לתרומות לחץ כאן

קיבל שיק על שמו מבלי להבין למה ויש אדם נוסף עם אותו שם

ב"ה
שלום כבוד הרב שליט"א
לפני כארבעים שנה קבלתי בדואר צ'ק על שמי של 1000 ש"ח לדוגמא אברהם ביטון ובאותה עיירה שגרתי היה עוד אדם ששמו אברהם ביטון הייתי צעיר וכפוף להורי שאלתי אותם מה לעשות אני מכיר את האדם ששמו כשמי. חשבתי שאחזיר הכסף אבל הם לא מוכנים.
יצא שהלוויתי לאחי 6.000 ש"ח ונראה שלא כל כך מוכן להחזיר לי ההלוואה אז אם אוותר לאחי והכסף יחשב מול אותו אברהם ביטון שהחזרתי לו צי'ק 1000 ש"ח שקבלתי אשמח באם הרב יפסוק מה עליי לעשות חג כשר ושמח

תשובה:

שלום רב,

מה שתוותר לאחיך לא יפתור לך את הבעיה כלל.

לעצם השאלה, גם מלכתחילה לא היית צריך להביא את הצ'ק לאברהם ביטון. אלא ייתכן שהיית צריך להתקשר לבעל החשבון ולשאול אותו אם הצ'ק לא נשלח אליך בטעות.

מקורות:

גם אם ידוע בוודאות שהצ'ק נכתב לפקודת אברהם ביטון השני, אין להחזיר לו אותו אלא בהסכמת בעל החשבון וכדין שטר שנפל. עיין שו"ע חו"מ סי' סה סעיף ו.

לגבי אם הוא עצמו רשאי לפדות את הצ'ק, עיין בשו"ע חו"מ סי' רלב סעיף ב שאדם שקיבל מה שלא מגיע לו, אם מדובר שדבר שמצוי שתהיה טעות יש להעיר לנותן, ואם אין טעות מצויה ניתן להניח שהתכוון לתת מתנה או להחזיר גזל. במקרה זה, לא כל כך מצוי לטעות, משום שלא שולחים צ'ק בהסתמך על שהשם מופיע בספר טלפונים בלבד. אבל, עם כל זאת, לא מצאנו אלא שאין חיוב להחזיר ולא שמותר לגבות צ'ק שיש חשש שהגיע בטעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל