לתרומות לחץ כאן

מתי מתחלף היום לפי מנהג העם היהודי?

אצל הגויים, מתחלף היום בשעה 00:00
באיזה שעה מתחלף היום אצל היהודים?

תשובה:

שלום רב.

אצל היהודים היום מתחיל מהלילה, כלומר, שבת מתחילה בשקיעת החמה [או צאת הכוכבים של יום שיש בערב], ויום ראשון מתחיל בשקיעת החמה שביום השבת וכן הלאה [הזמן שבין שקיעת החמה לצאת הכוכבים הוא ספק יום ספק לילה ומחמירים בו לשני הצדדים כלומר ביום שישי נשמרים מעשיית מלאכה כבר מהשקיעה, וביום השבת ממתינים ונשמרים מכך עד צאת הכוכבים.

הצטרף לדיון

16 תגובות

  1. הדלקת נרות בתל אביב עושים 20 דק' לפני שקיעת החמה כדי להוסיף מהחול על הקודש, ולכן למרות שיום שישי מסתיים בשקיעה מדליקים נרות קודם לכן. כמו כן, במוצאי שבת, ממתינים לאחר צאת הכוכבים מעט כדי להוסיף ממוצאי שבת – יום ראשון על השבת. נמצא, שלמרות שצאת הכוכבים הוא כ18 דק' לאחר השקיעה, ההפרש בין הדלקת נרות המבשרת את כניסת השבת לזמן הקבוע ליציאתה הוא כשעה.

  2. יותר נוח לי להבין שעה מסודרת (במספרים) אז אם אמרנו ששבת קדש נכנסת באזור תל אביב בשעה 18:46,
    היום מתחלף כ-18 דקות אחרי כניסת השבת?

  3. עשרים דק' אחרי כניסת השבת השמש שוקעת, ושמונה עשרה דק' אחרי השקיעה – 38 דק' אחרי כניסת שבת, היום מתחלף באופן ודאי [ה18 דק' שקודם לכן הם ספק יום שישי ספק שבת, ומחמירים לגביהם שדינם כשבת].

  4. לומר כל הדעות זו הגזמה, אבל זו הדעה הרווחת לגבי מקומות שמדליקים נרות בערב שבת 20 דקות לפני שקיעת החמה. אינני יודע מדוע אתה מחשב זאת באופן כה מסורבל. בלוחות השנה מצויין בכל יום זמן שקיעת החמה וזמן צאת הכוכבים. לגבי כל דיני היום לחומרא אנו חוששים כבר מהשקיעה [כניסת שבת וחג] ולאידך גיסא חוששים לחומרא בצאת השבת והחג עד לאחר צאת הכוכבים.

  5. הסתכלתי באמת באתר של זמני היום וכתוב שם מתי זמן שקיעת החמה ומתי זמן צאת הכוכבים.
    אז לפי כך, היום מתחלף 38 דקות אחרי כניסת השבת, או בזמן שקיעת החמה או בזמן צאת הכוכבים?

  6. תחילת היום הוא דבר הנתון בספק, צאת הכוכבים הוא ודאי מהיום הבא, זמן בין השמשות, כלומר מהשקיעה ואילך, הוא זמן מסופק, ולכן לענין שבת ומועדים וכו' מחמירים להחשיבו כחלק מהיום הבא, משום כך גם מסיימים תפילת מנחה לפני השקיעה.

  7. כיון שזה היה כבר חמש דק' לאחר השקיעה, יש למולו ביום ראשון ולא בשבת, וכמי שנולד כבר בלילה. לגבי בר המצוה החגיגה זה לא משנה אבל לחומרא יש לו לשמור מצוות כבר מתאריך היום הקודם, כיון שזמן בין השמשות הוא ספק יום ספק לילה.
    ראי עוד כאן
    http://din.org.il/?s=%D7%A0%D7%95%D7%9C%D7%93+%D7%9C%D7%90%D7%97%D7%A8+%D7%94%D7%A9%D7%A7%D7%99%D7%A2%D7%94
    מזל טוב ורוב נחת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל