לתרומות לחץ כאן

בשר שנתעלם מן העין בעוף שנשלח על ידי שליח חילוני

אימי שלחה לי עם שליח חילוני עוף מבושל השאלה א. אם לחילוני יש בעיה של בשר שנתעלם וכמו שיש ביין נסך ב. אם צריך לחשוש שמא עצר כדי להכנס לחנות מסויימת או להעביר עוד משלוח ובנתיים העוף היה באופנוע שלו ללא השגחה ואם כן האם יש פיתרון לעשות כך לכתחילה

תשובה:

שלום רב.

בענין זה הובאה מחלוקת בשו"ע יו"ד סי' קיח סעי' ח אם אדם החשוד לאכול מאכל שאינו כשר חשוד גם להחליפו. לכן, אם אותו שליח חשוד לאכול בשר טרף [לא כל אדם חילוני אוכל בשר טרף] תלוי הדין במחלוקת זו, ונראה שבשעת הצורך ניתן לסמוך בדיעבד על דעת המקילים שכן נראה שנקט השו"ע לעיקר.

כמו כן, אם העוף ניתן לזיהוי על ידי טעמו ואופן הכנתו, אין בכך איסור.

סברא נוספת יש לומר בזה להקל, כאשר מדובר בשליח מקצועי העוסק בכך לפרנסתו, שכיון שיש חזקה שאינו פותח חבילות אותן הוא מקבל למשלוח כדי לשמור על אמינותו אין לחשוש שמא החליף את העוף. בדומה לכך הובא בשו"ת נחלת שבעה סי' עה לענין משלוח בשר שנפתח בבית המכס שלא בנוכחות יהודי, וראה עוד בשו"ת תשובות והנהגות ח"ב סי' שעב לגבי משלוח ברכבת הדואר.

לכן, אף שלכתחילה ראוי להמנע מלשלוח באופן זה, ניתן לאכול את העוף ללא חשש.

כמו כן נראה שאין לחשוש שמא מאן דהוא חיטט בחפציו של השליח והחליף את העוף, כיון שהוא בקופסא סגורה באופנוע ולאור יום כשבכל רגע בעל האופנוע עלול לחזור [גם בגוי הקילו באופן שהיהודי יוצא ונכנס בכל עת, לפי שהגוי חושש להחליף שמא יתפס בשעת מעשה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל