לתרומות לחץ כאן

החובה לגלות על גוי שסבורים שהוא יהודי

שאלה:

האם כשידוע לנו על אדם שאימו אינה יהודיה והוא ישראלי ומדבר עברית , אנו צריכים להודיע על כך, והאם כשיש לאדם בעיה בממזרות כשידוע לנו ע”כ צריכים להודיע ע”כ?
האם הדין של משפחה שנטמעה נטמעה הוא יהיה שייך רק לע”ל (כפי שמסביר הרמב”ן שממזרות היא כחולי שנרפאים ממנו לימוה”מ) או שכבר עכשיו יש אפשרות לשתוק ממנו?
והם יש את הדין שמשפחה שנטמעה בגוי ג”כ?

תשובה:

שלום רב,

בודאי שיש להודיע על כך, כדי שחס וחלילה לא יבוא להכשל, ולא יטמעו גויים בתוך העם היהודי.

הדין של משפחה שנטמעה הוא חידוש מיוחד ונאמר רק בממזרות, ורבים מהפוסקים סוברים כי גם בממזר ודאי לא נאמר הדין של משפחה שנטמעה, אלא רק בממזר ספק, ראה עוד כאן בסוגיא זו.

לשאלתך, האם יש דין משפחה שנטמעה בגויים, ראה בקובץ תשובות להגרי"ש אלישיב זצ"ל (ח"ד סי' קלו) במענה להגאון רבי חיים גדליה צימבליסט שליט"א חבר ביה"ד הגדול לעירעורים לשעבר:

"ואגב אורחא ראיתי לפרש במה שכתב באבה"ע סי' ב', משפחה שנתערב בה פסול ואינו יודע לרבים כיון שנטמעה נטמעה, שכל המשפחות שנטמעו כשרים לעתיד לבוא כמתנתין דשלהי עדיות. נראה דלא מיירי אלא בפסולי קהל לא בנתערב בת נכר בזרע קודש.

וזה לשון הרמב"ן בחידושיו לקידושין עא,א (ד"ה הא דאמרינן) אליהו בא לטמא ולטהר לקרב ולרחק משום פסולי עבדות וחללות קאמר עבדים לפי שאינן מכלל ישראל וחללים לפי שמטהר שבט לוי ואינן נדחין מקהל, ופסולי עבדות קרוי טומאה ופסולי כהונה קרוי רחוק. אבל פסול ממזרות ונתינות לא, דאיפסקא הילכתא כר"י דאמר טהורים לעתיד לבא, ואף שהרמב"ם פי"ב מהלכות מלכים כותב: "אבל אינו אומר על שהן בחזקת כשרות זה ממזר וזה עבד שהדין הוא שמשפחה שנטמעה נטמעה" ועי' בר"ן בריש פ"ד דקידושין, ומסתברא דזה דווקא בעבד דעכ"פ הוא חייב במצוות כאשה, לא בנכרית שאינה בכלל ישראל כלל".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל