לתרומות לחץ כאן

תרופה כרונית המכילה חמץ

שלום רב,

אני נוטלת תרופה כרונית לטיפול בבלוטת התריס , שמה cynomel והיא מכילה עמילן חיטה (wheat starch) . הגלולה אינה מרה. כשהשהיתי אותה בפה זמן רב יש לה אפילו טעם טוב כלשהו. כמובן שכשאני נוטלת אותה אינני משהה אותה בפה זמן רב ולכן איני חשה בטעמה. לתרופה זו אין תחליף , שכן היא מיובאת כמענה לאנשים הרגישים לתרופות הרגילות של בלוטת התריס. מה עליי לעשות בפסח? תודה רבה

תשובה:

תשובה:

אם אין תחליף, מותר לקחת אותה כרגיל.
מקורות:

הרמב"ם (הל' יסודי התורה פ"ה ה"ו וה"ח) פוסק: "מי שחלה ונטה למות, ואמרו הרופאים שרפואתו בדבר פלוני מאיסורין שבתורה, עושין ומתרפאין בכל איסורין שבתורה במקום סכנה, חוץ מעבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכת דמים, שאפילו במקום סכנה אין מתרפאין בהן… במה דברים אמורים שאין מתרפאין בשאר איסורים אלא במקום סכנה, בזמן שהן דרך הנאתן, כגון שמאכילין את החולה שקצים ורמשים או חמץ בפסח, או שמאכילין אותו ביום הכיפורים. אבל שלא דרך הנאתן, כגון שעושין לו רטיה או מלוגמא מחמץ או מערלה, או שמשקין אותו דברים שיש בהן מר מעורב עם אסורי מאכל, שהרי אין בהן הנאה לחיך, הרי זה מותר ואפילו שלא במקום סכנה, חוץ מכלאי הכרם ובשר בחלב, שהן אסורים אפילו שלא דרך הנאתן, לפיכך אין מתרפאין מהן אפילו שלא דרך הנאתן, אלא במקום סכנה".

מדברי הרמב"ם עולה, שמותר לשתות לרפואה שיקוי שיש בו איסורי מאכלות ואפילו איסורי הנאה, ובכלל זה שיקוי המכיל חמץ, אם אין בו הנאה לחיך, ואפילו אם הוא חולה שאין בו סכנה.

כך עולה גם מפירוש רבינו מנוח (שם הי"ב):  "דבר שנתערב בו חמץ ואינו מאכל אדם כלל, פירוש כגון קילור ואספלנית ומלוגמא ופת שעיפשה וכיוצא בהן, או שאינו מאכל כל אדם, כגון התריאקה, פירוש שאינה נאכלת אלא למלכים, כמו שכתבנו, או לאנשים אשר נשכם כלב שוטה, או הכישם חמת זוחלי עפר, אע"פ שמותר לקיימו, אסור לאכלו עד אחר הפסח… ואין צריך לומר דכשאסור לאכלו, דוקא כשהוא בריא, או אפילו חולה שאין בו סכנה, משום דדרך הנאתו הוא, רצוני לומר, אכילת תריאקה וכיוצא בה מן המרקחת שנכנס בהם חמץ, אבל במקום סכנה, מותר לאכלה, היא וכיוצא בה, אפילו חמץ בעיניה". משמע מדבריו, שרק אכילת התריאקה אסורה לחולה, מפני שיש שאוכלים אותה, ומשום כך נחשבת אכילתה "דרך הנאתו". אבל אם הוא כגון קילור ואספלנית ומלוגמא ופת שעיפשה, שאינם מאכל אדם כלל, מותר לחולה שאין בו סכנה לאכול, כיון שהוא שלא כדרך הנאתו (וכ"כ להדיא להלן שם פ"ה הי"ט).

הפוסקים נחלקו, אם היתר זה קיים רק בחולה שנפל למשכב, או שאין בדבר איסור כלל.

בספר מחנה אפרים (חידושים על הרמב"ם הל' מאכלות אסורות פ"ח הט"ז) כותב: "צריך לומר, דמאי דאסורין לבריא, אינו אלא מדרבנן… איסור אכילה כיון דחמיר, שלוקה עליו כדרך הנאתו, החמירו לאוסרו לחולה לאוכלו אפילו שלא כדרך הנאתו, זולת בחולה שנופל למיטה, כמו שהתירו לו בשבת לעשות לו כל צרכיו על ידי גוי, והיינו דוקא בחולה שנופל למיטה". וכ"כ במגן האלף (סי' תס"ו ס"ק א').

בשו"ת שאגת אריה (סי' ע"ה) מחמיר עוד יותר וכותב: "יש לי לעיין, חולה שאין בו סכנה, אי מותר לאכול ולשתות אוכלין ומשקין שאינן ראויין ביום הכיפורים לרפואה… ומסתברא לי דאוכלין ומשקין שאינן ראויין אפילו לרפואה אסור, דכיון דאכלן אחשבינהו. וכה"ג כתב הרא"ש בר"פ כל שעה (שם פ"ב סי' א') אהא דאין ראויין לגבי חמץ, חרכו קודם זמנו מותר בהנאתו אף לאחר זמנו, וכגון שנפסל מלאכול לכלב דומיא דפת שעיפשה, יש רוצים לומר, לאו דוקא הנאה, דהוא הדין נמי אכילה, דעפרא בעלמא הוא. ולא מסתבר, דאע"ג דבטל דעת האוכל אצל כל אדם, מכל מקום כיון דאיהו קאכיל ליה אסור, וכ"כ הרב הברצלוני כו' ע"כ. הרי אע"ג דנפסל מאכילת כלב ועפרא בעלמא הוא, אפילו הכי אסור".

בשו"ת כתב סופר (או"ח סי' קי"א) חולק על השאגת אריה, וכותב שאדם שאוכל דבר לרפואה, אינו מחשיב את הדבר, שהרי אוכלו בעל כרחו לצורך רפואתו, וממילא אין מקום לדון אכילה לרפואה בדין "אחשביה".

וכך כתב בהגהות יד אברהם (הו"ד בדרכ"ת סי' קנ"ה כ"ח): "שלא לרפואה אסור לאכלו, אע"פ שנשרף ונפסד מאוכל אדם, דכיון שבא לאכלו, הרי אחשביה ואסור לאכלו. משא"כ בחולה שחליו מוכיח עליו, שאינו אוכל זה מחמת חשיבותו, רק משום רפואה".

סברא נוספת להתיר בתרופות המכילות קמח, כתב החזון איש (או"ח סי' קט"ז ס"ק ח'): "טבלאות של רפואה שמעורב בהן קמח… אם מעורב בהן מים, יש בהן משום חמץ נוקשה, ואם הן מתיבשות יובש גמור קודם שנתחמצו, אפשר שאינן חמץ… ואם הן מעורבין בדברים שאינן ראוין לאכילת אדם, אין בהן משום חמץ, כדין נפסל מאכילת אדם, כיון דאי אפשר להפריד הקמח, וגם אינו ראוי לחמע בו, ומותר לבולען בפסח לרפואה. ואף למאי דמשמע מאחרונים ז"ל, דלכתחלה אסור לאכול אפילו חמץ שנפסל מאכילת כלב, מכל מקום ע"י תערובות שאר דברים מותר, דלא שייך כאן אחשביה, דדעתו על הסמים[1]. ואם לא נפסלו לאכילת אדם, אסורין באכילה וחייבין לבער".

מדברי החזון איש משמע, שאין בנטילת התרופות שום איסור, ואפילו אם אינו חולה כלל, מותר לו לבלוע תרופה לרפואה.

אמנם בשו"ת מנחת שלמה (ח"א סי' י"ז ס"ק ב') כתב: "יש הרבה תרופות, דאף שסם התרופה מר מעט, מכל מקום אפשר דלא חשיב כאינו ראוי למאכל אדם, מפני זה שאנחנו מפונקים. שהרי משקה שאינה ראויה לשתיית אדם, אינה מקבלת טומאה וגם אינו מכשיר, ואפילו הכי תנן ופסק כן הרמב"ם בפ"י מטו"א ה"ב, שהיוצא מן האוזן ומן החוטם ומי רגלים של בני אדם בין גדולים ובין קטנים חשיבי משקין, והרי הם תולדת המים, ויש עוד דוגמאות לכך. ולכן אפשר שצריכים לבדוק היטב כל סוג, לדעת אם זה חשיב כעירב בו דברים מרים הפוסלים מאכילת אדם"[2].

למדנו, שנחלקו הפוסקים אם מותר ליטול תרופה המכילה חמץ, כאשר אין בה הנאה לחיך ואינה ראויה למאכל אדם, ולחולה שנפל למשכב מותר לדברי כולם, אלא שיש לוודא שתרופה זו אכן נחשבת "אינה ראויה לאכילה".


[1]  כאן הוסיף החזון איש בסוגריים וציין לדבריו בסי' קי"ז ס"ק ה' המובאים לעיל, וכתב: "ואמנם לקמן מבואר דכל שמערב בידים על מנת לאכול החמץ בפסח, אף שנפסל קדם הפסח אסור", וצ"ע אם כוונתו, דמשום זה יש לאסור גם בתרופות, או שבתרופות לא שייך אחשביה, כמו שכתב מקודם. ובספר ארחות רבינו ח"ב עמ' כ"ו הביא שבעל הקהלות יעקב זצ"ל אמר לו שלמעשה התיר החזון איש, עיי"ש כמה הנהגות למעשה של בעל הקהלות יעקב בענין נטילת תרופות.

[2]  לולי דברי הגרשז"א היה נראה לומר, דאינו תלוי אם ראוי לאכילת אדם, כמו לענין טומאת אוכלין, אלא אם עומד לאכילת אדם, ואי נימא כן, אם כן ודאי הדבר נמדד בכל דור ודור כפי שהוא, ואין מקום לחשוש לזה. עוד י"ל, דעד כאן לא אמרינן דדורות האחרונים מפונקים יותר, אלא במה שאינו נאכל מחמת שנגעלים ממנו. אבך במה שאין לו טעם טוב, מהיכי תיתי לומר דנשתנה דור אחרון מדורות שלפניו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל