לתרומות לחץ כאן

האם צריך לעשות מכירת חמץ על מוצרים ללא תערובת קמח?

שלום,
אני רוצה בס"ד להימנע ממכירת חמץ ולקיים את מצוות הביעור כתיקונה, וכפי שהיה בדורות שעברו שההמון לא מכר את חמצו. ברשימת הדברים שלא צריך לזרוק של הרב זריצקי שליט"א, כתוב על הרבה מוצרים שאינם חמץ, ויש לכלול אותם במכירה. אם אינם חמץ, אז למה למכור אותם?
לדוגמה: קמח, שמרים, מוצרים שכתוב שאינם מכילים גלוטן (או שיש רשימת חומרים לאלרגים (סויה, לציטין וכו') והגלוטן אינו מופיע בהם), שוקולדים (פשוטים, בלי לערובת וופלים כמובן); האם מותר לי לשמור אותם בלי למכור לגוי?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב.

אכן, מעיקר הדין כל דבר שאינו מכיל חמץ אין חיוב למוכרו במכירת חמץ ואין צורך לבערו. אלא שהואיל וכיום מוצרי המזון מורכבים ממאות פריטים המיוצרים בכל קצוי תבל, וחובת איזכורם על גבי העטיפה מוגבלת ותלויה בכמותם, תמיד קיים חשש קלוש שמא בכל זאת מעורב כאן משהו חמץ. חשש רחוק זה אינו מחייב או מתיר לזרוק דברי מאכל ראויים וטובים, אבל די בו בהחלט כדי לבצע מכירת חמץ דבר שאינו כרוך בטורח רב. כמו כן לגבי קמח, כיון שהחיטים היום עוברים לתיתה במים לפני טחינתם תמיד קיים חשש שמא חלק מהם התבקעו ובאו לידי חימוץ. להלכה אין חיוב לחשוש לכך, אולם הזהירות בפסח מחייבת למכור אותם לגוי שלא נבוא להכשל בהשהיית החמץ בבית.

גם מוצרים שאינם מכילים גלוטן כדאי למכור, כדי שלא לסמוך על עדותם של בעלי המפעלים שאינם שומרי תורה ומצוות, ואין אנו מכירים אותם די הצורך כדי לדעת את מהימנותם. לעיתים רבות מדובר בפס יצור שעבר בו חמץ ולא נוקה כראוי.

חג שמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל