לתרומות לחץ כאן

שכן המעוניין להעביר צינור ביוב דרך ההרחבה של שכן אחר

לפני 10 שנים קניתי דירת 3 חדרים עם אופציה לחדר רביעי.
האופציה היא, כמין מרפסת, שנמצאת מאחורי אחד הקירות של הבית, (אין גישה לשם מהבית, רק מבחוץ. בשביל לחבר את האופציה לבית צריך לשבור קיר) כשמסביב לאותה מרפסת יש חצי קיר (גובה 1.5 מטר).
לפני כ-7 שנים, לאחר אישור מכל השכנים, בניתי את האופציה, ופרצתי דרך גישה, לחדר הרביעי, מתוך הבית.

לפני כשנתיים, כשהשכן שמעלי, רצה ג"כ לבנות מעלי, ולעשות שם יחידת הורים. התברר שמתחת לקיר, שבנו החברת בניה, ישנו צינור ביוב, של השכן מתחתי.
השכן שמעלי, רוצה להתחבר לאותו צינור, ובשל כך, הוא רוצה להכנס לביתי, ולשבור את הקיר שבניתי, + ה-1.5 מטר קיר, שבנו החברת בניה, כדי להגיע לאותו צינור של השכן שמתחתי.
כמובן, שדבר זה יוצר בלגן אצלי בבית, כשהוא רוצה להכניס אלי הביתה פועלים, שיהרסו את אותו קיר. והוא טוען שאת החצי קיר שאני בניתי, אני אצטרך לשבור, ולשלם עליו בניה לאחמ"כ. (על אף שהבניה נעשתה לפני כ-7 שנים, באישורו)

ובנוסף לכך, יצטרכו להרים מרצפות באותו חדר. (אין לי "ספער" מאותו סוג מרצפת, כך שאצטרך להחליף את הכל.)
שאלתי היא:
א. האם אני חייב, לתת לאותו שכן, גישה לאותו צינור של השכן מתחתי, שחברת הבניה אטמה אותו, ובנתה מעליו קיר יצוק בגובה מטר וחצי, (לכאורה, מצד החברת בניה, לא נראה שהיתה כוונה שיתחברו שכנים אחרים לאותו צינור, דא"כ, למה אטמו אותו, ובנו מעליו קיר מבטון מזוין.)
ב. האם אני חייב, לתת לאותו שכן גישה לאותו מקום, מתוך ביתי, כשאת הגישה לשם אני יצרתי. (עד שפרצתי לאותה אופציה, הגישה לשם היתה אפשרית רק מבחוץ. וא"כ, גם אם אני מחוייב לאפשר לו גישה, אין הגינות שיעבור דרך ביתי אלא שיכנס מבחוץ.
ג. האם בזה, שאישר לי לבנות את האופציה, לפני 7 שנים, ולא העלה על דעתו, שיש שם צינור שירצה בעתיד להעביר. האם אין בכך בעיה, לומר לי עכשיו, לפרק מה שבניתי. כשבעצם, הבניה נעשתה באישורו. כשגם אני, וגם הוא, לא העלנו בדעתינו, שיום אחד, יגלו שיש שם צינור של ביוב של השכן מתחת, שהוא ירצה להשתמש איתו.
וא"כ, כל הנזקים שנעשים עכשיו, צריכים להיות באחריותו.

תשובה:

שלום רב,

א. אדם שבנה ברכוש המשותף חייב לתת זכות גם לשכן שלו לבנות בניה דומה. כמו כן, יש לאותו שכן זכות להתחבר לצינור ביוב משותף, והעובדה שהקבלן לא תכנן כן, לא מעלה ולא מוריד.

ב. אם לא היית בונה ופורץ הוא היה יכול לגשת מבחוץ עד למרפסת, היום נסתמה הגישה מבחוץ ובמקום זה נפתחה מהדירה שלך.

ג. השאלה היא כיצד לפרש את ההסכמה. לדעתי מסתבר יותר שהצדק איתך והשכן יהיה חייב לתקן את הכל. משום שקשה לפרש את הרשות לבנות על דעת שתצטרך להרוס לאחר מכן, ובמיוחד שאינך מונע את השכן מלבנות, אלא שהוא מעוניין ביחידת הורים. אבל קשה להכריע למעשה ויש לפנות לבית דין או לבורר מוסכם.

מקורות:

בשו"ת בית דוד סי' צב (מובא בספר משכנות ישראל סי' י' אות ג בשם ספר זכור לאברהם חו"מ ח"ב ערך נזקי שכנים) כתב ששכן שבנה על רכוש משותף אינו יכול להתנגד לבניה דומה של שכן אחר. וכך – להבדיל – גם לפי חוק המקרקעין סעיף 71ב (ג).

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. בהקשר לתשובה א. האם כל אדם יכול לפרוץ קירות וכדו' אצל שכינו בגלל שיש שם באיזה שהוא מקום צינור של שירותים ששייך לקומה שתחתיו?! (הצינור כלל לא שלי הוא שייך לדייר שתחתי)
    בהקשר לתשובה ב. עדיין לא נסתמה הגישה לשם, היות ויש שם חלון גדול הפונה לאותו מקום, ששם היה פתוח קודם.
    כמובן, שהוא מעדיף לעבור דרך ביתי, אך נראה לי, שמבחינת נוחות גישה, לא גרעתי ע"י הבניה, ואפשר עדיין להוריד את התריסים והחלונות, ולגשת לאותו מקום כמקודם -(מבחוץ)
    גם בהנחה שאין כניסה מבחוץ עדיין ברור שע"י עבודה מתוך ביתי יוזל לו העבודה לאין שיעור ע"י שהעובדים נכנסים בצורה מסודרת ולא ע"י גשרים ופיגומים, האם אין לזה השלכה דינית בהנאה שלו ובסבל שלי?
    חוץ מזה שעפ"י התכניות של החברה ישנו צינור שעובר במיקום אחר ועולה לאורך כל הקומות כך שעפ"י התכנית קבלן יש אופציה אחרת. הדבר אינו נוח לשכן שמעלי 1. כי הוא תכנן את היחידת הורים שלו בקצה אחר של החדר 2. כי הוא טוען שלא בטוח שיש כזה צינור וצריך להזמין אדם מיוחד שיבדוק זאת בעזרת "גלאי חללים"
    שאלתי היא: מי צריך לשלם עבור אותו אדם שיבדוק את החללים?

  2. א. לא ניתן לפרוץ חדר שכבר היה בנוי ברכישה מהקבלן, אבל במקרה זה מדובר בהרחבה. אם הצינור נמצא בתוך קיר חיצוני או בתוך עמוד תומך הרי הוא משותף.
    ב. אם הוא אכן מרוויח מהכניסה דרך דירתך, אתה יכול לדרוש ממנו דמי שכירות.
    ג. כמובן, שטענה זו שיש לו אפשרות אחרת היא נקודה לזכותך שאין לשכן זכות לפרוץ את הבניה שלך שנעשתה בהסכמתו. לגבי התשלום על בדיקת חללים, תלוי אם מעיקר הדין השכן צודק או אתה.

  3. ד. ובנוסף לכך באותו מקום שהוא רוצה להעביר את הצינור ישנה קורת ביטחון שעוברת מעל, (שנבנתה ע"י החברת בניה) שעפ"י הוראת מהנדס א"א להורידה (האופציה להעביר את הצינור לקומה שמעלי היא רק ע"י קדיחה בקורה עצמה)
    הוא רוצה שאני יביא מהנדס שיאמר את מה שאני כבר יודע (שא"א להוריד קורה זו) או שאני יכניס את הצינור אל תוך חדרי וכך זה לא יעבור דרך הקורה
    גם פה רציתי לקבל את תשובתכם
    תודה רבה רבה מראש

  4. במקרה ויחייבו אותי להכניס בעל מקצוע לטפל אצלי בבית באותו צינור האם זכותי לדרוש בעל מקצוע מוכר רשמית או לפחות משהו שאני מכיר, כדי שלא יזיק באותו צינור ויעשה את העבודה כמו שצריך (ויחזיר הכל למתכונת כפי שהיה ללא נזילות, סדקים וכדו')
    או שהוא יכול להביא כל חאפר שהוא.

  5. קשה להריע מי צודק בעצם הדרישה לחפור בדירה שלך לצורך הצינור. אם השכן צודק ואתה בא לדרוש ממנו להתחבר לצינור אחר, עליך לוודא שיש צינור אחר. ואם אתה צודק שהנך רשאי למנוע מלחפור בדירתך, השכן יהיה חייב לשלם על הבדיקה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל