין מניין בעיירה
    ועכשיו לנמשל הקב"ה בחר שדווקא אלו שרחוקים ממצוות יהיו אלו שיעוררו אותנו לגאולה. האם זו סיבה שלא נתעורר לגאולה?
    מיד אח"כ הראה הרב שבכל בדורות הקב"ה בחר להביא הגאולה מהפחותים שבעם וכך גם מופיעה בחז"ל על הפסוק אשרקה להם ואעלם שהגאולה תמיד מתחילה בתשרק היינו מהסוף והגמרא אומרת אם ראיתה שרקרק עומד ומצייץ תצפה לגאולה ואם הוא בארץ הגאולה החלה
    והסביר למה הקב"ה בוחר להנהיג את הגאולה בדרך זו
    והארי מסביר שהשרקרק זה סמל לפושעי ישראל שאם הם מדברים בגלות על גאולה תצפה לגאולה ואם הם כבר בארץ הגאולה החלה
    הרב הראה שהמשיח התחיל בצןרה טמאה על ידי יהודה עם כלתו ורות המאביה
    וגם עזרה לא עלה מבבל עד שעשעה סלת נקיה
    וגם שם לצערנו על אף קריאתו של הנביא רוני ושמחי בת ציון כי הנני בא רק תעלו לארץ זרובבל יהיה מלך המשיח הגאולה הגיעה נמעו חכמי ישראל לעלות ושאלו מי כבר עלה ואפילו לא ציפו לתשובה כיוון שכולם ידעו שעשרה יוחסין עלו מבבל די לקרא בספר עזרא ונחמיה לראות שמצבם היה גרוע בהרבה משלנו מחללי שבתות נישואי תערובת. וכך החמצנו את הגאולה. בואו לא נחמיץ אותה פעם שניה
    הרב הסביר שהסיבה שהקב"ה בחר להתחיל את הגאולה דווקא מפושעי ישראל זה כדי שלא יהיה קטרוג כיוון שהשטן לא יבין שמתבשל פה מהלך של גאולה
    כך בזמן שהשטן מתעסק עם חכמי ישראל לאט לאט נוצרת מסה קריטית של גאולה ואחרי שהמהלך הגדול הזה צובר תאוצה השטן לא יכול יותר לפעול כנגדה.
    זו הסיבה שאומר הזהר שבזמן הגאולה צריך לראות את האור בחשך. אבל זה לא פשוט גדולי ישראל שהגיעו למעמדם בזכות השקעה אין סופית לא תמיד מסוגלים לקבל מהפכות והגאולה זה מהפכה שבא אומרים חז"ל שהקב"ה מדלג על ההרים הקב"ה כביכול לא רואה את החטאים הגדולים של ישראל . ולכן בדרך הטבע גדולי ישראל יכולים בקלות ליפול ראה ערך המרגלים שכולם היו ראשי סנהדריות
    ולכן מיד אחרי בתפילה על הגאולה תקנו חזל תפילה על הצדיקים

  22. ישר כח על הדברים. השאלה ביחס למדינה האם מדובר באתחלתא דגאולה, או בסוף הגלות או משהו אחר היא שוב נושא אחר שאכן דנו בו גדולי ישראל, בכל מקרה אין לכך קשר עם הנושא של השאלה, עדיין אין כאן גאולה שלמה, עדיין יש צורך להבדל באופן מוחלט מהכופרים, גם אם אם יש להם חלק על כרחם בתהליך הגאולה. גם השואה היתה חלק מהגאולה, והיא דומה בעיני מאוד למה שאירע עם ישראל במכת חושך, בו מתו רוב עם ישראל מה שהיה בעצם אסון נורא, אבל לא שמענו שאומרים על כך הלל. לא באתי להשוות חלילה, שלא ישמע ממני דבר כזה, אני רק בא להמחיש, שהלל אומרים על טובה נגלית שלמה ונצחיתצ, כמו בקריעת ים סוף – ענינא דיומא, אבל כאשר קמה מדינה כפרנית, מתירנית, מלאת טומאת מצרים, כך שהטובה מעורבת בהמון גלות, סברו רבים מגדולי ישראל שאין לומר הלל. מלבד זאת חשוב מאוד להבין, לא ההלל כאב כאן, אלא החובה להתבדל מזה, שלא יראה שאנחנו מסכימים ומקבלים כזה דבר. כולנו זוכרים את העיוות המגוחך בו כאשר נשיא מדינת ישראל הורשע בתועבות והושם בכלא, אמר אדם הנקרא רב בישראל "אשר נשיא יחטא"… ה"ממלכתיות" הזו המקדשת את הטומאה [מחמת הטיעון שהכל חלק מהליך הגאולה וכו'] הוא בעיני עיוות מוחלט. את הטומאה יש לגנות, וממנה יש להתבדל, ויחד עם זה להודות לה' מאוד מאוד על כל טובותיו וניסיו עמנו. הצורך הזה להתבדל מהתועבות הוביל להמנעות מוחלטת מכל שיתוף עם היום הנקרא יום העצמאות. ועל זה אמרתי שבט"ו בשבט זה זמן נכון לדבר על טובת ה' עמנו בעת החדשה המיוחדת הזו.

  23. אם אנחנו רוצים להיבדל מהם דווקא נאמר הלל
    אני חושב שבאמת מדובר בדברים שגובלים בפיקוח נפש ממש, ולא רק של הציונים, אלא של כל עם ישראל. מלחמות ישראל הופכות למלחמות דת ,אוייבי ישראל באים בשם אמונתם ומוכנים להתאבד ממש, כפיות טובה כלפי הקב"ה והתעלמות מכל הניסים הגלויים ממש שנעשו לנו, והתיחסות למתנה הגדולה שזכינו לה כאל משהו סתמי, אי הנפת דגלי ישראל בתוך ומחוץ לבתי הכנסת, אי אמירת הלל או אמירה בלי ברכה. מחליש את חיילנו .אמירת תחנון כמוה כנתינת נשק בידי אוייבנו ,
    הגמרא מספרת על בר כוכבא שהיה מנצח את אויביו עד שפרשו ממנו חכמים. ואז הוא החל להפסיד בקרבות. מה פרוש פרשו הימנו חכמים ? הרי ברור שהחכמים לא התגיסו לצבא כלוחמים. אלא נראה שהכוונה שהם הפסיקו לברך על ההלל ביום העצמאות . אחר כך גם הפסיקו לומר בכלל הלל. אחר כך הפסיקו להניף דגלים ולבסוף אמרו תחנון. זה לבד הפך את כל הקרבות של בר כוכבא לקרבות סתמיות חסרות משמעות רוחנית. לא של עם ישראל הנלחם את מלחמות ה אלא מלחמה של אדם פרטי על שילטון. והתוצאה ברורה הרבה פחות מוטיבציה לחילים. והתוצאה הייתה הרסנית מעל מליון יהודים הרוגים חלקם הגדול תלמידי חכמים.צריכים לפתוח ענים ולראות את יד ה הפועלת בכל המהלכים של תקומת ישראל בארצו להודות על כל מה שכבר זכינו ויש הרבה על מה להודות ולבקש על העתיד ויש עוד הרבה על למה לבקש .

  24. רק עוד תוספת קטנה כתשובה לרב אשר וייס שכתב שלא אומרים הלל אלא כאשר יש הארה בכל שנה באותו יום

    תלמידי הגר"א (מדרש שלמה לרבי שלמה ריבלין, הודפס בספר דורש לציון, עמ' עב) שנכתבה שנים רבות לפני קום המדינה הקובעת כי הימים "כ' לעומר" (ה' באייר – יום הכרזת המדינה) ו"מב' לעומר" (כז' אייר – היום בו החל כיבוש ירושלים במלחמת ששת הימים) הינם "ימים המיוחדים לבניין הארץ" (זוהי אף הסיבה כי תלמידי הגר"א בעלותם לארץ קבעו את יום יסוד בית מדרשם בכז' באייר דווקא).
    בעין איה (שבת, פרק תשיעי פסקה נה) כותב הרב קוק כי חודש אייר שהוא "הממצע בין הופעת יציאת מצרים (ניסן) להופעת מתן תורה (סיוון)" – איננו רק חודש מעבר בין שני המאורעות האדירים הללו, אלא מכיל בתוכו "כוח מורכב שמכשיר לקלוט שני אורות והופעות גדולות שמפני גֹדלם ובהיקותם מוכרחים להיות מופסקים זה מזה הפסק זמני".
    במקום לחפש את החושך בואו נחפש את האור
    במקום לחפש תרוצים למה לא להודות לבורא עולם (ואני מתכוון לבורא עולם ולא לציונים) בואו נחפש למה כן

  25. אינני מומחה גדול לנפש האדם, אבל העובדות מוכיחות את היפך דבריך, למעשה הציבור האמוני העומד איתן על מסורתו, יש בו אחוזי נשירה אפסיים, היכלי הישיבות מלאים בלומדי תורה ברמה הכי גבוהה וכו', ובציבור שמשתתף וכו' ואומר הלל וכו', יש כ%40-50% נשירה! הורדת כיפות אחרי תיכון וכו', רוב הכוחות החזקים לא נשארים בלימוד, אין הערכה מספקת לחיי תורה, והרמה הדתית נמוכה יותר. אינני עושה הכללות חלילה, רק מצביע על העובדה, שכאשר מגדלים ילדים מתוך כבוד למדינה חילונית כפרנית וראשיה, זה מביא לירידה רוחנית אדירה. כך שהעובדות מוכיחות שעם כל הקושי שבהקמת החומות, הן הערובה לשמירה על עתיד רוחני של הנוער ובכלל.

  26. מעניין שאת התשובה הזו קיבלתי מרב אחד כאשר הראתי לו את הטעות שהביאה את הרב עובדיה יוסף לפסוק שלא חובה לאמר הלל ואסור לברך
    הוא לא התרגש ואמר לי שזה ידוע אך הטא ועוד הרבה רבנים מעדיפים לשקר ולכפור בטובה שעשה הקב"ה בכדי שהבנים שלהם לא יראו במדינה דבר קדוש וח"ו יתגייסו לצבא או שיהיהו ציונים ויתקלקלו
    הרבי מגור בעל השפת אמת אמר למה נאמר בעשרת הדיברות וכל העם רואים את הקולות למה לא די לשמוע?
    אלא שבעברית לא ולו נשמע אותו דבר והקב"ה לא רצה שיהיו כאלו שיחשבו שנאמר לו כך לשם שמים מותר לגנוב לשם שמים מותר לשקר לכן הקב"ה עשה שיראו את הקולות שיראו שכתוב לא תגנוב
    אין שום היתר לגנוב או לשקר גם לשם שמים התורה היא אמת ואין שום צורך בשקרים כדי להחזיק בה

  27. ידידי רבי מאיר, אספר לך מה הדגל של אתר דין, ושלי הקטן בכלל… אנחנו מוכנים ושמחים לדון על כל דבר, אבל בלי השמצות ובלי עלבונות, למה לדבר כך על רבנים תלמידי חכמים. זה משכנע מישהו? זה מוסיף משהו לדיון? ניתן לפתוח את הדיון לכל צד ולהרחיב בו ככל שירצו, אבל לא לרדת לאוירה של השמצות ודיבורים שלא ערבים לאוזן, דברי חכמים בנחת נשמעים, נחת לשון ניחותא ונעימות… בהצלחה רבה

  28. סליחה אם פגעתי לא זו הייתה הכוונה אלא להסביר שלדעתי בתת מודע פועלים כוחות שלא תמיד מודעים להם וכאשר באים לשפוט כיצד לנהוג חובה להיות ערים
    אני לא מצפה מחסיד סאטמר אמיתי לאמר הלל
    צריך זמן החלמה אבל אני כן מבקש מכל האחרים שאין להם מחסומים ושבאמת רק ההלכה הטהורה לנגד עניהם לא לפספס מצווה שלדעת רוב חכמי ישראל היא מהתורה
    אני לא מכיר מצווה אחת ואפילו מנהג שכל כך הרבה עסוקים בלמנוע אותו כמו שעסוקים בלמנוע את עם ישראל מלאמר הלל אימי ז"ל נהגה לאמר שזה מעשה שטן. אחרי שלא הצליח לעצור את מהלך הגאולה הוא עובד שעות נוספות כדי לגרום שלפחות לא נהנה ולא נכיר טובה לבורא עולם על החסד הגדול שזכינו לו
    בע"ה שכשם שראינו בתחילת תהליך הגאולה כך נזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו

  29. אין מה לבקש סליחה, לא פגעת בי כמובן, בפרט אם הטענה שלך היא כנגד חוסר העיסוק בנושא מה שלא ניתן לומר על אתר דין, רק זילזלת לטעמי באופן חמור מאוד ברוב התלמידי חכמים שקיימים בעם היהודי היום, ואמרת שכל אותם גדולי ישראל מונעים מחשך רגשי מסויים שלא מאפשר להם לבחון את המציאות נכוחה, ראיתי חובה לעצמי למחות על כבוד התורה, נראה לי שזה לא מקובל וגם לא רציני להתייחס בצורה כזו לדיון כה עמוק וכה מרכזי בתפיסה התורנית של כל התקופה הגדולה שאנו מצויים בתוכה. חשוב מאוד לדעת בכל דיון שלגיטימי לחשוב אחרת ממני, וגם אם אני לא מבין משהו זה לא אומר שאין זכות לאדם לחשוב אחרת, ובהכרח הוא מונע מדברים צדדיים שאינם ממין הענין. יש בהחלט מחלוקת יסודית מאוד ביחס למדינה הן מהבחינה ההשקפתית, הן מהבחינה ההלכתית והן מהבחינה החינוכית, וזה בסדר גמור אגב! מחלוקת לשם שמים זה דבר ראוי ונכון, שרק מוכיח שאנחנו עם חי שמתאתגר בוחן דברים אכפת לו מדברים, רק לזכור שכולם רשאים לעסוק בדיון הזה וכל הדעות לגיטימיות כל עוד ענינן למצוא את הבורא לעולם ולעובדו בלבב שלם. והנושא הזה בהחלט יש בו פנים וצדדים רבים. הרבגוניות בנושא זה היא רבה, וחשוב להבין את המכלול. כלומר לא ניתן לכרוך כאן בכריכה אחת, את כל הציבור הדתי לאומי בצד אחד ואת כל הציבור החרדי בצד שני, זה נושא מאוד רבגוני ורחב, ולגיטימי לכל אדם לחוש ולתפוס את המציאות הזו כפי דרכו.

  30. שוב סליחה
    ואני מודה לבמה שאתם נותנים לי להציג את הדברים בצורה חופשית
    אני כותב מתוך כאב כיוון שביקרתי בבית הכנסת ליוצאי סוריה בחולון שכולם יודעים אזה מאמץ עשתה מדינת ישראל כדי להוציא אותם מהתופת. חלקם התפלל שנים בבית הכנסת שבו התפללה אשתי וכולנו תרמנו בכדי שיוכלו להקים בית כנסת ויוכלו להתפלל בנוסח שלהם
    לתדהמתי בדלת הכניסה של עזרת נשים היה סטיקר שאומר בזו הלשון
    אין לנו חלק בציונים שכולם כופרים וכולם זרע עמלק לא נתפלל איתם לא נלבש כמותם ולא נראה בחברתם
    דברתי עם כמה מהם והם אמרו שפועלים שם ת"ח שכל הזמן יוצאים נגד המדינה והם משתמשים בפסק של הרב עובדיה יוסף בתור הוכחה לדבריהם
    פניתי ואני עדין פונה לרב הראשי יצחק יוסף ולרב מזוז ולרב עמאר ולעוד רבנים חשובים אחרים אני מעלה טענה של טעות הלכתית ברורה ולא קיבלתי שום תגובה
    והתובנה שלי הקטן שהם חוששים
    ואני מבקש מכל מי שיכול שיעלה את זה כלפי מעלה

  31. רבי מאיר, הזדעזעתי ממה שציטטת, וחשוב שאמרת את זה כדי שאסביר, אין ולא היה תלמיד חכם בן תורה שפוי שמדבר כך, ודאי לא בציבור הליטאי והחסידי בארץ, אולי איזו קבוצה הזויה של קיצונים מארה"ב שבעבר נפגשו גם עם אירנים, אנשים לא שפויים, שגם בסאטמר דחויים, אין לכל זה שמץ של קשר לכל הנושא הנדון כאן!!! וכי למי אתה חושב שכל האתר שלנו מופנה? לאנשים חרדים דוקא? תעיין בתשובות, הרי כל עם ישראל נמצא כאן באהבה שאין כמותה, מכל גווני הקשת, חילונים דתיים אשכנזים ספרדים חסידים וליטאים כל הסוגים והזרמים, והכל מתנהל באהבת ישראל אמיתית, וכך הם פני החברה החרדית כולה. מה זה אירגון לב לאחים וערכים וכו' למי כל אלו פונים וכיצד, אין קשר בין שאלת ההלל או היחס לראשי המדינה מבחינה רעיונית לבין האהבה האמיתית לכל יהודי. אני שמח שאמרת וכתבת כדי שנוכל לחדד את הדברים. חג שמח.
    [יש לי יותר תחושה שמדובר באיזה תמהוני שאינו מבין ויודע מה שהוא מדבר והוא שכתב שטות והבל זו… אגב אנחנו כאן באתר בין מלחמותינו נלחמים גם בכל מיני באבאות או רבנים במרכאות שהם לפעמים אנשים קשי יום שזה מקרוב באו ונתפסים לאיזו קיצוניות לא ראציונליות ויש תמימים שנמשכים אחריהם, זה נושא רחב בפני עצמו…]

  32. שבוע טוב
    השבת כשקראנו את ההלל והגענו למילים אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה
    לא יכולתי להסיר את המחשבה שאולי המשפט הכל כך מוכר הזה שנכנס לתוך ההלל שומר בתוכו אזה נבואה קטנה שהרי בכל בקר אנו אומרים שתלמידי חכמים מרבים שלום בעולם שנאמר ורב שלום בניך אך תקרא בנייך אלא בונייך כך שתלמידי החכמים הם הבנאים
    ואולי זה מרמז שיום אחד תלמידי החכמים שלצערנו חלקם מאס במדינת ישראל יכירו בכך שמאת ה הייתה זאת היא נפלאת בענינו
    חשבתי השבת על זה שהמכבים הבינו שעם ישראל לא יהיה מסוגל להחזיק מעמד לאורך זמן מול הרוע ושפיכות הדמים שתבא בעקבות הניצחון הבאמת קטן בו כבשו וטיהרו את המקדש אלא אם כן תהיה תחושה שמדובר במלחמת קדש לכן הם בחרו להבליט את נס פח השמן
    ואני חושב שבמקום לעסוק באיפה דפקו אותנו (אני כל הזמן שואל את עצמי מניין הידע של כל העוולות שעשו לנו . צריכים להיות אנשים שכל חייהם מוקדשים לכך)
    אני חושב שהתיקון יבא אם נחפש את יד ה בכל המהלך הגדול הזה
    אני חושב שכל מי שטיפה יפקח את עניו יוכל לראות חביות של שמן ולא רק פח קטן שמלווים את המדינה שלנו
    הנס הגלוי שכולם מתעלמים ממנו זה הקרב באל עלמיין
    הנאצים תכננו להשמיד את כל יהודי ארץ ישראל וכבר הגיעו עד אל עמיין מרחק של כשבוע מגבולות ארץ ישראל כששום צבא לא עוצר בעדם. בזמן הערכות הם קדחו בארות במקום שהיתה בו ביצה שיבשה והתברר שהמים לא ראויים לשתיה אלפי חיילים מתו והאחרים לא היו מסוגלים להתקדם וכך הצבא הבריטי יכל היה להגיעה ולהכניעה אותם.
    אבל גם בהכרזת העצמאות עצמה רואים את יד ה המכוונת כידוע היה ויכוח הקומינסטים התנגדו להזכיר את שם השם במגילה והדתיים אמרו שללא איזכור שם שמים הם לא חותמים ואז מתוך מה שנראה כפשרה הסכימו לכתוב מתוך ביטחון בצור ישראל כך הדתיים יאמרו שהכוונה להקב"ה והקומוניסטים יאמרו שהכוונה לחיילי צה"ל
    כולנו יודעים שאחר שאומרים בקול שמע ישראל ה אלקינו ה אחד חוזרים ואומרים בלחש ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד
    חז"ל מסבירים שאומרים בלחש כיוון שיעקב אבינו אמר את זה אך משה רבינו לא אמר
    אבל למה באמת יעקב אמר? הרב קוק מסביר שאומרים ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד כאשר קיים חשש להזכת שם שמים לבטלה.
    ולכן כאשר יעקב רצה לגלות את הקץ והסתלכה ממנו רוח הקדש והוא חשש שמא אחד מבניו כופר מיהרו כל הבנים ואמרו שמע ישראל ה אלקינו ה אחד. יעקב אבינו חשש שאולי הם אומרים אבל באמת מבינים את משמעות אחדות הבורא כיוון שהקב"ה התגלה בצורה שונה לכל אחד מהאבות לכן הוא אמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד
    אבל משה רבינו לא נזקק לכך כין שכאשר הקב"ה התגלה אליו בסנה ומשה שאל את הקב"ה מה שמך אמר לו הקב"ה אהיה אשר אהיה
    מסביר המדרש אמר הקב" למה על פי מעשי אני נקרא. כשבראתי את העולם נקראתי אלקים (בעל היכולות כולם)
    כשבראתי את האדם נקראתי ה אלקים אברהם קרא לי אדני כשהבטחתי לאבות נקראתי אל שדי כשנגלתי במצרים והכתי אותם בעשר מכות שהם הפך הטבע נקראת ה כאשר אני יוצא במלחמות ישראל אני נקרא צבאות. כאשר עם ישראל חוטא ואעפ"כ אני משרה שכינתי עליהם אני נקרא קדוש ישראל. כאשר אני מסלק שכינתי מישראל אני נקרא השמים. כשהשכינה יודת עם ישראל לגלות אני נקרא הקב"ה וכשאני עתיד לקבץ נדחי ישראל ולגאול אותם אני נקרא צור (זה הסיבה שלפני גאל ישראל תקנו לאמר צור ישראל קומה בעזרת ישראל. בירושלמי נאמר שצריך לאמר צור ישראל וגאלו)
    כך שמה שנראה כמעין פשרה כואבת וכניעה לקומוניסטים מתברר כהתגלות רצון ה

  33. רבי מאיר ידידי, שים לב לנקודה מאוד חשובה שאני מנסה להסביר שוב ושוב, אבל אתה ממש לא מסוגל כנראה להפנים אותה… אתה פונה לציבור החרדי כאילו היה כולו סאטמר וימינה משם… אני מבין שיש לחרדים כנראה קושי בהסברה אם זה כל כך מוטמע אצלך וכנראה אצל אחרים, אבל אנסה בכל זאת שוב….: הציבור החרדי אינו מואס חלילה בארץ ישראל! הציבור החרדי מודה לה' יתברך על ניסיו עמנו כל הזמן! חמי ז"ל לא היה מפסיק לדבר על ניסי מלחמת ששת הימים והיה יהודי ירושלמי אותנטי ביותר, הציבור החרדי מעלה על ראש שמחתו את הזכות לקיים חיי תורה בארץ ישראל באין מפריע, ושמח בכך הרבה יותר מכל חילוני ציוני ששני בניו יורדים ללמוד באוניברסטאות בניו יורק… כל חרדי שמח בהיות כל יהודי רשאי ובן חורין לעלות אליה בחופשיות ובהרווחה רבה, כל זאת יחד עם אבלות החורבן והציפייה לגאולה שלמה בביאת המשיח ובנין בית המקדש ובשיבת ישראל בתשובה שלמה לפני ה' יתברך.
    יחד עם זה ההשקפה החרדית היא לבדל בין ישוב הארץ לבין השמחה בצורת השלטון הנוכחי בה, בין עם ישראל הנפלא שלנו לבין ציונות חילונית, בין השמחה בישיבת הארץ בין יהודים עם ישראל כחזון הנביאים לבין כוחי ועוצם ידי, ובעיקר רצון עז חינוכי והשקפתי כאחד להתבדלות מכל אירוע וקביעת מועד שענינו, מטרתו, תכליתו ותוכנו אצל רוב החוגגים אותו הוא כפירה בה'. שותפות באירוע כזה בעיני אדם חרדי היא חילול ה', היא בזיון קדושת הארץ, היא גורמת פגם חינוכי גדול וגורמת לנוער להזדהות עם ערכים שאינם יהודיים, לאומניים חילונים כפרניים, זה מאדיר דמויות חילוניות שאין להם קשר עם יהדות וכו', וזהו אחד הגורמים לנשירה העצומה שיש בנוער הדתי שאינו חרדי. בימים אלו הצבת חומות היא הכרחית.
    כפי שאתה מיצר על כך שלא שמחים כביכול עם הארץ, אני מיצר על כך שלא כואבים את פסיקותיהם הכפרניות הרודפות של בג"ץ שהוא מעוז של חילול ה' שאין כמותו, על מצעדי גאווה ברחובותיה הקדושים של ירושלים, על קרקסאות ותיאטראות שהפריצות בהם היא חזות הכל, וכי לא ראויים כל אלו להצטער מהם, להתבדל מהם, למחות כנגדם?
    זה הכל.
    לכן לומר על ציבור תלמידי חכמים אלו שהם מואסים חלילה בארץ חמדה, הוא לא מודים על הטובה, זה פשוט לא להכיר אותם ואת מחשבתם, וזה לכשלעצמו חבל מאוד, כדי לקיים דיון עניני חייבים להבין מה הצד השני חושב… פגשתי יהודי חרדי עם כל הסטריאוטיפים האפשריים במרכז ירושלים, היתה שם גינת משחקים עם אולי 200 ילדי פיאות וצמות משחקים, הוא אמר לי: אני מסתכל כאן וכמעט בוכה! הרי על זה ממש דיבר הנביא "עוד ישבו זקנים וזקנות ורחובות העיר מלאו ילדים וילדות משחקים" זה מרגש עד דמעות! אלו דבריו, זה יהודי חרדי חסידי, כך מסתכלים על הדברים, ואין לכך כל קשר ליחס ולהערצה ל"גדולי האומה" בן גוריון או מנחם בגין…
    אנחנו נכדים של הגרע"י שלזינגר זצ"ל שמסר נפשו על ישוב הארץ הרבה לפני שהחילוניות הציונית היתה כאן, זכרונו מוסתר בכל ספרי ההיסטוריה בבתי הספר, אבל אנחנו גדלים על ברכי השקפתו, ארץ ישראל היא בנפשנו ואין לכך כל קשר לנושא של יום העצמאות ואופיו. חשוב להבין זאת.

  34. רבי מאיר ידידי, שים לב לנקודה מאוד חשובה שאני מנסה להסביר שוב ושוב, אבל אתה ממש לא מסוגל כנראה להפנים אותה… אתה פונה לציבור החרדי כאילו היה כולו סאטמר וימינה משם… אני מבין שיש לחרדים כנראה קושי בהסברה אם זה כל כך מוטמע אצלך וכנראה אצל אחרים, אבל אנסה בכל זאת שוב….: הציבור החרדי אינו מואס חלילה בארץ ישראל! הציבור החרדי מודה לה' יתברך על ניסיו עמנו כל הזמן! חמי ז"ל לא היה מפסיק לדבר על ניסי מלחמת ששת הימים והיה יהודי ירושלמי אותנטי ביותר, הציבור החרדי מעלה על ראש שמחתו את הזכות לקיים חיי תורה בארץ ישראל באין מפריע, ושמח בכך הרבה יותר מכל חילוני ציוני ששני בניו יורדים ללמוד באוניברסטאות בניו יורק… כל חרדי שמח בהיות כל יהודי רשאי ובן חורין לעלות אליה בחופשיות ובהרווחה רבה, כל זאת יחד עם אבלות החורבן והציפייה לגאולה שלמה בביאת המשיח ובנין בית המקדש ובשיבת ישראל בתשובה שלמה לפני ה' יתברך.
    יחד עם זה ההשקפה החרדית היא לבדל בין ישוב הארץ לבין השמחה בצורת השלטון הנוכחי בה, בין עם ישראל הנפלא שלנו לבין ציונות חילונית, בין השמחה בישיבת הארץ בין יהודים עם ישראל כחזון הנביאים לבין כוחי ועוצם ידי, ובעיקר רצון עז חינוכי והשקפתי כאחד להתבדלות מכל אירוע וקביעת מועד שענינו, מטרתו, תכליתו ותוכנו אצל רוב החוגגים אותו הוא כפירה בה'. שותפות באירוע כזה בעיני אדם חרדי היא חילול ה', היא בזיון קדושת הארץ, היא גורמת פגם חינוכי גדול וגורמת לנוער להזדהות עם ערכים שאינם יהודיים, לאומניים חילונים כפרניים, זה מאדיר דמויות חילוניות שאין להם קשר עם יהדות וכו', וזהו אחד הגורמים לנשירה העצומה שיש בנוער הדתי שאינו חרדי. בימים אלו הצבת חומות היא הכרחית.
    כפי שאתה מיצר על כך שלא שמחים כביכול עם הארץ, אני מיצר על כך שלא כואבים את פסיקותיהם הכפרניות הרודפות של בג"ץ שהוא מעוז של חילול ה' שאין כמותו, על מצעדי גאווה ברחובותיה הקדושים של ירושלים, על קרקסאות ותיאטראות שהפריצות בהם היא חזות הכל, וכי לא ראויים כל אלו להצטער מהם, להתבדל מהם, למחות כנגדם?
    זה הכל.
    לכן לומר על ציבור תלמידי חכמים אלו שהם מואסים חלילה בארץ חמדה, הוא לא מודים על הטובה, זה פשוט לא להכיר אותם ואת מחשבתם, וזה לכשלעצמו חבל מאוד, כדי לקיים דיון עניני חייבים להבין מה הצד השני חושב… פגשתי יהודי חרדי עם כל הסטריאוטיפים האפשריים במרכז ירושלים, היתה שם גינת משחקים עם אולי 200 ילדי פיאות וצמות משחקים, הוא אמר לי: אני מסתכל כאן וכמעט בוכה! הרי על זה ממש דיבר הנביא "עוד ישבו זקנים וזקנות ורחובות העיר מלאו ילדים וילדות משחקים" זה מרגש עד דמעות! אלו דבריו, זה יהודי חרדי חסידי, כך מסתכלים על הדברים, ואין לכך כל קשר ליחס ולהערצה ל"גדולי האומה" בן גוריון או מנחם בגין…
    אנחנו נכדים של הגרע"י שלזינגר זצ"ל שמסר נפשו על ישוב הארץ הרבה לפני שהחילוניות הציונית היתה כאן, זכרונו מוסתר בכל ספרי ההיסטוריה בבתי הספר, אבל אנחנו גדלים על ברכי השקפתו, ארץ ישראל היא בנפשנו ואין לכך כל קשר לנושא של יום העצמאות ואופיו. חשוב להבין זאת.

  35. תודה על ההבהרות ותדע שגם אני מיצר על כל חילולי ה שנעשים על ידי בגץ ובשם השילטון החילוני
    אבל אני חושב שצריך להפריד בן חסדי ה שעליהם חובה להודות ולבכות ולפעול בכל הכח נגד מעשה הכפירה
    אנחנו בספירת העומר וחז"ל מספרים ששנים עשר אלף תלמידים היו לרבי עקיבא וכולם מתו בן פסח לעצרת
    רבי עקיבא שכשהיה עם הארץ אמר מי יתן לי תלמיד חכם ואשכנו כחמור הבין שהסיבה לשנאה הקשה בין ת"ח לעמי הארצות זה הנתק המוחלט שהיה קיים
    ולכן רבי עקיבא פיזר את תלמידיו שנים בכל כפר שנים בכל שכונה וכך מהר מאד הוא הצליח לחבר את כל ישראל לאהבת התורה
    אם אנחנו באמת רוצים לתקן ולא רק להסתכל מהצד ולבכות למה יש מליון ילדים שלא יודעים שמע ישראל צריך לפזר את בחורי הישיבה ממש כמו רבי עקיבא שנים בכל ישוב ולא להסתגר בקהילות מנותקות אני מבין שזה קשה אבל זו הדרך היחידה.
    אני כשלעצי גדלתי בקרית ביאליק שבמשך למעלה משלושים שנה פעלה שם ישיבה ואני בטוח שאם תשאל את התושבים אף אחד לא יודע שהייתה כזו

  36. לבטח אתה יודע שאירגון לב לאחים ששולח אלפי אברכים בכל שבוע לבתים ללמוד עם חילונים הוא חרדי, אירגון ערכים שמארגן אין ספור סמינרים בשנה וכן אירגון הידברות ואחרים הם חרדיים, כמעט כל אירגוני הקירוב והחסד למיניהם שמטפלים בכל האוכלוסיה ומביאים את אור היהדות לכל מקום הם חרדיים… אירגון איילת השחר מעמיד אברכים בכל פינה בארץ, אלפי חברותות טלפוניות, הקים עשרות בתי כנסת בקיבוצים חילוניים למהדרין, אירגון טהרת המפשחה בונה מקוואות בכל הארץ, יש גרעינים של קרן וולפסון שמקימים כוללים והתיישבויות בכל פינה בארץ, אין לי זמן עד הצהריים כדי לכתוב לך את כל האירגונים והיקף הפעילות. אינני מבין על איזו הסתגרות אתה מדבר? אגב הזכרת את שמע ישראל, הרב שך גדול רבני הציבור החרדי לא היה מכניס עשרות שנים דבר לפיו בין השעות 8:00 – 9:00 בבוקר – צום, מתוך צער על ילדי ישראל אלו, ועשה הכל כדי להקים תלמודי תורה של החינוך העצמאי בכל מקום בארץ, כיתת רגליו בכל העולם להביא כסף, העמיד רשמים בכל עיר חילונית להביא ילדים למוסדות חרדיים, הבעיה שאת כל זה לא מספרים לך, מתוך מליון וחצי חרדים שגרים כאן אתה מכיר רק את ה300 שוטים ששורפים פחים ומפגינים לפעמים על כל מיני שטויות…

  37. תפנה ללב לאחים בטלפון ותבקש שישלחו אנשים בני תרבות, אני בטוח שיש נציג איזורי, אגב, היה לנו כאן באתר יהודי שחי בודד ביהדותו באחד הישובים הקטנים יחסית בארץ, וראיתי צורך לחבר אותו לשיעור תורה גם מבחינה חברתית וכו', פניתי ללב לאחים וביקשתי את הנציג האחראי על האיזור, קיבלתי את הטלפון שלו אברך נחמד מאוד והוא סיפר לי על על שני שיעורים שבועיים שהם עושים שם באיזו חנות וחצר של תושב, קישרתי ביניהם והיה מאוד מוצלח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל