1). האם תפילין ושאר ספרי תורה יכולים לקבל טומאה על ידינו (טומאת מת ושאר 400 סוגי טומאה). אם התשובה היא כן, איך אנו עדין יכולים להשתמש בהם.
2). איך אדם מקבל קדושה על ידי לימוד תורה.
תשובה:
פורים שמח!
א. ספר תורה אינו מקבל טומאה, כיון שאין בו בית קיבול, וכלי עור אינם מקבלים טומאה אלא אם כן יש בהם בית קיבול, לענין תפילין לא מצאתי דבר ברור, בפשטות נראה שהם מקבלים טומאה, כיון שיש בהם בית קיבול, אולם, יתכן שכיון שהתפילין תפורות ולא מיועדים לפתיחה [מלבד לצרכי בדיקה, בטל מהם דין בית קיבול]. לעצם הענין, גם אם היו מקבלים טומאה לא שמענו שיש איסור לגרום טומאה לתשמישי קדושה, האיסור הוא רק לנהוג בהם מנהג בזיון. [גם המנהג שאשה נדה אינה מסתכלת בספר תורה אינו מעיקר הדין, ובענינים כאלו לא ניתן להוסיף יתר על מה שנזכר בספרים].
ב. התורה היא בעצם הרצון האלוקי המגיע אלינו מהקב"ה בכבודו ובעצמו. לא יכול להיות חיבור יותר גדול לקב"ה, מלהכניס בתוכנו במוחנו את השכל האלוקי בעצמו. בס' התניא פרק ד כתב, שאדם שלומד תורה הרי הוא כמחבק את המלך בכבודו ובעצמו. ממילא מובן שלימוד התורה מקדש ומרומם את האדם.
מקורות:
ראה רמב"ם כלים פרק א הל' א.
לעניין תפילין, מפורש במשניות (כלים כג, א. מקוואות י, ב-ג.) שמקבלות טומאה.
השאר תגובה