לתרומות לחץ כאן

דין רה"י במכוניות החונות בחצר בית הכנסת

בשבת שעבר. היו ב' מנינים לקריה"ת וא' מהם הי' בחוץ איפה שהרכבים חונים בחצר של הביה"כ. אז התעורר במוחי השאלה האם מותר להניח החומש ע"ג הרכבים היות שכל רכב הוא רה"י בפ"ע [ובעצם אפי' כשנוסע…] והוא בבעלות של מישהו אחר [פרטי דלא כהחצר]. לאידך אפ"ל א. שהיות שבעל הרכב יש לו הטלית שלו וכו' בביה"כ אז יש לו "תפיסת יד". ב. זה ג"כ תלוי איך מחשיבים ביה"כ לענין "בעלות", של כאו"א או של הגבאי. ג. היות שהרכב הוא בתוך רשות אחרת, הגם שלתוך הרכב [אולי] יהי' אסור להניח חפצים בשבת [אם החלון פתוח] אבל ע"ג הרכב זה אויר חצר ביה"כ. ד. ובזה גופא אולי זה תלוי האם בעל הרכב מקפיד.
מה הדין בכנ"ל

תשובה:

שלום רב.

אני מניח שאתה מדבר על מקום שאין בו עירוב, שאם לא כן אין מקום לשאלה.

במקרה כזה, אם מדובר בחצר השייכת לבית הכנסת ומוקפת גדר מותר להוציא סידור מבית הכנסת לחצר, אלא שהואיל והמכוניות הן רשות המיוחד לאדם אחד מבין השותפים לבד, כדי להניח את הסידור על גביהן צריך לעשות לכאורה עירובי חצרות, דבר המתיר לכל בני החצר להוציא מהבתים לחצר. בית הכנסת ודאי אינו של הגבאי אלא משותף לכולם. גג המכונית אינו נחשב אויר בית הכנסת אלא אוירה של המכונית, וכמו כל כלי גבוה המונח ברשות הרבים שאוירו עולה עד לרקיע. הקפדת בעל המכונית אינה נחשבת לכלום.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל