לתרומות לחץ כאן

מימוש 'אופציה' להרחבה מעל מרפסת שכן שבין כך פסולה לסוכה

מעל לחלון שבסלון ביתי יש מרפסת של שכן שיוצאת החוצה 2 מטר. מתחת לחלון של הסלון שלי יש ג"כ מרפסת של שכן שיוצא ג"כ 2 מטר. כך יוצא שהסלון שלי שקוע בין מרפסת למעלה למרפסת למטה.
בחוזה הרכישה שלי כתוב על ה2 מטר הללו "אופציה", לכאורה זה עדיין תלוי בהסכמת השכן שתחתי.
רצוני לדעת האם השכן שתחתי יכול לעכב עלי מלבנות בטענות שאני יחשיך לו וכו' (אע"פ שגם הסלון שלו יגדל עי"ז על חשבון המרפסת שלו).
או שמכיון שזה לא המרפסת סוכה שלו דהרי יש מעלי ג"כ מרפסת, כך שסוכה בין כה א"א לעשות שם, האם אין בכך משום טענה של הגמ' בב"ב דף סג ע"ב מבואר שהמוכר בית לחבירו לא מכר את האוויר מעל הבית, ולא את התהום מתחת, אלא אם כן כתב במפורש שמוכר גם הגובה והעומק. וכן נפסק בשו"ע סי' ריד סעיף ד "אם לא כתב לו עומק ורום כלל, אלא מכר הבית סתם, אין לו באוויר שעל גג הבית ולא למטה ולא כלום" וא"כ הוא לא יכול לעכב עלי מלבנות שם.
ואפילו אם נאמר שהיציקה גם נכנסת לרשות שלו, מה הדין אם אני יעשה יציקה דקה שנמצאת רק ברשות שלי.

תשובה:

שלום רב,

אם לפי החוזים האופציה לא נותנת לך זכות בניה על חשבון השכן, השכן יכול לעכב עליך.

מקורות:

הדין שאין לקונה עומק ורום נאמר רק בקונה בית, אבל הקונה חצר נחלקו הרא"ש והרשב"א אם יש לו רום והרמ"א שם סעיף ה הכריע כדעת הרא"ש שיש לו רום. בשדה וכרם שיש צורך שיהיה פתוח מלמעלה גם הרשב"א מודה שיש לו רום.

בנידון דידן, אין לשכן בעל המרפסת בעלות על האוויר שמעל המרפסת, אבל עם כל זאת יש שעבוד שלא יפגעו באיכות המרפסת ולמעט את האור המגיע דרך החלונות הפתוחים למרפסת וככל בעל חלון שיכול למנוע מלבנות מעל לחלון (עיין שו"ע חו"מ סי' קנד סעיף כג ובכסף הקדשים שם). ניתן לעיין באריכות בעלון המשפט גליון 37 עמוד 4.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל